StoryEditor

Odpočítateľná položka 2010: Na sporenie a životné poistenie

19.02.2010, 08:22
Kto dlhodobo sporí so zámerom finančne sa zabezpečiť v budúcnosti, môže z tejto iniciatívy čerpať daňovú úľavu už počas sporenia. Splniť treba ale niekoľko podmienok naraz.

Daňovník, ktorý podáva daňové priznanie na Slovensku, má nárok na jednorázovo odpočítateľnú položku na doplnkové dôchodkové sporenie, účelové sporenie a životné poistenie. Položka sa neodpisuje priebežne počas roka, napríklad mesačne.

Podmienky

Nerozlišuje sa či ide o študenta, nezamestnaného, invalida, zamestnanca či dôchodcu. Každý z nich si môže uplatniť nezdaniteľnú časť na sporenie a poistenie, najviac do sumy 398,33 € ročne, čo je v prepočte zhruba 12 000 Sk. Takisto nie je rozhodujúce, kedy bola zmluva uzatvorená. Podmienkou je, aby bol príspevok na poistenie alebo sporenie zaplatený (jednorazovo alebo postupne) finančnej inštitúcii v čase od 1. januára do 31. decembra 2009.

Aby si mohol daňovník uplatniť celú sumu 398,33 eura, v tejto výške by mal aj zaplatiť minimálne ročné poistné alebo odviesť príspevky na sporenie. V opačnom prípade, ak jeho poistné a vklady nedosahujú sumu 398,33 €, odpočítateľnú položku si môžu uplatniť iba vo výške skutočne zaplateného poistného či odvedených vkladov na sporenie.

Ďalšie podmienky, ktoré musí daňovník splniť, aby si mohol uplatniť odpočítateľnú položku na doplnkové dôchodkové sporenie, účelové sporenie a životné poistenie:

  1. Daňovník  = poistník = poistený
  2. Dohodnutá doba platenia a sporenia je najmenej 10 rokov, pričom nebolo vyplatené plnenie pred uplynutím tejto lehoty, a zároveň
  3. Plnenie nastalo najskôr dovŕšením 55. roku života daňovníka.

DO POZORNOSTI: Daňovník si nemôže uplatniť odpočítateľnú položku zo životnej poistky inej osoby, napr. manželky či dieťaťa.

Nedodržíte podmienky?

Ak je porušená čo i len jedna podmienka, daňovník musí rátať s tým, že štátu musí vrátiť peniaze. Za porušenie podmienok sa považuje aj zánik životného poistenia, napríklad neplatením, výpoveďou, dohodou alebo odstúpením pred uplynutím doby 10 rokov od začiatku životného poistenia alebo pred kalendárnym rokom, v ktorom dovŕši daňovník 55 rokov života. Za nedodržanie podmienok sa nepovažuje vyplatenie plnenia z poistenia pre prípad úrazu alebo choroby, ktoré je súčasťou životného poistenia alebo úmrtie daňovníka.

Pri porušení podmienok je podľa zákona o dani z príjmov daňovník povinný zvýšiť si základ dane o sumu zaplatených príspevkov – o ktorú si ho v predchádzajúcich rokoch znížil – najviac však do 3 zdaňovacích období od skončenia zdaňovacieho obdobia, v ktorom došlo k porušeniu podmienok. Odborníčka na dane Jaroslava Lukačovičová odporúča zvýšiť základ dane za to zdaňovacie, v ktorom daňovník nedosiahne vysoké príjmy alebo dostatočne vysoké, alebo jednoducho vtedy, kedy mu to vyhovuje.

Ako zvýšiť základ dane pri porušení podmienok?

PRÍKLAD: Pán XY uzatvoril životné poistenie v roku 2002 s dobou sporenia najmenej 10 rokov  s nárokom na plnenie vo veku 60 rokov. Ročné poistne predstavovalo 15 000 Sk. Pravidelne každý rok si uplatnil odpočítateľnú položku v maximálnej výške.
 
r. 2002 = 12 000Sk
r. 2003 = 12 000Sk
r. 2004 = 12 000Sk
r. 2005 = 12 000Sk
r. 2006 = 12 000Sk
r. 2007 = 12 000Sk
r. 2008 = 12 000Sk
 
V roku 2009 ale poistku zrušil, čím porušil podmienky a musí si zvýšiť základ dane, najneskôr do konca troch zdaňovacích období (2010, 2011, 2012) od skončenia zdaňovacieho obdobia, v ktorom došlo k porušeniu podmienok.
Základ dane si musí zvýšiť  o sumu poistného zaplateného na poistenie, o ktorú si znížil základ dane. To znamená, že najneskôr pri podávaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roka 2012 si musí zvýšiť základ dane o 84 000 Sk (7 x 12 000 Sk), resp. o 2788,29 eura. Je len na rozhodnutí pána XY, či tak urobí postupne v priebehu troch rokov alebo naraz. Podľa toho, ako mu to vyhovuje a aké sú jeho finančné možnosti.  

Treba potvrdenie

Túto nezdaniteľnú sumu si môže občan uplatniť buď u zamestnávateľa v ročnom zúčtovaní alebo v daňovom priznaní. Preukázať ju musí priložením potvrdenia, ktoré mu vystaví poisťovňa automaticky alebo na vyžiadanie. V ňom identifikuje osobu a potvrdí sumu zaplatenú poisťovni na poistenie, ktoré je v súlade s ustanovením § 11 zákona o dani z príjmov. Podľa stanoviska DR SR toto potvrdenie nie je povinnou prílohou k daňovému priznaniu.

Aké sporenie je prípustné?

 Ako už hovorí pomenovanie nezdaniteľnej časti základu dane, toto sa vzťahuje iba na:

  • doplnkové dôchodkové sporenie,
  • účelové sporenie a
  • životné poistenie

Doplnkové dôchodkové sporenie predstavuje tzv. III. pilier dôchodkového  zabezpečenia. Ide o sporenie na ktoré prispieva aj zamestnávateľ v zmysle kolektívnej zmluvy. Zamestnanec alebo účastník tohto sporenia získa doplnkový dôchodok či už v starobe alebo po ukončení výkonu prác, ktoré sú zaradené do 3. alebo 4. kategórie. Od základu dane si môže odrátať príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie najviac do výšky 398,33 eura iba daňovník, zamestnávateľ túto možnosť nemá.

Účelovým sporením sa rozumie vkladanie finančných prostriedkov do banky alebo investovanie prostredníctvom spoločnosti poskytujúcej investičné služby alebo služby kolektívneho investovania na zabezpečenie príjmu daňovníkovi po dovŕšení 55 rokov. Zákon o dani z príjmov nedefinuje, že to musí byť len slovenská inštitúcia, preto uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane sa vzťahuje aj na účelové sporenie platené v zahraničí. Dohodnutá doba investovania musí byť najmenej 10 rokov a plnenie nastane až po 55. roku veku daňovníka.

POZOR: Stavebné sporenie sa podľa § 2 písm. u) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov nepovažuje za účelové sporenie. Nezabezpečuje totiž daňovníkovi príjem po dovŕšení 55 rokov veku a to ani nie je hlavnou úlohou stavebného sporenia. Stavebné sporenie je založené na myšlienke, že stavebný sporiteľ si svojimi vkladmi, štátnou prémiou a úrokmi nasporí časť prostriedkov, ktoré potrebuje na zlepšenie svojho bývania. 

Životné poistenie je pravidelné platenie poistného v rámci produktu životného poistenia. Dohodnutá poistná doba musí byť najmenej 10 rokov a príjem z neho bude plynúť daňovníkov dovŕšením  55 roku. Výplata poistného pre prípad dožitia môže nastať najskôr v roku, v ktorom dovŕši poistník 55 rokov života. Alebo je poistná doba uzatvorená na dobu neurčitú, pričom poistné plnenie môže nastať najskôr po uplynutí 10 rokov od uzatvorenia životného poistenia a najskôr v roku, v ktorom daňovník dovŕši 55 rokov veku.

Viac poistení

Ak má daňovník uzatvorených viac druhov poistení, ktoré spĺňajú podmienky na uplatnenie odpočítateľnej položky, t.j. 10 rokov sporenia a 55 rokov veku, môže si odvedené príspevky na poistné spojiť a zrátať, aby si mohol uplatniť čo najvyššiu možnú odpočítateľnú položku. Maximálne však do sumy 398,33 eura. Pritom nie je rozhodujúce, či sumu tvorí jedna zmluva alebo viac zmlúv.

Ak suma z viacerých zmlúv prekročí sumu 398,33 eura, odpočítateľnú položku si možno uplatniť iba do tejto výšky. Ak ani spojením súm nedôjde k prekročeniu sumy 398,33 eura, odpočítateľnú položku možno uplatniť iba vo výške, ktorá zodpovedá skutočne zaplatenému poistnému.

Potvrdenia zasielajú poisťovne automaticky

Neexistuje žiadne ustanovenie zákona, ktoré by priamo prikazovalo poisťovniam vydávať klientom potvrdenia  v zmysle § 11 zákona o dani z príjmov na uplatnenie nezdaniteľných častí základu dane fyzickej osoby na doplnkové dôchodkové sporenie, účelové sporenie a životné poistenie. „Jedine paragraf 37 citovaného zákona hovorí o tom, že zamestnanec preukáže nárok na odpočet potvrdením vystaveným „oprávneným subjektom, čím sa myslí v prípade platenia poistného poisťovňa,“ konštatuje Jozefína Žáková, generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní.
Podľa nej, ak klient priamo požiada poisťovňu, táto mu musí potvrdenie vystaviť. Prax je taká, že slovenské poisťovne spravidla zasielajú potvrdenia klientom bez ohľadu na to, či o to požiadali alebo nie. Rezort financií vypracoval odporúčaný vzor potvrdenia, ktorého sa podľa šéfky asociácie aj  poisťovne držia. „Klientom zasielame tieto potvrdenia automaticky, takže by nemalo dôjsť k situácii, kedy by si klient musel toto potvrdenie vyžiadať sám. Ak by však nejakým nedopatrením klient takéto potvrdenie nedostal, postačuje ak zavolá klientsku linku alebo kontaktné centrum alebo podá jednoduchú písomnú žiadosť aj mailom, “ potvrdili zástupcovia poisťovne AXA i Generali Slovensko.
J. Žáková zároveň upozorňuje, že poisťovne takisto nie sú povinné zasielať klientom o oznámenie o tom, že nesplnili podmienky na uplatnenie odpočítateľnej položky, napríklad z dôvodu zrušenia poistky. „Sledovanie dodržiavania týchto podmienok je povinnosťou klienta - daňovníka a poisťovňa ho na to neupozorňuje, “ dodala J. Tarčáková – Janičová z poisťovne AXA. „Poisťovňa nemá vedomosť o tom, či si klient na práve zrušenú poistnú zmluvu uplatnil nárok na daňovú úľavu, “ spresnila Zuzana Hliváková, vrchná riaditeľka úseku marketingu a komunikácie Generali Slovensko. V súlade s Občianskym zákonníkom napríklad poisťovňa Generali Slovensko upozorňuje písomne klientov vopred, už pri dojednávaní poistenia, na všeobecné informovanie o daňových povinnostiach, ktoré sa vzťahujú na danú poistnú zmluvu.  

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. apríl 2024 14:55