Sedieť za stolom so špičkovými reklamnými tvorcami a zástupcami zadávateľov nad najlepšími prácami uplynulého roka je obohacujúci zážitok. Sledovať niekedy absolútne odlišné pohľady na kreativitu cibrené vplyvmi agentúr a firiem, v ktorých porotcovia vyrástli, je zážitok. Je zaujímavé, ako majú niektoré agentúry v DNA tvorbu vtipných reklám, iné sa fokusujú na premakaný craft a niektoré uprednostnia ideu a pokojne ju zhmotnia pomocou videobanky. Ale je milé, že nás tá práca stále tak baví, že dokážeme celkom veľa emócií vložiť do diskusie o niečom, čo (povedzme si to úprimne) nie je zas také vážne, všakže.
Výsledky ročného hodnotenia si môžete pozrieť TU:
Stále je to len reklama
Napriek tomu je pre zlepšovanie našej brandže dôležité, aby sme do hĺbky rozoberali práce, ktoré majú byť ocenené a majú tak ukázať trend či smer, ktorým sa slovenská reklama uberá – alebo teda mala by sa uberať. Oceňujem najmä to, že vo viacerých kategóriách vyhrali práve komerčné práce. Na niekoľkých prvých miestach bodovali banky – čo je výborná vizitka toho, ako tí najväčší a na prácu s peniazmi a budgetmi isto extrémne citliví hráči na trhu rozumejú tomu, že čím lepšia je ich kreativita, tým viac sa im darí predávať.
Okrem kampane využívajúcej skratku sex – peniaze – deti by som ktorúkoľvek z víťazných prác rád videl vo svojom portfóliu. Ani jedna z hodnotených prác podľa mňa nepatrila do košiara „zbytočnej kreativity“ a potvrdil sa tak trend zo Zlatého klinca, že aj priemerná úroveň slovenskej reklamy stúpa. Mimoriadne ma bavila craftovo vymakaná fotka v printe Skutočné cenovky od MUW Saatchi & Saatchi, kasting a set design Veggie-tariánov od THIS IS LOCCO, dokonalé využitie umiestnenia OOH plochy Buď láska od Free Andy a vtipná „antikampaň“ na pomalý vlak Faster than a Train od Mannchaftu.
Ide to dobrým smerom
Diverzita tém, zadaní a najmä agentúr, ktoré boli ocenené v koncoročnom hodnotení Stratégií, podčiarkuje pozitívny vývoj celej brandže, ktorú neovládajú len dvaja-traja silní hráči z pobočiek veľkých svetových sietí. Veľkú zásluhu na tom majú v prvom rade tí rozhľadení klienti, ktorí dávajú priestor aj menším a často o to akčnejším tímom a agentúram s novým a so sviežim pohľadom na komunikáciu.