Sunday ADucation Lukáša Lukoniča.
StoryEditor

Sunday ADucation #7: Skončilo Cannes, začína doba AI?

Lukáš Lukonič z agentúry Respect APP v najnovšom blogu ponúka tipy na podcasty o umelej inteligencii, politickom marketingu, trendoch z Cannes, ale aj knihu o histórii reklamy.

AI užitočná AI nie

Buzzword roku 2023 je jasný už v jeho prvej polovici. Umelá inteligencia je the next big thing. Bude nám, ale naozaj zásadne meniť životy už v horizonte najbližších rokov?

Text, ktorý ste si práve prečítali napísala ume... Ale nie. Toto už je dosť lame. 

Podľa mňa je the next big thing tak trochu aj hype hunting. Každý chce mať čítanosť, videnia, vyrásť na opinion leadera. Nájsť si tému je prostriedok.

NFT, CBD, VR, AR, Metaverse, Krypto... Všetko malo byť revolúciou. A ja verím, že v určitom bode v budúcnosti aj môže byť. Sú na to, ale dnes vytvorené podmienky? Človek je tvor pohodlný. Ak nám nejde načítať webstránka do 3 sekúnd, tak ju vypíname. Keď nás tlačí rúško nad ušami, dáme si ho dole.

Už len príchod na taký Facebook trval mnohým menej technicky orientovaným používateľom desaťročie. Neviem si predstaviť, že by boli ľudia mimo našej bubliny ochotní masovo využívať veci, ktoré nie sú dokonale pohodlné. V akomkoľvek význame slova.

Kreatívny potenciál AI je zatiaľ tiež trochu otázny. Základnou prísadou kreativity je originalita. Prelustrovať celý internet a vypľuť výsledok na základe toho, čo ľudia, často laici, považujú najčastejšie za kreatívne je také že...

Na druhej strane aj vynález auta na začiatku kopec ľudí ofrflalo. Veď načo by ho človek používal. Jazdenie na phm je oveľa drahšie ako seno pre koňa a tá kazivosť!

Aby človeku neušiel vlak, môže sledovať ľudí ako Martin Spano. Trocha fascinujúceho vizionárstva, trocha veštenia z gule. Faktom je, že AI už dnes funguje napríklad ako skvelý tool na research. Taký Google na steroidoch. No a aj jeho najnovšie využitie vo Photoshope je dosť cool.

Link na podcast o umelej inteligencii nájdete TU

Politický marketing plný nešťastných volieb

Nedávno som mal výživnú debatu s kamarátom, ktorý sa venuje politickému marketingu. Ak by som mal zhrnúť svoj input v nej do jednej vety, nelíšila by sa od titulku epizódy, ktorú sem k tomuto tipu dávam.

Veľa princípov komerčného marketingu funguje aj v politike. Konzistentnosť, odlíšiteľné brand kódy, atribúty značky... Všetko dostáva sprava - zľava od strán, ktoré prezliekajú kabáty ako Gigi Hadid na fashion weeku. Dnes rozdávame karty, zajtra meníme hru. Ideálne v RGB zelenej. Reflexné vesty môžu handry fajčiť. Ach jaj. V pondelok je cieľovka kaviareň v utorok poltárske sklárne. Ak by teda pred 10 rokmi neskrachovali, že áno. O Jablku, čo vyzerá ako Smer radšej pomlčím...

Anyway, Stratégie majú nový podcast.

Link na epizódu o politickom marketingu nájdete TU.

You Cannes learn for free

V piatok skončil najväčší svetový festival kreativity, reklamy a všetkého, čo s tým súvisí. Cannes Lions každoročne udáva smer brandžového diškurzu. Veľa spíkrov počas ostatného týždňa hovorilo o AI. To je šok, že?

Vo veľkom sa ale opäť prekopávala aj téma efektivity v reklame. Dáta ukazujú, že zadávatelia po desaťročí výkonnostného marazmu (díky Mark) začali opäť počúvať na úlohu brandbuildingu. Hovorilo sa o pozornosti a kreativite, ktorá ju pomocou emócií dokáže vyvolať. Aj o tom, že je to celé na figu, ak sa nezvolí správne médium. Prekvapuje ma, že v roku 2023 stále treba pripomínať, že preklápačky contentu naprieč platformami sú smútoček.

Dosť ma bavila aj časť od homeboya z WARCu, ktorý prišiel so štúdiou, ktorá porovnáva promise driven a nedriven komunikáciu. A viac už nebudem spojlovať. Kliknite na YouTube a máte tam 2,5 hodiny contentu. Viem, že viac by chutil s ležiakom na lehátku v Cannes, ale zase, takto je to úplne zadarminko.

Link na YouTube WARC nájdete TU.

Prvý tip patril budúcnosti, posledný dejinám

Vedeli ste, že za prvú novodobú reklamu je najčastejšie považovaná inzercia v La Gazette de France z roku 1630? Že práve vo Francúzsku vznikol presne o 300 rokov neskôr gigant, Publicis group, ktorého dcérske spoločnosti dodnes kontrolujú veľkú časť svetového marketingu a PR? Keď si otvoríte knižku Dějiny reklamy, už budete.

Veľmi sa mi páči štruktúra, ktorá čitateľa prevádza ako historickými obdobiami, tak segmentovými špecifikami. O neuveriteľnej podobnosti propagandistických medzivojnových kampaní. O odlišných roliach žien v komunikácii aj v spoločnosti. O geniálnom printovom copywritingu, ktorý by si zaslúžil renesanciu. O metamorfóze reklamného baroka na minimalizmus. O tom, kedy sa reklama inšpirovala umením a ktorí umelci si vzali späť požičané.

Keď som tu recenzoval knihu Ogilvy on Advertising, hovoril som, že ma pri nej najviac bavili časti s príbehmi značiek. Dějiny reklamy sú o tom vlastne celé. Čiže super. Dávam 10 bludišťákov.

Link na knihu Dějiny reklamy nájdete TU.

01 - Modified: 2023-06-04 06:00:00 - Feat.: 0 - Title: Sunday ADucation #6: Zabudnite na genZ, prichádza Alpha! 02 - Modified: 2023-05-06 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Sunday ADucation #5: Ako si Pepsi uletelo a prečo je dôležité starať sa o svoje psychično 03 - Modified: 2023-04-04 09:09:50 - Feat.: 0 - Title: Sunday ADucation #4: 5 tipov na podcast, web, knihu, kurz aj galavečer Oktagon 04 - Modified: 2023-03-05 07:00:00 - Feat.: 0 - Title: Sunday ADucation #3: Čím menej o reklame vieš, tým väčší flex 05 - Modified: 2023-02-04 23:00:00 - Feat.: 0 - Title: Sunday ADucation #2: 5 tipov na rebríček, slogan, knihu, film aj podcast 06 - Modified: 2023-01-01 15:28:14 - Feat.: 0 - Title: Sunday ADucation #1:5 tipov na podcast, web, knihu, blog aj video
01 - Modified: 2024-04-16 08:31:02 - Feat.: - Title: AI: Najdôležitejšie nástroje, ich silné a slabé stránky 02 - Modified: 2024-03-03 13:58:53 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: O tendroch, vedúcich a Super Bowle 03 - Modified: 2024-01-23 08:35:34 - Feat.: - Title: Spojenie portálu Dovolenka.sme.sk a Respect APP prináša kampaň ideálnej dovolenky 04 - Modified: 2024-02-14 08:00:00 - Feat.: - Title: KRAS špeciál: Udalosti, ktoré v roku 2023 ovplyvnili život agentúr 05 - Modified: 2024-01-17 11:15:16 - Feat.: - Title: Agentúry využívajú AI nástroje prevažne na analýzu dát a zlepšenie cielenia kampaní
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. apríl 2024 20:12