Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou.
Spoločnosť pochádza z Trebišova. Ako hodnotí Viktor, v tomto meste sú rôzne iné špedície, takže idea spoločnosti bola inšpirovaná ostatnými firmami. „Začínali sme v kruhu piatich ľudí v malej kancelárii. Dnes nás je skoro 140 zamestnancov. Prvé zákazky sme získavali telefonátmi väčším špedíciám s tým, že ak majú menej atraktívnu robotu po pracovnom čase, cez víkendy, nech nám ju dajú, a my sa o to postaráme. Takto sme si pomaličky budovali renomé a postupne sme oslovovali viac a viac firiem,“ objasňuje Sučka. Spolu s tým rástla aj firma. Spoločnosť SWIDA neskôr expandovala aj do Košíc. Je tam, ako hovorí Miroslav Bereš, riaditeľ spoločnosti, lepší trh práce, viac kvalifikovanejších ľudí, sú tu vysoké školy. „Dávalo nám v rámci biznisu význam otvoriť pobočku práve v Košiciach a budovať tu aj ostatné oddelenia. Medzi ne patrí marketing, IT, programátori aj developerské oddelenia, ktoré by sme v Trebišove nevedeli získať,“ dopĺňa Miroslav.
Systematickosť
Jednou zo stratégií firmy je, aby nemali aktíva v podobe vozidiel, a týmto zdanlivým paradoxom zabezpečili svojim klientom lepšiu flexibilitu a dostupnosť kapacít. Ako uvádza Viktor, firma má vybudovaný interný systém, ktorý im pomáha oslovovať stovky až tisícky dopravcov, s ktorými majú partnerstvá v rámci celej Európy. Títo dopravcovia môžu byť firmy od dvoch vozidiel až po stovky. „Dopravcom ponúkame prepravy, ktoré máme od našich klientov a sprostredkúvame najvhodnejšieho dopravcu pre danú prepravu. Chceme klientovi splniť to, čo mu sľúbime a dodať kvalitného a spoľahlivého dopravcu. Nechceme spolupracovať s hocikým. Každého dopravcu po vykonaní prepravy hodnotíme,“ objasňuje Viktor Sučka. Firma má teda aj interné ratingy, ktoré jej do budúcnosti pomáhajú viac preferovať dopravcov, cez ktorých sprostredkovaná práca prebehne bez problémov. „Naši partneri sú fyzicky po celej Európe. Drvivá väčšina je z Poľska, kde je logistika v rámci celej ekonomiky dosť silná. Dopravcovia majú svoje vozidlá po rôznych častiach Európy,“ hovorí Viktor. Klienti spoločnosti SWIDA sú primárne z automotive priemyslu. Sú to typické značky, ktoré ľudia poznajú bežne z ciest a nachádzajú sa najmä v západnej Európe. Viktor Sučka dodáva, že v rámci stratégie sú ochotní jazdiť za rozumnejšie ceny ako iné špedície. „Nie je to nič inovatívne, ale je to o intenzite a ako firma rastie, intenzita sa musí meniť na systematickosť. Aj kvôli tomu je Miro u nás, na budovanie komplexnejšieho riešenia. Pre našich zákazníkov rozširujeme portfólio, máme nové služby, ktoré ponúkame našim klientom iným spôsobom,“ vysvetľuje Viktor. Firma SWIDA má oddelenia, ktoré bežne špedícia nemá. Začalo sa to teda evolučne, byť lepší, ako sú ostatní. „Aj jedna aj druhá reštaurácia vám urobí šalát, ale jedna ho predsa len urobí lepšie ako tá druhá. Teraz sme pri tom, že si prechádzame už posledné 2 – 3 roky transformáciou, keď ideme zo živelného rastu na viac riadený rast. S tým je spojená opäť Mirova pozícia, profesionálnejší manažment a rôzne podporné systémy, ktoré vo firme máme, aby sme tieto veci mohli realizovať,“ konštatuje Sučka.
Efektivita v spoločnosti
SWIDA má vlastný IT systém, ktorý si prispôsobuje podľa svojich procesov. „Veci, ktoré robíme manuálne, sa snažíme odstraňovať a nahrádzať ich automatizáciou, aby sa ľudia, ktorí u nás pracujú, odbremenili od manuálnych činností,“ uvádza Sučka. Čo sa týka produktov pre externý svet, tak dva najväčšie ťahúne sú InstaCarrierr a Transportly. InstaCarrier je webová aplikácia, ktorá funguje podobne ako Uber, ale je určená pre logistiku. Klient si vie vyklikať svoj dopyt na prepravu, okamžite uvidí cenu, za akú mu tú prepravu spoločnosť vie zrealizovať. „Vieme ju realizovať už v ten istý deň. Pristavíme vozidlo podľa zvoleného času a klient má všetko na jednom mieste. Či už firma alebo fyzická osoba počas trvania transportu vidí, kde sa tovar nachádza. Kedykoľvek sa s nami môže spojiť a vypýtať si špeciálne informácie, ktoré pravidelne neponúkame. Človek dopredu presne vie, do čoho ide a nemusí na cenu čakať, ako je to bežné v inej špedícii,“ objasňuje Viktor. Gro tradičnej špedície spoločnosti SWIDA sú expresné cestné transporty. Tým, že sa auto skladá z rôznych súčiastok, niekedy sa stane chyba v plánovaní u klienta. Hrozí im zastavenie výrobnej linky, čo si vedia veľmi rýchlo vykalkulovať, koľko ich to bude stáť. „Vtedy prichádzame na scénu my a klientovi chceme čo najrýchlejšie nájsť riešenie na transport. Dávame mu takú cenu, aby sa mu to oplatilo riešiť, a linka fungovala. Snažíme sa s ním počas celej prepravy proaktívne komunikovať, aby vedel, že všetko ide podľa plánu,“ dodáva zakladateľ spoločnosti. Druhá aplikácia je Transportly, kde hlavná skupina sú výrobné podniky, ktoré majú potrebu objednávania transportov. Tá pomáha logistickým manažérom šetriť peniaze za nákup transportov. Táto platforma funguje na báze aukcie, kde medzi sebou súťažia jednotliví dopravcovia, ktorí s danou firmou spolupracujú. Výrobná firma do platformy zadá dopyt o prepravu a to sa automaticky rozdistribuuje medzi jej dodávateľov a tí pomocou tzv. bidov dávajú svoje ceny. Platforma pomáha používateľovi vybrať najvhodnejšiu možnosť na realizáciu transportu. Celé gro šetrenia je v tom, že dopravcovia dávajú ceny a platforma im dáva feedback, či je cena v porovnaní s cenami jeho konkurentov vyššia, nižšia alebo niekde v strede.
Odvážna firma
„Jedna z tých najstrategickejších vecí z mojej pozície bola, že sa nám podarilo napĺňať ciele, a dostali sme sa do takej veľkosti, že som prijal rozhodnutie prenechať vedenie firmy inému človeku. Miroslav má na veci koncepčnejší, strategickejší pohľad. V tejto fáze rastu firmy to bolo kľúčové rozhodnutie, aby sme mohli byť ešte efektívnejší v naplnení našich budúcich cieľov. Toto považujem za dvojité odvážne rozhodnutie. Jednak z mojej strany to ponúknuť a po druhé, z Mirovej strany to prijať,“ hodnotí Viktor Sučka.
Stále je priestor ukrojiť si viac koláča, firma je nastavená na rast a rozvoj
Bežná realita podnikateľov je, že sa musia veľmi citlivo pozerať na príjmy a na financovanie. „Moja mama však mala v čase založenia firmy 20-ročné skúsenosti vo vedení jednej z najväčších ekonomických spoločností v okrese Trebišov. Pracovala s financiami, čiže ja som bol od tohto odbremenený a moja rola bola získavať zákazky, rásť, sústrediť sa na procesy, na ľudí vo firme. Jej rola bola riešiť financie. Mala svoje zdroje, aj vlastné, aj z banky. Viem, že to je veľmi atypické, ale ja som mal to šťastie, že som to nemusel riešiť,“ hovorí Viktor Sučka.
Prvý úver
Čerstvé úvery riešila spoločnosť prostredníctvom Slovenskej sporiteľne. „Peniaze sme používali na koinvestovanie do digitálnych riešení. Je to novodobá záležitosť z posledných 2 – 3 rokov. Štandardná splatnosť voči dopravcom je bežne okolo 60 dní. My máme momentálne spustenú kampaň, že platíme za 25 dní dopravcom,“ hovorí Viktor. Aj na zafinancovanie tohto projektu používa firma zdroje Slovenskej sporiteľne. Spokojnosť zo spolupráce je na oboch stranách, čo pozitívne hodnotí aj Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne: „SWIDA je dnes komplexná firma, ktorá sa snaží ďalej rozvíjať svoj biznis poskytovaním služieb najvyššej kvality. Zameriava sa na neustále zlepšovanie procesov a budovanie dlhodobých vzťahov. To sa následne prejavuje na finančnej performance, čo je dôležité aj pre banku.“ Firma SWIDA robí aj tisíce transportov mesačne v sume vyše 1 000 000 eur. V roku 2023, čo je momentálne ten posledný uzavretý rok, mala obrat 28 000 000 eur. Ako hodnotí Marta Cesnaková, spoločnosť sa v krátkom čase od svojho vzniku stala významným hráčom v brandži, kde je silná konkurencia. „Viktor Sučka, ktorý firmu založil vo veľmi mladom veku, dáva biznisu energiu a dokázal svoju biznis víziu pretaviť do reality. Klient sa usiluje robiť špedíciu ‘inak‘ ako väčšina konkurencie. Vyvíja vlastné riešenia na digitalizáciu celého procesu od požiadavky na cenovú ponuku zo strany zákazníka až po realizáciu prepravy. To pre zákazníkov významne zefektívňuje a sprehľadnuje celý proces poskytovaných služieb,“ dodáva Marta Cesnaková.
Vízia firmy
Vízia firmy do budúcnosti je ďalej pokračovať v tom, čo robí. „Myslíme si, že to robíme dobre. Sme si istí, že na trhu je množstvo príležitostí, v ktorých sa vieme angažovať. Logistika je obrovský trh, čiže stále je priestor ukrojiť si viac koláča, sme nastavení na rast, na rozvoj. A netýka sa to len služieb alebo interného fungovania a procesu, ale aj rozvoja našich ľudí, keďže všetko.