18.05.2014, 16:53

Pozor na audiotext. Hovor môže stáť aj tisíc eur

Dávajte si pozor na to, kam voláte. Inak vás môže prekvapiť faktúra za telefón vo výške takmer tisíc eur.

Stále viac ľudí na Slovensku "sadá na lep" spoločnostiam, ktoré prevádzkujú drahé audiotextové telefónne čísla. Za minútu hovoru si účtujú aj tri eurá.

Potvrdzuje to Slovenská obchodná inšpekcia. Tá zaznamenala v poslednom čase nárast počtu spotrebiteľských podaní, ktoré sa týkali poplatkov za volania na audiotextové čísla. Účty a faktúry za takéto hovory dosahujú vysoké sumy (150 až 900 eur).

"Audiotextové volania sú spoplatňované špeciálnymi sadzbami (2 až 3 € za minútu, pozor, nie za hovor), takže sú nepomerne drahšie ako bežné volania. O cene za volania na audiotextové čísla musí byť volajúci informovaný ešte pred realizovaním hovoru. Z toho dôvodu je potrebné uvážiť ešte pred uskutočnením hovoru na audiotextové číslo, či cena za impulz audiotextového volania je pre volajúceho akceptovateľná," uvádza inšpekcia.


Ide najmä o pôžičky...

Dôvodom záujmu spotrebiteľov o finančné produkty z inzerátov je podľa SOI domnienka „ľahšej dostupnosti pôžičky“. "Texty inzerátov sú smerované hlavne k zadlženým, sociálne zraniteľným a nezamestnaným spotrebiteľom, ktorým banky a nebankové spoločnosti pôžičku neposkytli pre nízku schopnosť pôžičku splácať," tvrdia inšpektori.

Okrem toho, pôžička ponúkaná cez audiotextové číslo častokrát nebola spotrebiteľovi poskytnutá a výsledkom bola iba vysoká faktúra za telefonický hovor.

..a prácu

Podľa inšpekcie sú drahé auditotexty často maskované aj ako ponuky práce. No platí:  seriózny sprostredkovateľ zamestnania neponúka služby cez audiotextové čísla.

Drahá klasika: televízne hry

Sťažnosti smerujú aj na predražené hovory do televíznych súťaží či "veštiarní". "Pri volaní do televíznych hier, súťaží, veštiarní a podobne sa divák v momente úspešného spojenia s automatickým telefónnym systémom stáva účastníkom hry. Úspešné spojenie pritom znamená, že sa volajúcemu ozve automatická hláška, oznamujúca, či bude prepojený do štúdia, má čakať v poradí, má zavolať neskôr. Skutočnosť, že volajúci sa nedostane do poradia ešte neznamená, že sa nedovolal," upozorňuje obchodná inšpekcia.

Každé jedno zatelefonovanie, spojené s automatickou telefónnou ústredňou (teda aj keď účastníkovi bola prehraná akákoľvek automatická hláška), je účtované podľa príslušného cenníka. Vzhľadom na to, že spojenie na volané číslo bolo uskutočnené, operátor má právo toto účtovať, uzatvára SOI.

Zdroj: www.soi.sk

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.