StoryEditor

Ukážte, že neskrývate mŕtvolu v pivnici

11.08.2005, 00:00

Na ceste k vysnívanému pracovnému miestu treba zväčša prekonať niekoľko prekážok a nástrah. Niekedy vyslovene strastiplná púť vedie cez množstvo brán, z ktorých najdôležitejšou je vstupné interview. Keďže ponuka pracovnej sily v mnohých prípadoch prevyšuje dopyt, personálni manažéri alebo konzultanti personálnych agentúr využívajú pri skúmaní jednotlivých kandidátov rôzne taktiky. Človek, ktorý chce uspieť, by si preto mal osvojiť niekoľko tipov a odporúčaní, vďaka ktorým možno vhodne reagovať, a tým zvýšiť svoju šancu na úspech.

Výsluch inkvizítora
Keďže na trhu práce ponuka pracovných síl zväčša prevyšuje dopyt, personalisti si môžu pri výbere vhodných kandidátov dovoliť rôzne psychologické triky a iné chytáky. Niektoré vstupné pohovory možno prirovnať k "výsluchu inkvizítora", počas ktorého sa uchádzači musia navyše podrobiť skúške odvahy či riešiť zložité krížovky alebo hlavolamy. Podľa najnovších trendov sa hlavná pozornosť presúva na úplný začiatok interview, pri ktorom sa počas naoko nezáväzného úvodného rozhovoru uchádzač cielene testuje oveľa viac ako počas všetkých nasledujúcich častí.

Neskočiť na udičku
Vedúci interview sa nádejného uchádzača veľmi často napríklad spýta: Čo negatívne by mi o vás mohol prezradiť váš súčasný nadriadený? alebo: Čo na vás nemajú radi vaši súčasní kolegovia? Pri takomto postupe sa nedajte nachytať a neprezraďte viac ako treba. Len čo by ste partnerovi "hodili udičku", chytil by sa príležitosti a pustil by sa na cestu do vášho vnútra lepšie ako ktorýkoľvek psychoanalytik. Na podobné otázky je vhodné odpovedať: Nemyslím si, že by sa na mňa mohol môj súčasný šéf sťažovať. Týmto dáte najavo, že neskrývate mŕtvolu v pivnici a že nemáte strach pred názormi iných ľudí. Mimochodom, názory vášho súčasného šéfa alebo kolegov sú ich vecou a pri posudzovaní vašej osoby by nemali byť smerodajné.

Neúprosný svet logiky
Logické otázky smerujú pri vstupnom pohovore k odhaľovaniu schopnosti správne a logicky usudzovať. Zároveň napovedajú o výške vašej dôvery vo vlastné sily. K tomuto druhu testovacích metód patria napríklad zdanlivo nezmyselné otázky typu: Koľko tenisových loptičiek je v tejto chvíli vo vzduchu na Novom Zélande? alebo Prečo je vrchnák na sude okrúhly? Nesnažte sa o presnú odpoveď a ani nezískavajte čas konštatovaním, že si to musíte premyslieť. Siahnite po odpovedi z celkom inej oblasti -- a je pritom jedno, či necháte vo vzduchu na Novom Zélande poletovať 11 654 loptičiek, pretože jeho obyvatelia sú podľa vás tenisoví nadšenci, alebo ani jednu, pretože na Novom Zélande je v tejto chvíli hlboká noc. Pohrajte sa s odpoveďou, ale na záver vysvetlite, ako ste dospeli k danému záveru.

Hľadá sa kreatívny tvor
Ak je kreativita jednou zo základných požiadaviek na miesto, o ktoré sa uchádzate, pripravte sa na riešenie konkrétnych zadaní. Môže napríklad ísť o úlohy typu: Zostavte reklamnú kampaň pre húnskeho vojvodcu Atillu! alebo: Ako by ste robili marketing pre komíny vyrobené z čokolády? Nemáte ani poňatia? Len nijakú paniku, nesedíte predsa v horúcom kresle v súťaži Milionár. Váš potenciálny zamestnávateľ chce len vedieť, ako si poradíte s netradičnými úlohami. Úvahy typu Ako by mal vyzerať Atillov nový imidž? sú dôkazom schopnosti kooperovať s ostatnými a prejavom zručnosti vnímať veci v súvislostiach. Pragmatické myslenie je v takýchto prípadoch oveľa účinnejšie ako najoriginálnejšie nápady, ktoré sa však v skutočnosti absolútne nedajú zrealizovať.

Pozor na slepú uličku
Neformálny rozhovor na úvod alebo záver vstupného interview je pre mnohých uchádzačov čoraz horúcejšou pôdou. Personálni poradcovia alebo konzultanti využívajú, že v tejto etape nie sú kandidáti takí ostražití a skôr ukážu svoju skutočnú tvár, myšlienky a názory. Zabudnite preto na detailný opis vašich problémov s parkovaním či mestskou hromadnou dopravou -- nezverte sa s nimi ani sekretárke počas čakania na prijatie, budete pôsobiť málo suverénne. Dobrými témami sú spoločné záujmy alebo mestá, ktoré sú obom stranám dobre známe. Je totiž prirodzené, že človeku sú inštinktívne bližší ľudia, s ktorými má niečo spoločné. V nijakom prípade sa však nedajte zviesť na diskusie typu: Čo si myslíte o pani, resp. pánovi XY? Takéto vyjadrenia vždy vedú do slepej uličky a vo svete biznisu nie sú stavebnými kameňmi dlhodobého úspechu.
Nepristúpte na všetko
Ak vás vedúci interview s evidentným potešením zastrašuje, ukážte mu, že patríte k ľuďom, ktorým nechýba chrbtová kosť. Kto chce, aby ho rešpektovali iní, musí si vážiť v prvom rade sám seba. Ak od vás budú chcieť, aby ste s hračkárskou pištoľou strieľali do gumenej bábiky, poďakujte sa a pokojne odíďte. Takisto vety typu: U nás sa nebudete mať kedy ani najesť a počítajte s tým, že v kancelárii strávite nejednu noc!, sú zbytočnými vyhrážkami a znamením, že z vašej strany ide o stratu času. Dobre si premyslite, či chcete pracovať pre firmu, ktorá s pracovníkmi zaobchádza ako v zlom filme. Pracovní psychológovia radia, aby uchádzač v každom prípade snažil zostať verný sám sebe. To je najlepšia rada a prostriedok na to, aby na ceste nahor neprepadol.

Zopár dobrých tipov navyše
o Citlivé sú otázky týkajúce sa znamení zverokruhu. Na otázku "Ste panna?" môžete odpovedať "Nie, kozorožec," prípadne "Ako mám rozumieť vašej otázke?" Mierny útok je vždy lepší ako nesmelé tápanie.
o Dôležitý je tiež tón vášho hlasu. Veľmi ľahko totiž prezradí, či vás možno ľahko zatlačiť do kúta. Trénujte preto už pred pohovorom a sledujte svoj hlas v bežných situáciách.
o Pamätajte tiež na to, že vysloviť hoci aj nepopulárnu myšlienku je lepšie ako nemať nijaký názor.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 15:36