23.05.2019, 00:00

Nefunguje vám internet? Pošlite údaje iným spôsobom

Dáta o evidovaných tržbách sa doteraz v elektronických registračkách ukladali do fiskálnej pamäti, ktorá bola povinnou súčasťou každej pokladnice. Bola zakomponovaná tak, aby s ňou nik nemohol svojvoľne manipulovať. Keď k podnikateľovi prišla kontrola, dáta si načítala práve z nej.

Nefunguje vám internet? Pošlite údaje iným spôsobom
Zdroj: HN Pavol Funtál

Evidovanie tržieb v systéme eKasa funguje na inom princípe. Bez internetu to nejde. „Tržby sa ukladajú na chránené dátové úložisko, ktoré je súčasťou online registračných pokladníc,“ vysvetľuje Kristína Pokorná zo spoločnosti Solitea Slovensko. „Pred vytlačením bločku pre zákazníka sa údaje o predaji odošlú Finančnej správe a uložia na úložisko. Systém eKasa tržbe okamžite priradí identifikátor pokladničného dokladu. Objaví sa na účtenke ako kód s niekoľkými znakmi – je ich 37 a nahradí doterajší ochranný znak.“

Uloženie dát
Čo všetko sa môže bez internetu stať, alebo čo sa stane, ak vypadne signál alebo elektrina? Ak predávate vo vzdialenejších lokalitách, napríklad na horách alebo na iných miestach, kde nie je signál, máte 30 dní na dodatočné zaslanie tržieb do eKasy. Doklady vtedy tlačíte bez identifikátora. „ Podnikateľ však musí v takomto prípade vopred podať žiadosť o povolenie odkladu zo zasielania údajov z online kasy do systému eKasa ktorémukoľvek daňovému úradu. Potrebuje na to napríklad potvrdenie od operátora či dodávateľa internetu.


„Žiadosť si treba podať v predpísanej štruktúrovanej forme prostredníctvom elektronického formulára, ktorý nájdete v osobnej internetovej zóne v časti Katalóg formulárov. Ale pozor. Žiadosť je možné zaslať až po pridelení kódov pokladnice eKasa klient používanej na predajnom mieste. Daňový úrad potom vydá rozhodnutie, v ktorom vám umožní, aby ste dátové správy zasielali do systému eKasa najneskôr do 30 dní od ich uloženia v chránenom dátovom úložisku online pokladnice,“ vysvetľuje Ivana Skokanová, hovorkyňa Finančnej správy.


Posielanie do systému
Ako zdôrazňuje hovorkyňa, ak podnikateľ nemôže kvôli krátkodobému výpadku internetového spojenia zaevidovať tržbu v systéme eKasa, musí ju uložiť v online pokladnici. Potom ju do 48 hodín musí poslať do systému eKasa.


Ak je na vine technická porucha, ktorá znemožní odosielanie dát, vyhotoví podnikateľ paragón. Keď nastane porucha online registračnej pokladnice alebo koncového zariadenia, musí jej prevádzku obnoviť do 48 hodín alebo použije inú pokladnicu či koncové zariadenie. V prípade výpadku internetového spojenia pri pokuse o zaevidovanie pokladničného dokladu – po prekročení hraničnej doby odozvy – musí do systému eKasa vyhotoviť off-line doklad.


„Výhodou riešenia od spoločnosti O2 je, že výpadky mobilnej siete sú veľmi zriedkavé a krátko

Dočítajte článok teraz len za 1 cent

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.