bankomat, bankaDreamstime
StoryEditor

Hackeri mu vybielili účet s peniazmi. Teraz chce 500 eur od banky späť

17.06.2017, 00:03
Autor:
(zk)(zk)
Prišiel o takmer 500 eur, ktoré mu hacker z cudziny stiahol z jeho vlastného účtu. Reč je o našom čitateľovi Jurajovi, ktorý sa na nás obrátil s problémom. Teraz chce vrátiť od banky vrátiť späť svoje financie.

Uplynulý víkend som zistil, že som dostal od svojej banky autentifikačný kód k platbe. Žiadnu som však v ten deň nevykonával. Vtedy som si zapol v mobile internetbanking a zistil som, že niekto cudzí zrealizoval tri platby na mojom účte. Išlo o sumu zhruba 500 eur,“ opísal nám čitateľ.

Ihneď volal do svojej banky a tá mu internetbanking zablokovala. Prekvapilo ho, že platby boli vykonané bez akejkoľvek SMS autentifikácie a nedali sa stornovať. Chystá sa spísať reklamáciu a dúfa, že mu peniaze časom banka vráti na účet. „Niekto si jednoducho na moje náklady kúpil v Taliansku letenku a dva lístky na autobus v Nemecku. Tieto sa však kupujú na konkrétne meno, tak verím, že podozrivý dotyčný nájde...,“ spresnil nám.  

Bezpečnosť platieb máte vo vlastných rukách

Zneužitie platobných údajov hackermi sa môže prihodiť v podstate hocikomu. Odborníci upozorňujú, že platobná karta sa dá zneužiť aj bez znalosti PINu. Stačí, aby ste niekedy v minulosti robili internetové či telefonické objednávky, kde ste zadali číslo karty, dátum expirácie a trojčíslo zo zadnej strany, takzvaný CVV alebo CVC kód. Každý, kto pozná tieto tri údaje, môže za vás „platiť“ aj bez toho, aby platobnú kartu fyzicky vlastnil.

Dobre si preto premyslite, komu poskytnete vaše citlivé informácie, najmä ak web internetového obchodníka neposkytuje zabezpečenú platbu. Juraj pravdepodobne niekedy urobil túto chybu a hackeri zneužili jeho údaje. Mohli to skúšať u viacerých obchodníkov, niektorí využívali tzv. 3D secure systém a chýbajúci SMS kód im zatarasil cestu, potom to však mohli skúsiť aj u iných obchodníkov, kde prelomili aj túto bariéru.

Používajte internetové zabezpečené príkazy

Zasielanie SMS autentifikačných kódov je nezávislé od tvorby blokácií na účte klienta, avizovala nám ČSOB. Tie podľa hovorkyne Anny Jamborovej slúžia na verifikovanie zabezpečených platieb kartou u internetových obchodníkov, podporujúcich službu 3D Secure. „Jednoducho povedané, každá platba musí byť verifikovaná SMS kódom, ktorý dostane klient vo forme SMS správy, až následne po zadaní kódu a realizácii platby môže byť položka blokovaná,“ potvrdila Jamborová.

Nie všetci obchodníci však podporujú službu 3D Secure a v tom prípade klient neverifikuje platbu SMS kódom. Pre čo najväčšiu mieru bezpečnosti Jamborová odporúča využívať zabezpečené internetové platby, ktoré potvrdzujú prostredníctvom jedinečného SMS kódu. „Najúčinnejšia obrana pred zneužitím karty v internetovom prostredí je používať karty len u obchodníkov s 3D Secure zabezpečením a platiť kartou, ktorá takúto službu má aktivovanú. Vtedy má klient istotu, že údaje o karte ostávajú len v banke a každá platba navyše je potvrdzovaná spravidla 9 miestnym bezpečnostným kódom z SMS.

Robte si pravidelné kontroly na účte

Zistili ste, že vám z účtu odišla platba, ktorý ste nerealizovali? ČSOB odporúča kontrolovať si pravidelne realizované platby, napríklad prostredníctvom notifikačných SMS. „V prípade, ak máte podozrenie, že údaje z vaše platobnej karty boli zneužité, respektíve evidujete na účte pohyby, ktoré nerealizovali, ihneď o tom informujte banku a vašu platobnú kartu si zablokujte, hoci aj cez mobil,“ dodáva Jamborová.

Možností, ako sa vyhnúť podobným situáciám, je viac. Zuzana Povodová, hovorkyňa Tatra banky dáva napríklad do pozornosti online manažment platobných kariet. „Držiteľ platobnej karty má možnosť nastavovať a spravovať limity na nej, rovnako si môže nastaviť fyzické využitie karty na jednotlivých kontinentoch. Napríklad, ak klient necestuje mimo Európu, tak mu odporúčame zablokovať fyzické použitie karty na kontinentoch ako sú Afrika, Ázia, Ameriky, radí hovorkyňa. V prípade potreby si klient môže kartu zablokovať. Všetky zmeny sú vykonané okamžite. 

Podajte reklamáciu a čakajte na vyriešenie

Podobným situáciám, ako sa prihodila nášmu čitateľovi, je podľa nej najjednoduchšie predísť aktívnym manažovaním internetového limitu. „Ak držiteľ karty aktuálne neplatí u e-commerce obchodníka, tak mu odporúčame znížiť si internetový limit na nulu alebo na minimum a pri nákupe si ho upraviť na výšku nákupu a po nákupe opäť znížiť,“ radí Povodová.

Aj v tomto prípade však platí, ak dôjde k zneužitiu karty, treba to urýchlene riešiť. „Akonáhle zistíte neštandardnú operáciu na vašom účte, odporúčame hneď kontaktovať klientske centrum banky, kartu zablokovať a následne zadať reklamáciu. V prípade podozrenia na zneužitie platobnej karty na internete všetky reklamácie prešetrujeme a posudzujeme individuálne, nakoľko musíme zohľadňovať aj pravidlá kartových spoločností," objasňuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne. Záleží to aj od toho, o aký typ zneužitia ide. Niekedy môžete mať svoje peniaze naspäť už o niekoľko dní, pri tých komplikovanejších to môže byť však dlhšie.  

 

Rady, ako neprísť o peniaze na vašej debetnej karte

  1. Platobnú kartu ihneď po prevzatí podpíšte na podpisový prúžok na zadnej strane. Strážte si ju, noste ju oddelene od dokladov a ak ju dlhšie nepoužívate, pravidelne ju kontrolujte. Platobná karta je vydaná iba pre vás a je neprenosná. Nikdy ju nikomu nepožičiavajte, a to ani vašim rodinným príslušníkom. V prípade jej krádeže, straty alebo zneužitia ju ihneď zablokujte na nonstop linke vašej banky.
  2. Strážte si PIN kód, ktorý slúži pre prístup k účtu. Nikdy si ho nezapisujte a v žiadnom prípade ho nenoste napísaný spolu s platobnou kartou. Neprezrádzajte ho ani vašim príbuzným. Banka si od vás PIN kód nikdy nepýta, preto nereagujte na podozrivé e-maily alebo stránky požadujúce od vás PIN. Podozrivú aktivitu banke čo najskôr ohláste.
  3. Pri zadávaní PIN kódu pri platbách v obchodoch alebo pri výberoch z bankomatov dbajte na to, aby ho nikto nemohol odpozorovať alebo nasnímať. Snažte sa vaším telom zabrániť priamemu výhľadu na klávesnicu a pri jeho zadávaní ju zakryte voľnou rukou. Váš PIN kód si môžete kedykoľvek zmeniť pomocou bankomatu na akýkoľvek vami zvolený 4-miestny kód. PIN kódy typu 1234 a 6666 sú nevhodné, nepoužívajte ich.
  4. Platobnou kartou cez internet plaťte iba v tých internetových obchodoch, ktoré sú overené a označené Verified by Visa alebo MasterCard SecureCode. Zabezpečená internetová platba slúži na zabezpečenie platieb formou zaslania jednorazového SMS kódu. Okrem toho máte možnosť nastaviť si finančný limit na platby na internete alebo ich môžete úplne zablokovať. O všetkých transakciách môžete byť informovaný formou informačných SMS, ktoré si aktivujete cez Internet Banking.
  5. Pri výberoch hotovosti z bankomatu si všímajte aj jeho konštrukciu. Ak zbadáte podozrivú úpravu, poškodenie alebo inú netradičnú zmenu, nahláste nám ju. Predovšetkým si overte, či sa na bankomate nevyskytuje kamera, ktorá by mohla snímať váš PIN kód
  6. Nahláste podozrivého obchodníka. Pri platbách u obchodníka kartu nespúšťajte z očí a buďte prítomný pri každej platbe. Nedovoľte, aby obsluha odišla mimo váš dohľad. Akékoľvek podozrivé správanie obchodníka nám nahláste.
  7. Kontrolujte si odchádzajúce transakcie. Po zaplatení u obchodníka si skontrolujte sumu uvedenú na účtenke a uchovajte si ju ako doklad o transakcii. Pravidelne si kontrolujte aj výpisy z účtu a porovnajte ich s vami realizovanými transakciami. V prípade akejkoľvek nezrovnalosti alebo neobvyklej transakcie banku ihneď kontaktujte na nonstop telefónnom čísle.

Zdroj: ČSOB

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
13. apríl 2024 21:50