StoryEditor

Za dizajn izby zaplatíte od stovky vyššie

13.03.2013, 23:00
Na cenách za návrh interiéru sa s dizajnérmi spravidla dá dohodnúť.

Kým v odevnom priemysle sa móda a trendy menia zo sezóny na sezónu, to, čo je „in“ v bytových doplnkoch a  interiéroch, sa mení omnoho pomalšie. V zásade však platí stále rovnaké pravidlo: „Zladiť interiér ako celok a vytvoriť príjemné miesto, kam sa budem s radosťou vracať,“ hovorí Juraj Karlík zo štúdia Neopolis. Rozhodujúcim faktorom pri navrhovaní však zostáva „hrúbka“ peňaženky klienta a výber kvalitného dizajnéra. 


Cena je individuálna

Podľa Lucie Blahovej z Interiérovýdizajn.com závisí cena návrhu od počtu izieb a celkovej metráže nehnuteľnosti. Dôležité však je, koho klient osloví. „Ak hľadá iba niekoho, kto mu nakreslí interiér a nepotrebuje mať skúsenosti z praxe a celú realizáciu si klient obstará sám, môže sa obrátiť aj na študenta,“ vysvetľuje Blahová. Cena takéhoto návrhu býva spravidla nižšia. Ak však pri trojizbovom byte je cena za návrh 1 500 eur, treba si všímať, čo všetko návrh obsahuje. „Ak sú v cene alternatívne návrhy, dispozičné riešenie, dokumentácia, na základe ktorej sa môže vykonať celá realizácia prác, výroba nábytku, servis a celkový dohľad nad realizáciou, cena je primeraná,“ myslí si Blahová. Eva Lásková zo štúdia Evarch sa zas odvoláva na výpočet návrhu ceny cez individuálne cenníky. „Realita je o voľnom stanovení ceny a o dohode s klientom.“ V cenníkoch sa cena za návrh jednej izby  pohybuje v rozpätí 100 až 200 eur, záleží na klientovi, akú formu spolupráce si vyberie. V hre je tiež ponuka konzultácií či poradenstva, keď si dizajnér účtuje za polhodinové až hodinové poradenstvo od 30 do 60 eur.


Spoločná reč

Ako spoznať kvalitného dizajnéra? „Na začiatku sa veľa pýta a počúva,“ hovorí Jana Srncová z firmy Dizax. Z vlastných skúseností vie, že obe strany, tak klient, ako aj dizajnér, sa musia pred začiatkom spolupráce „oťukať“. Návrhy dispozičného riešenia, použité farby a doplnky či materiál – to všetko odzrkadľuje pochopenie zákazníka a jeho potrieb. Nie je preto prekvapením, ak sa vás dizajnér opýta, koľko máte oblečenia v šatníku, či preferujete kúpanie alebo skôr sprchovanie. „Pri prvom stretnutí a obhliadke priestoru si všímam, čo má klient oblečené, ako gestikuluje, o čom často rozpráva,“ opisuje Lásková z Evarchu. Kvalitný návrh možno poskladať iba na základe vzájomnej komunikácie, počas ktorej dizajnér zistí, či je klient skôr minimalista, alebo má záľubu vo „vintage“ štýle. 


Stačí pôdorys bytu

Bytoví architekti tvrdia, že ideálny stav je, ak dostanú od klienta „zelenú“. Znamená to, že môžu svoje cítenie architekta  dizajnéra rozvinúť naplno. Limitujúcim faktorom však v tomto prípade môže byť rozpočet. „Dôležité je, aby klient pochopil, že ho vnímame ako investora,“ tvrdí Lucia Blahová z Interierovýdizajn.com. Dôverný pracovný vzťah tak umožňuje zákazníkovi využívať širokú škálu služieb architekta od pomoci pri hľadaní nehnuteľnosti,  cez zabezpečenie projektu, statických posudkov, až po konkrétne návrhy interiéru. Klient je takto odbremenený od množstva vybavovania, návrhy dostane priamo šité na mieru a aj za nižšiu cenu, ako keby zariaďoval interiér na „vlastnú päsť“.

Siete dodávateľov a výrobcov, s ktorými štúdiá interiérového dizajnu spolupracujú, vedia zjednať podstatne nižšie ceny. Preto je podľa Karlíka minimálnou nutnosťou, ktorú od klienta štúdio potrebuje, pôdorys a aspoň základná predstava o štýle, v akom by mal byť interiér zariadený. „Pôdorys definuje dispozičné riešenie, alfu a omegu interiéru,“ dodáva Karlík z Neopolisu.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 16:22