1/12Priekopníci aviatiky Orville (na portréte hore je vľavo) a Wilbur (vpravo) Wrightovci vo svojej drevenej kôlni v Kitty Hawk, kde skonštruovali svoj prvý lietajúci stroj.Wikimedia Commons
2/12Prvý úspešný vzlet stroja Flyer bratov Wrightovcov zo 17. decembra 1903. Snímku, dokazujúcu, že ich stroj naozaj lieta, urobil John Daniels z neďalekej pobrežnej záchrannej stanice.Wikimedia Commons
3/12Francúzsky letecký konštruktér Clément Ader a nákres jeho klzáka Éole. Na jeseň 1890 sa s týmto strojom, ktorý poháňal parný motor, vzniesol nad zem vo výške asi 20 centimetrov a preletel zhruba 50 metrov.Wikimedia Commons
4/12Dom v Daytone v americkom štáte Ohio, v ktorom bratia Wrightovci prevádzkovali bicyklový obchod a servis. Pomerne slušne prosperoval, takže zo zisku z tohto podnikania mohli financovať stavbu lietadla.Wikimedia Commons
5/12Wilbur (vľavo) a Orville Wrightovci, pózujúci na schodoch svojho domu v Daytone. Snímka je z roku 1909, to už boli všeobecne považovaní za prvých ľudí, ktorí vzlietli s riaditeľným aeroplánom ťažším než vzduch a poháňaným motorom. Oficiálne a definitívne bol však ich primát uznaný až o viac než tri desaťročia neskôr.Wikimedia Commons
6/12K prvému úspešnému letu s motorovým lietajúcim strojom viedla dlhá cesta. Wrightovci si najprv museli overiť jeho letové vlastnosti na bezmotorovom klzáku. Táto snímka je z jednej z jeho skúšok v roku 1902.Wikimedia Commons
7/12Zvláštnosťou prvých lietadiel bratov Wrightovcov bola nielen ich konštrukcia, malé krídla mali vpredu, ale aj riadenie, pri ktorom pilot (v tomto prípade Wilbur) ležal na dolnom krídle vedľa motora. Táto snímka vznikla 14. decembra 1903 na pláži pri Kitty Hawk, kde uskutočnili prvý ostrý pokus so strojom Flyer. Nedopadol dobre, po necelých štyroch sekundách letu s ním Wilbur dopadol na zem a výsledkom bol poškodený podvozok lietadla.Wikimedia Commons
8/12Grafické znázornenie prvého úspešného letu Orvilla Wrighta zo 17. decembra 1903.Wikimedia Commons
9/12Jeden z prvých novinových článkov, oznamujúci, že Orville a Wilbur Wrightovci, „chlapci z Ohia, vynašli lietajúci stroj, ktorý lieta“. Vyšiel 26. decembra 1903 v novinách Tacoma Times.Wikimedia Commons
10/12Wrightovci sprvu o svojom úspešnom pokuse nechceli pred novinármi hovoriť. Dôvodov bolo viac, napríklad aj to, že neboli jedinými konštruktérmi, ktorí sa snažili postaviť funkčný lietajúci stroj a v posledných mesiacoch sa priam roztrhlo vrece so správami o nevydarených vzletoch ich konkurentov. Mlčanie prelomili až začiatkom januára 1904. Denník New York Times však správu o ich úspechu bral z rezervou, iba ako ďalší pokus o vyriešenie problému vzduchoplavby.Wikimedia Commons
11/12Po zničení prvého lietajúceho stroja museli bratia Wrightovci skonštruovať ďalší, aby na ňom dokázali, že sa im naozaj podarilo vzlietnuť. Flyer II. (na snímke) postavili opäť v kôlni pri dedinke Kitty Hawk v roku 1904 a aj na ňom podnikli úspešné lety.Wikimedia Commons
12/12Amerika síce bratom z Daytonu uverila, že ich stroj lieta, Európa ich však stále považovala za podvodníkov. Až v roku 1908, keď Wilbur Wright šokoval francúzsku verejnosť svojimi pilotnými kreáciami, uznal ich primát aj starý kontinent. Snímka Wilbura vznášajúceho sa v lietadle na zemou vyšla vo Francúzsku aj ako pohľadnica.Wikimedia Commons