StoryEditor

Red Bull má 30 rokov. Vznikol podľa tradičného thajského nápoja

30.03.2017, 11:19
Autor:
ČTKČTK
"Red Bull je mediálna firma, ktorá predáva aj energetický nápoj," zhrnul súčasnú filozofiu firmy jej zakladateľ.

Rakúšan Dietrich Mateschitz (72) pracoval v 80. rokoch ako obchodný zástupca. Počas svojich ciest do juhovýchodnej Ázie si všimol, že vďaka tradičnému thajskému energetickému nápoju lepšie prekonáva únavu spojenú s cestovaním cez niekoľko časových pásiem. Zistil tiež, že nápoj pomáha aj miestnym vodičom a robotníkom a dohodol sa s výrobcom tohto nápoja na spolupráci. A zrodil sa energetický nápoj Red Bull, ktorého logo v súčasnosti sprevádza všemožné kultúrne, spoločenské a športové podujatia po celom svete. Red Bull bol na trh uvedený pred 30 rokmi, 1. apríla 1987.

Red Bull

​Thajskú obdobu Red Bullu Krating daeng, čo znamená červený býk, vynašiel v 70. rokoch thajský biznismen a jeden z najbohatších Thajčanov Cale Júvitja, ktorý zomrel v roku 2012 vo veku 89 rokov. Partnerstvo s Mateschitz uzavrel Júvitja v roku 1984. Spoločne upravili chuť pôvodného nápoja, do loga umiestnili dvoch červených býkov a pod značkou Red Bull ho začali v modrobielych plechovkách dodávať na európske a americké trhy.

Red Bull

​Júvitja vlastnil 49 percent Red Bullu, rovnako ako Mateschitz. Zostávajúce dve percentá firmy patria Júvitjovu synovi, firmu však vedie Mateschitz. Hlavné sídlo má Red Bull v rakúskom Fuschl am See, ktorý leží neďaleko Salzburgu.

So sloganom "Red Bull vám dáva krídla" v rôznych jazykových ekvivalentoch sa dnes predáva v 171 krajinách a po celom svete sa doteraz vypilo cez 62 miliárd plechoviek Red Bullu. V prvom roku existencie sa predalo cez miliónov kusov, prvú miliardu presiahol predaj v roku 1994, len za minulý rok to bolo šesť miliárd. Tržby sa v minulom roku zvýšili o necelé dve percentá na 6,43 miliardy dolárov. Ku koncu minulého roka Red Bull zamestnával takmer 12-tisíc ľudí.

Okrídlená cesta od nápoja k médiám

Mateschitz sa narodil v Rakúsku v rodine chorvátskeho pôvodu. Po štúdiu na Viedenskej ekonomickej a obchodnej univerzite nastúpil do marketingu do spoločnosti Unilever, neskôr prešiel do Blendaxu. V súčasnosti je podľa časopisu Forbes 86. najbohatším človekom planéty s odhadovaným majetkom 13,4 miliardy dolárov.

"Red Bull je mediálna firma, ktorá predáva aj energetický nápoj," zhrnul súčasnú filozofiu firmy jej zakladateľ. Pri značke už totiž nejde len o predané nápoje, Red Bull je hlavne "vidieť". Niekedy to však vzbudzuje aj kontroverzie. Red Bull vlastní alebo sponzoruje športové tímy, má tiež vlastnú stajňu "efjedniček" alebo cestných motocyklov a jeho meno je spojené s radom ďalších športov.

Red Bull

​Asi najviac sa Red Bull preslávil spojením s rakúskym vyznávačom extrémnych športov a parašutistom Felix Baumgartner, ktorý v roku 2012 ako prvý človek na svete prekonal pri voľnom páde rýchlosť zvuku.

Red Bull

​Nie vždy sú ale peniaze v športovej obci vítané. V roku 2005 Red Bull kúpil futbalový klub zo Salzburgu a nové vedenie klubu sa zrieklo historického odkazu tradičného oddielu Austrie Salzburg, zmenilo klubové logo a tiež tradičné fialovobiele klubové farby na červenobiele. Časť fanúšikov tradičnej Austrie sa od klubu odvrátila a založila si svoj nový vlastný klub, ktorý hrá v nižšej súťaži.

Red Bull

Niečo podobné sa teraz rieši v Nemecku, kde Red Bull vstúpil do futbalu v Lipsku. V roku 2009 tu vznikol za podpory Red Bullu klub RB Lipsko, ktorý sa stal štvrtým futbalovým klubom vlastneným Red Bullom. Okrem neho vlastní Red Bull klub v Salzburgu, Brazílii a New Yorku. Kým medzi fanúšikmi v Lipsku panuje z doterajšieho priebehu prvej sezóny v lige nadšenie, klub je na druhom mieste za slávnym Bayernom Mníchov, ostatní priaznivci nováčika príliš v láske nemajú a dávajú to niekedy až prehnane a aj násilne najavo. Fanúšikovia Dynama Drážďany napríklad vlani pri pohárovom zápase s Lipskom vhodili na ihrisko useknutú býčiu hlavu.

Podľa kritikov sa totiž jedná o umelo vytvorený klub bez histórie a navyše jeho majiteľ, spoločnosť Red Bull, dokázal vďaka vlastníckej štruktúre šikovne obísť bundesligové pravidlá týkajúce sa vlastníctva futbalových klubov. Vedenie klubu sa ale bráni tým, že kupuje a podporuje mladých hráčov, ktoré neprepláca ako v iných kluboch.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. apríl 2024 09:33