1/6Kedy je vhodné aktivovať stretávacie svetlomety či dokonca hmlovky? Mnohí robia chyby.FOTO: HN/Radoslav Petrík
2/6Denné svietenie má limity – Začnime od absolútnych základov. Denné svietenie využívajú moderné automobily už niekoľko rokov ako súčasť v podstate štandardnej výbavy. Či už ide o zastaralejšie halogénové svietenie alebo pokročilé LED-ky, rovnako ako o denné svietenie zahrnuté priamo do hlavných svetlometov alebo mu inžinieri dopriali samostatné umiestnenie na vozidle, treba chápať jeho význam. Denné svietenie sa aktivuje prakticky vždy a automaticky, využiť ho môžete počas dňa a za priaznivého počasia. Dostatočne osvetlí vozidlo a veľakrát obohatí aj jeho dizajn špecifickým podpisom svetiel.
Problém nastáva, ak sa počasie či svetelné podmienky zmenia a na jar to môže byť celkom rýchle. Vtedy už denné svietenie nemusí byť schopné poskytovať dostatočne výrazné osvetlenie vozidla – tak pre vás, ako aj pre ostatných. Zväčša sa denné svietenie prepne automaticky na stretávacie svetlomety so zníženou viditeľnosťou či aktiváciou stieračov/detekovaním dažďa dažďovým senzorom, no nie vždy je toto automatické rozpoznanie podmienok na ceste spoľahlivé.FOTO: HN/Radoslav Petrík
3/6Stretávacie svetlá sú základ – Niektorí vodiči dokonca zámerne nechávajú aktívne iba denné svietenie, čo vo výsledku môže spôsobiť, že zadná časť automobilu nebude absolútne osvetlená. S týmto majú problém mnohí výrobcovia na trhu, rovnako ako majitelia starších áut s dorábaným denným svietením, kde zadné svetlá nie sú aktivované. Ak prší alebo je inak znížená viditeľnosť, môže to mať vážne následky – iní vodiči vás ľahko prehliadnu a výsledkom môže byť nehoda i s fatálnymi následkami.
Zamerajte sa na to a pri nepriaznivých podmienkach radšej stretávacie svetlá aktivujte manuálne, automatické prepnutie môže v niektorých smeroch zlyhať a rozhodne nechcete zostať pri rýchlej jazde na diaľnici počas dažďa, hmly či sneženia „neviditeľní“. Okrem toho, ak budete chcieť za naozaj náročných svetelných podmienok na ceste aktivovať aj hmlové svetlomety, tie hlavné už musia byť aktívne, v opačnom prípade sa hmlovky nebudú dať zapnúť alebo sa zapnú automaticky aj so „stretávačkami“.FOTO: HN/Radoslav Petrík
4/6Náročné podmienky? Zapnite hmlovky – Hmlovky majú svoje uplatnenie primárne počas hmly, čo je možné odvodiť aj od ich označenia. Špecificky tvarovaný svetelný lúč lepšie osvetľuje okraj cesty a zároveň výraznejšie osvetľuje aj cestu v tesnej blízkosti pred vami. Ideálne je, ak sú hmlovky osadené na vozidle samostatne, najmä v čo najnižšej polohe v prednej časti. Čoraz častejšie sa však hmlové svetlá nachádzajú aj „zabudované“ priamo v hlavných svetlometoch, čo síce trochu očistí dizajn auta, no z praktického hľadiska ide o horšie riešenie. V hmle nikdy nezapínajte diaľkové svetlá – nielen, že vám nepomôžu, ale viditeľnosť v náročných podmienkach môžu ešte zhoršiť.
Uplatnenie si nájdu hmlovky aj počas hustého dažďa či sneženia, najmä potom teda zadné hmlové svetlo. Zadná „hmlovka“ je v podstate štandardom u každého auta, predné hmlovky sú už potom často voliteľný prvok alebo prvok vyšších výbav. Zadné hmlové svetlo má poskytnúť výraznejšie osvetlenie vozidla, zatiaľ čo predné hmlovky poskytujú pomoc priamo vám a pre ostatných zásadnejšie nezvyšujú viditeľnosť vášho vozidla. Zadné hmlové svetlo dokáže predĺžiť vzdialenosť, na ktorú je vaše auto na ceste viditeľné a to aj počas hustej hmly. Oceníte to na diaľnici, napríklad po príjazde do kolóny či na minimálne osvetlených cestách mimo mesta. Aj tu však hrozí problém.FOTO: HN/Radoslav Petrík
5/6Kedy hmlové svetlá vypnúť? – Predné svetlá do hmly môžu spôsobovať mierne oslnenie oprotiidúcich vodičov, najmä teda v momente, kedy vlastne ani nie sú potrebné. Horšie to však môže byť so zadnými hmlovkami, ktoré vyžarujú naozaj prenikavé silné červené svetlo, ktoré síce na veľkú vzdialenosť pomáha, no po príchode k vozidlu bližšie dokáže byť mimoriadne nepríjemné a oslepujúce. Aj preto sa odporúča, aby zadné hmlovky (a hmlovky celkovo) nevyužívali v kolónach alebo v meste, kde je okolie dostatočne osvetlené.
V kolónach sa však odporúča deaktivácia hmloviek (najmä zadných) až v momente, kedy sa za vás zaradí iné auto – ak stojí v kolóne napríklad na diaľnici, ponechajte si vždy hmlové svetlo aktívne až do príchodu iného auta – zaistíte si tak, že vás bude včas vidieť a znížite riziko prehliadnutia i nehody. Naopak vodič, ktorí prichádza do kolóny a vidí, že vodič stojaci v kolóne má aktívne zadné hmlové svetlo, môže na neho decentne bliknúť diaľkovými svetlami a uistiť ho, že o hrozbe vie a spomaľuje. Opäť si nechá aktívne zadné hmlové svetlo a tak ďalej. FOTO: HN
6/6Pozor na pokuty – Pre vodičov, ktorí zabudli či úmyselne nechali svoje hmlové svetlá (vpredu aj/alebo vzadu) aktívne, to nemusí byť lacné. Zákon hovorí: „Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.“ Síce presne stanovuje podmienky, počas ktorých je možné hmlovky použiť, už bližšie nešpecifikuje moment, kedy ich ju nutné alebo dobré vypnúť. Posúdenie toho, či je vaše využívanie hmloviek naozaj potrebné a oprávnené, rozhoduje polícia individuálne. Za použitie svetiel do hmly v čase, keď nie je hmla, nesneží alebo neprší, však hrozí podľa sadzobníka pokuta vo výške desiatok eur. Preto si radšej dobre premyslite, kedy hmlové svetlá aktivujete a kedy ich, naopak, už radšej vypnete. FOTO: Pixabay