StoryEditorCisár, ktorý mal večne prázdne vrecká. Maximilián I. sa videl ako posledný rytier a potomok trójskeho hrdinu
04.01.2024, 12:05
Cisár, ktorý mal večne prázdne vrecká. Maximilián I. sa videl ako posledný rytier a potomok trójskeho hrdinu:
Reklama
Kliknutím na šípku pokračujte v prezeraní galérie
1/6Cisár Maximilián I. Habsburský (1459 – 1519)Wikimedia Commons
2/6Fridrich III. Habsburský a Eleonóra Portugalská. Maximilián bol ich druhorodený syn, následníkom sa stal preto, že jeho starší brat Krištof v útlom veku zomrel. Okrem nich mali ešte dve dcéry, Helena zomrela tiež ako ročné dieťa, Kunigunda sa dožila dospelosti a vydala sa za bavorského vojvodu Albrechta IV.Wikimedia Commons
3/6Maximilián s manželkou Máriou Burgundskou a rodinou na obraze Bernharda Strigela z roku 1515. Z ich detí je tu vyobrazený iba syn Filip (stojí za Máriou), ktorý sa ako manžel Jany Kastílskej stal kráľom Kastílie a Leónu. V Maximiliánovom náručí je jeho vnuk a Filipov mladší syn Ferdinand (1503 – 1564; ako Ferdinand I. bol v rokoch 1558 – 1564 cisárom Svätej ríše rímskej, okrem toho aj uhorským a českým kráľom). V strede sedí ďalší vnuk a Filipov starší syn Karol (1500 – 1558), prvý španielsky kráľ a v rokoch 1531 – 1556 ako Karol V. cisár Svätej ríše rímskej. Mladík sediaci pred Máriou Burgundskou je Ľudovít II. Jagelovský (1506 – 1526), uhorský a český kráľ, manžel Márie Habsburskej (dcéry Filipa a Jany Kastílskej). Ich sobáš dohodol Maximilián s Vladislavom II. Jagelovským v rámci tzv. viedenských zmlúv v roku 1515, vďaka čomu si mohli neskôr Habsburgovci nárokovať uhorský i český trón.Wikimedia Commons
4/6Maximilián I. a jeho druhá manželka Bianca Mária Sforzová na portrétoch Bernharda Strigela.Wikimedia Commons
5/6Jednou so záľub, za ktorú Maximilián utrácal nemalé peniaze boli brnenia. Nedával si ich vyrábať iba pre seba, ale obdarúval nimi aj panovníkov z radov svojich spojencov (napríklad anglického kráľa Henricha VIII.). Brnenia na týchto snímkach však patrili jemu – vľavo je bojové z roku 1485, vpravo turnajové, približne z rovnakého obdobia.Wikimedia Commons
6/6Posledný portrét Maximiliána I., ktorý namaľoval Albrecht Dürer. Cisár mu ako model sedel v prestávkach rokovania ríšskeho snemu v Augsburgu na jeseň 1518. Oproti predošlým portrétom je na tomto panovník stvárnený ako jednoduchý muž, čo bol zrejme zámer. Oblečením pripomína skôr mešťana a v ruke namiesto zlatého ríšskeho jablka drží granátové. Že ide o panovníka potvrdzuje iba erb v ľavom hornom rohu a nápis vedľa neho.Wikimedia Commons