Zdroj: archív HN - Peter Mayer
StoryEditor

Komunikujte s úradmi elektronicky. Ušetríte čas

02.04.2019, 05:27
Autor:
vegveg
Občiansky preukaz s elektronickým čipom slúži na preukazovanie totožnosti pri osobnom styku s úradmi a inštitúciami. Navyše obsahuje elektronický čip, a tým umožňuje preukazovanie totožnosti v elektronickom prostredí pri využívaní elektronických služieb verejnej správy.

Elektronické služby, ku ktorým môžete získať prístup, sú napríklad: nahlasovanie zmien, podávanie žiadostí, sťažností, žalôb, aukcie, verejné obstarávanie, služby katastra, služby daňového úradu, elektronické zdravotníctvo, eVoting (elektronické voľby a referendá) a podobne. Za vydanie preukazu s čipom zaplatíte 4,50 eur.

Dôležitá je identifikácia
Základnou a nevyhnutnou požiadavkou pri prístupe k elektronickým službám je jednoznačná identifikácia osoby a jej autentifikácia. Elektronická identita osoby sa preukazuje identifikáciou osoby a overuje sa jej autentifikáciou. Identifikácia osoby sa ďalej preukazuje menom a priezviskom osoby v kombinácií s jej rodným číslom. Autentifikácia je proces overenia identity osoby úradom. Na autentifikáciu osoby sa môže použiť len občiansky preukaz s elektronickým čipom a bezpečnostný osobný kód.

Ako hľadať údaje
Občiansky preukaz je na zadnej strane vybavený elektronickým kontaktným čipom, v ktorom sú uložené údaje uvedené na občianskom preukaze - meno, priezvisko, bydlisko, dátum narodenia atď. Občan mladší ako 65 rokov je povinný si zvoliť svoj bezpečnostný osobný kód – BOK pri podaní žiadosti. Ostatní tak môžu urobiť, alebo si ho zvoliť neskôr, napríklad pri preberaní občianskeho preukazu alebo kedykoľvek počas doby jeho platnosti. Bezpečnostný osobný kód je kombináciou šiestich ľubovoľných číslic.

Mať občiansky preukaz s čipom neznamená, že musíte povinne využívať elektronické služby, iba vám dáva tú možnosť. Ak nebudete používať bezpečnostný osobný kód, môžete si ho kedykoľvek zablokovať.

Čo potrebujete
V prípade, že plánuje využívať občiansky preukaz s čipom na prístup k elektronickým službám potrebujete okrem samotnej karty aj softvérové vybavenie do počítača a kontaktnú čítačku čipových kariet. Softvér je možné bezplatne stiahnuť z portálu ministerstva vnútra alebo zo stránky ústredného portálu verejnej správy. Ovládače k čítačke kariet občan získa priamo od samotného výrobcu čítačky.

Pri vydávaní občianskeho preukazu s čipom si môžete požiadať o nahratie troch certifikátov, ktoré sa uložia na elektronický čip občianskeho preukazu. Ide o kvalifikovaný certifikát (ACA), prostredníctvom ktorého je možné vytvoriť kvalifikovaný elektronický podpis, pôvodne používaný ako zaručený elektronický podpis, certifikát, ktorý slúži na podpisovanie elektronickým podpisom a šifrovací certifikát. K certifikátom na podpisovanie je potrebné si zvoliť KEP PIN (šesťmiestny kód) a KEP PUK (osemmiestny kód). Nahratie týchto certifikátov je možné už aj online prostredníctvom aplikácie eID klient bez toho, že by ste osobne navštívili niektoré oddelenia dokladov. Stačí, ak viete svoj osobný bezpečnostný kód.

Na vytvorenie kvalifikovaného elektronického podpisu pri elektronických podaniach realizovaných prostredníctvom portálu www.slovensko.sk, je okrem príslušného kvalifikovaného certifikátu na občianskom preukaze potrebné mať inštalovanú aj aplikáciu D.Signer/XAdES, ktorú si môžete stiahnuť v sekcii - Aké možnosti použitia poskytuje?

Kde nestačí elektronický podpis

Pri podávaní podaní na obchodný register či na živnostenský úrad si však už s kvalifikovaným elektronickým podpisom, ktorý máte na občianskom preukaze, nevystačíte. Pri týchto elektronických službách je totiž potrebné prikladať prílohy, ktoré musia byť podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom. Prílohy sú väčšinou vo formáte PDF. Na podpísanie dokumentu vo formáte PDF už potrebujete mať zakúpenú a nainštalovanú osobitnú aplikáciu od komerčného poskytovateľa. Takisto ho nevyužijete pri komunikácii s Finančnou správou.

Pri používaní kvalifikovaného elektronického podpisu v konaní pred štátnymi úradmi, napríklad kataster nehnuteľností, obchodný register, živnostenský register a ďalšie viete ušetriť na poplatkoch. Oproti klasickému podaniu v listinnej, papierovej podobe, je poplatok o 50 percent nižší.

Príklady, ako môžete ušetriť peniaze za poplatky prostredníctvom portálu slovensko.sk

Založenie s.r.o. – elektronické podanie -  150 eur

Založenie s.r.o. – listinné podanie - 300 eur

Zmeny v s.r.o. – elektronické podanie - 33 eur

Zmeny v s.r.o. – listinné podanie  - 66 eur

Založenie akciovej spoločnosti – elektronické podanie - 375 eur

Založenie akciovej spoločnosti – listinné podanie - 750 eur

Zápis fyzickej osoby – podnikateľa do obchodného registra – elektronické podanie 75 eur

Zápis fyzickej osoby – podnikateľa do obchodného registra – listinné podanie 150 eur

01 - Modified: 2024-04-23 21:32:21 - Feat.: - Title: Športové hnutie si chváli nové ministerstvo. Keketi hľadá možnosti na podporu aj z Tiposu 02 - Modified: 2024-04-04 09:00:00 - Feat.: - Title: Ako zemetrasenie na Taiwane ovplyvní globálny trh smartfónov? Najväčší výrobca polovodičových súčiastok pozastavil výrobu 03 - Modified: 2024-04-03 14:00:00 - Feat.: - Title: Prvý pacient s čipom v mozgu strávil prvú noc po operácii pri videohre 04 - Modified: 2024-03-21 12:56:47 - Feat.: - Title: Nvidia predstavila nové čipy. Krok podporuje revolúciu v oblasti umelej inteligencie 05 - Modified: 2024-03-27 05:18:38 - Feat.: - Title: Expert na kybernetickú bezpečnosť pre HN: Vojna na Ukrajine? Kritickým faktorom je bezpečná komunikácia
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
27. apríl 2024 03:25