1/9Úspora môže byť aj viac ako liter paliva na sto kilometrov. Čo je nutné podniknúť na jej dosiahnutie?FOTO: HN
2/9Nepodceňujte údržbu auta i správny výber – Už pri výbere auta je nutné myslieť na to, akú „hospodárnosť“ môžete očakávať. Je nereálne čakať od športového auta alebo veľkého SUV s plnotučným osemvalcom spotrebu 6,5 litra. Vopred si preto premyslite, či dokážete model uživiť a to neznamená iba financovať tankovanie, ale aj dopriať vozidlu potrebný servis.
Dobrý technický stav je totiž úplný základ a to nielen s ohľadom na šetrenie paliva, ale aj na celkovú funkčnosť auta a vaše financie. Neprehliadajte preto výrobcom stanovené intervaly na výmenu kvapalín či rôznych spotrebných dielov. Ak bude automobil v dobrom technickom stave a motor bude „šliapať ako hodinky“ dosiahnete najideálnejšie podmienky pre jazdu a teda aj ideálnu spotrebu paliva. FOTO: Pixabay
3/9Agresivitu nechajte doma – Túžite šetriť palivo? V tom prípade sa nenechajte vytočiť dianím na ceste a nemýľte si ju ani s pretekárskym okruhom. Agresívnou jazdou si totiž koledujete minimálne o mastnú pokutu od policajných príslušníkov a okrem toho môžete ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky, pričom ani spotreba nebude práve podľa vašich predstáv. Dynamická jazda plyn-brzda jednoducho úsporu určite neprinesie. Auto sa cíti najlepšie pri rýchlosti okolo 90 kilometrov za hodinu, keď je spotreba pri diaľkových jazdách v podstate najnižšia. Každé ďalšie zvýšenie rýchlosti už potom spotrebu dvíha – rozdiel medzi rýchlosťou 110 a 130 kilometrov za hodinu už môže znamenať aj liter paliva na sto kilometrov navyše. Myslite na to pri najbližšej jazda po diaľnici. FOTO: HN/Radoslav Petrík
4/9Predvídajte – S predchádzajúcim bodom priamo súvisí aj tento. Medzi dôležité faktory patrí totiž aj predvídanie, ktoré by si mali osvojiť všetci vodiči bez rozdielu, či už chcú alebo nechcú šetriť palivo. Ak sa blížite k priechodu pre chodcov, môžete chodcom už z väčšej vzdialenosti dať znamenie, že o nich viete, a pribrzdiť. Aj pomalá jazda je pre spotrebu paliva rozhodne výhodnejšia než úplné zastavenie. A platí to aj pri príjazde k svetelnej križovatke, s čím súvisí aj takzvané brzdenie motorom. Ak sa teda blížite ku križovatke, kde aktuálne naskakuje červená, na spomalenie auta máte dostatok času a tak využite brzdenie pomocou nižších prevodových stupňov. Hodí sa to aj pri jazde z kopca: vďaka brzdeniu motorom šetríte i samotné brzdy a tým aj náklady na ich skoršiu výmenu. V meste je štart-stop systém dobré v mnohých modeloch radšej vypnúť – časté krátke státie na križovatke a opakované štartovanie spotrebu skôr zvýši, než aby ju stlačilo dole.FOTO: Google Maps
5/9Pomalý rozbeh nepomôže – Chcete tankovanie oddialiť a tak sa snažíte rozbiehať z križovatky čo možno najpomalšie a s najnižšími otáčkami? Vedzte, že nevýrazná akcelerácia s miernym zošliapnutím plynového pedála nie je až taká úsporná, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Výhodnejšie je využívať pole otáčok s najvyšším krútiacim momentom motora a plynový pedál teda zošliapnuť na 60 – 80 percent. V prípade akcelerácie je vždy lepšie sa v čo možno najkratšom čase dostať na rýchlosť, ktorou sa máme v pláne pohybovať, a následne ju už len udržiavať. Potom sa snažte čo najviac využívať najvyšší prevodový stupeň.FOTO: Toyota
6/9Pozor na podtáčanie motora – Ak to nie je možné (napríklad v kopci), podraďte, pridajte a snažte sa čo najskôr zaradiť vyššiu rýchlosť. Motor však nepodtáčajte a teda nedržte zaradený až nezmyselne vysoký prevodový stupeň, kedy už je cítiť „nepohodlie“ motora na vibráciách či dunivom zvukovom prejave. Snažte sa porozumieť hodnote otáčok a zvuku motora a podľa nich prispôsobiť i zvolenie prevodového stupňa. Podtáčanie motora, teda jazda na veľmi nízkych otáčkach, môže spôsobiť oveľa väčšie problémy, než je len vyššia (a teda drahšia) spotreba auta. Pri výmene dôležitých súčiastok vozidla potom v servise „zaplačete“.FOTO: HN/Radoslav Petrík
7/9Zbytočnosti so sebou neberte – Technici pri vývoji auta dbali na to, aby priniesli čo možno najlepšiu aerodynamiku a tak prispeli k čo najlepšej efektivite auta. Ak vozíte strešný nosič len tak na okrasu, jazdíte s oknami otvorenými dokorán alebo máte automobil ozdobený úplne zbytočným „krídlom“, potom sa nemôžete čudovať, že si vaše auto zoberie aj o liter viac. Väčší odpor vzduchu sa na spotrebe jednoducho najviac prejaví a to primárne pri dlhších cestách a vyššej rýchlosti. Zároveň vás možno prekvapí, koľko zbytočností v aute vozíte. Nielen v kufri, ale aj pod sedačkami alebo v odkladacích priehradkách. Váha vozidla je pri spotrebe tiež kľúčová a každý nadbytočný kilogram môžete vo finále vidieť na sume, ktorú utratíte mesačne za palivo.FOTO: HN/Radoslav Petrík
8/9Pneumatiky a nepotrebné funkcie – Určite pomôže aj vypnutie nepotrebných komfortných spotrebičov a najrôznejších funkcií, ako je vyhrievanie zrkadiel či zadného okna, alebo vypnutie klimatizácie, ak ju práve nepotrebujete. Každý z prvkov si dokáže jemne „ukrojiť“ z objemu nádrže a vo výsledku tak zvyšovať vašu spotrebu. Nepodceňujte ani tlak v pneumatikách, ktorý ovplyvňuje vlastnosti auta a pri podhustení i valivý odpor, čím negatívne vplýva taktiež na spotrebu.FOTO: Pexels.com
9/9FOTO: HN