28.12.2018, 11:21

Aké byrokratické nezmysly sťažujú podnikateľom život

Podnikatelia nominovali do tohtoročnej ankety Byrokratický nezmysel roka 66 námetov. O víťazovi rozhodlo on-line hlasovanie a zapojilo sa doň 1 919 respondentov. Prvé miesto získalo nezmyselné obmedzovanie majiteľov kaviarní rozhodnúť sa, či umožnia vstup psíčkarom.

Aké byrokratické nezmysly sťažujú podnikateľom život
Zdroj: Zdroj: Dreamstime

V celkovom počte nominácií dominovali opatrenia v kompetencii rezortu práce a sociálnych vecí nasledované opatreniami v kompetencii rezortu financií a finančnej správy. Z hľadiska obsahu nominovaných nezmyslov približne jednu tretinu tvorili duplicitné povinnosti. Vo finálovej desiatke ich reprezentujú duplicitné zapisovanie konečných užívateľov výhod do dvoch registrov a povinnosť podnikateľov nahlásiť daňovému úradu podnikateľský účet.

Byrokratickým nezmyslom roka 2018 je neexistujúca možnosť majiteľa gastronomickej prevádzky, napríklad kaviarne umožniť zákazníkom vstup so zvieratami. Svojho domáceho miláčika tak nemôžu vziať zo sebou ani na letnú terasu, a to ani v prípade, že by bola prevádzka určená napríklad výlučne pre psíčkarov. ,,Víťaz tohtoročnej ankety je príkladom opatrenia, ktoré neúmerne zasahuje do slobody podnikania a zbytočne obmedzuje majiteľov gastronomických prevádzok. Navyše Slovensko aj v tomto prípade zakazuje niečo, čo je v zahraničí bežne povolené," hovorí Ján Solík zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska, ktoré je vyhlasovateľom ankety. ,,Riešením je umožniť majiteľom označiť, či do ich prevádzky majú zvieratá povolený vstup a nechať zákazníkom možosť slobodne sa rozhodnúť, či takúto prevádzku navštívia. Obdobne, ako sú zreteľne označené možné riziká pri konzumácii tataráku a je na zákazníkovi, či si ho dá," dodáva Solík.

Druhé miesto získala povinnosť viesť a uchovávať evidenciu o druhoch a množstve odpadov a nakladaní s nimi. Každá právnická osoba totiž má povinnosť viesť a uchovávať evidenciu o druhoch a množstve odpadov a nakladaní s nimi. Táto povinnosť sa týka odpadu vo všeobecnosti, nielen nebezpečného odpadu alebo veľkého množstva odpadu. Znamená to, že podnikateľ by mal evidovať každý kus odpadu, napríklad aj obaly z kancelárskych potrieb. "Absurdity, ktoré obsahuje zákon o odpadoch, posledné roky obsadzujú prvé priečky v našej ankete, no napriek niekoľkým novelám podnikatelia márne čakajú na zásadnú zmenu tejto legislatívy k lepšiemu," hovorí Ján Solík.

Tretiu priečku obsadila absurdná byrokracia pri kontrolách Sociálnej poisťovne. Tá na jednej strane od firiem vyžaduje pri kontrolách doklady, ktoré sama má a na druhej strane musia zamestnávatelia po skončení kontroly a po prijatí opatrení vypracovať písomnú správu o splnení opatrení a o vyvodení dôsledkov voči zamestnancom zodpovedným za tieto nedostatky. Takáto povinnosť neexistuje pri žiadnej inej inštitúcii a za jej nevypracovanie hrozí ďalšia kontrola.

Len s tesným odstupom skončilo na štvrtej priečke opatrenie, ktorým "zabodovalo" Ministerstvo pôdohospodárstva. Ide o zákaz používať suroviny od drobných pestovateľov na podnikanie. Tie možno použiť iba na predaj výrobkov vo vlastnom zariadení. Čiže ak má o produkt vyrobený aj z domácich surovín záujem iná firma, nemôže jej ho nikto predať. "Ministerstvo pôdohospodárstva by malo prestať blúzniť o fonde na podporu domácich výrobcov a zavádzať kvôli nemu nové dane. Namiesto toho by malo podporiť domácich výrobcov zauditovaním zbytočnej byrokracie v rezorte a jej následným zrušením. A začať možno okamžite, zrušením byrokratického nezmyslu zakazujúceho predaj výrobkov drobných farmárov," konštatuje Ján Oravec, prezident Združenia podnikateľov Slovenska.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.