StoryEditor

Anketa Najzamestnávateľ potvrdzuje: HR nie je len na ozdobu

14.03.2025, 09:29
  • Kvalitný pozicioning zamestnávateľa na pracovnom trhu priťahuje talenty a pomáha marketérom.
  • Čiastočný audit ponúka verejnosti každý rok aj anketa Najzamestnávateľ, ktorú organizuje spoločnosť Alma Career Slovakia.
  • V 11 kategóriách obhájilo víťazstvo spred roka až 7 zamestnávateľov.
  • Najčastejším dôvodom výberu konkrétneho zamestnávateľa bol dobrý kolektív.
  • Medzi najviac oceňovaný benefit patrí flexibilný pracovný čas.
  • Vyjadrenia víťazov si môžete prečítať v tomto článku.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

To, ako je značka na našom trhu vnímaná, nevychádza len z dobrého motta, efektnej grafiky či prepracovaného PR, ale aj z jej interného prostredia, z ľudí, ktorí ju tvoria, z atmosféry, ktorá z nej vychádza a ktorá v dnešnom svete sociálnych médií a online recenzií veľmi ľahko prezradí, či je autentická a či má potenciál stať sa lovebrandom, vyhľadávaným obchodným partnerom alebo nebodaj aj zamestnávateľom.

Stálice na trhu aj nováčikovia

Ocenenie pre najatraktívnejších zamestnávateľov na Slovensku Najzamestnávateľ si firmy prevzali už trinástykrát. V 11 kategóriách obhájilo víťazstvo spred roka až 7 zamestnávateľov. V porovnaní s ročníkom 2023 má nových víťazov automobilový priemysel, túto kategóriu ovládol Schaeffler, v oblasti dopravy a logistiky je pre pracujúcich najatraktívnejšia DHL Group, v kategórii IT a telekomunikácie zvíťazil Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia a v lekárskej a zdravotnej starostlivosti vyšiel po sčítaní hlasov víťazne Agel. Pre Schaeffler, DHL Group aj Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia je to premiérový triumf v ankete. Prvenstvá spred roka obhájili Slovenská sporiteľňa, Henkel, McDonald‘s, Lidl, Danucem, Sociálna poisťovňa a Slovenské elektrárne.

image

Najzamestnávateľ 2024

Vylepšená a transparentnejšia

Organizátori z Alma Career Slovakia neustále pracujú na zdokonaľovaní ankety. Ročník 2024 prešiel vylepšeniami, ako sú napríklad unikátne hlasy a odhalenie zloženia poroty už v čase hlasovania. Práve unikátne hlasovanie, keď si hlasujúci môže vybrať iba jednu firmu odovzdaním jediného hlasu je výraznou úpravou oproti predošlým ročníkom a jednoznačnejšie ukazuje, kto si ocenenie zaslúži. „Chceli sme zabezpečiť maximálnu transparentnosť. Anketa chce a má byť zrkadlom situácie na trhu práce,“ hovorí Patrícia Valachovičová, vedúca medzinárodného obchodu v Alma Career Slovakia, ktorá zodpovedá za anketu. „Aj v spolupráci s partnermi sme opäť vytvorili rebríček, ktorý je pozitívnym benchmarkom pre firmy, ktoré pôsobia na slovenskom trhu práce,“ dodala Patrícia Valachovičová.

image

Víťazi Najzamestnávateľ 2024: Ocenenie posilňuje našu značku

Aby ľuďom bolo dobre, potrebujú ľudí

Najčastejším dôvodom výberu konkrétneho zamestnávateľa bol dobrý kolektív a ľudia, ktorí v spoločnosti pracujú. „Bez silného a dobre fungujúceho kolektívu nemôže byť spoločnosť úspešná. Tímová atmosféra nevzniká náhodou, ale je výsledkom dlhodobej práce a podpory zo strany zamestnávateľa. U nás sa snažíme, aby sa každý zamestnanec cítil nielen profesionálne ocenený, ale aj ako súčasť tímu, v ktorom je dôvera, spolupráca a vzájomný rešpekt,“ potvrdzuje výsledky štatistiky Milan Jurky, konateľ a riaditeľ spoločnosti Schaeffler Slovensko. Aj v spoločnosti Henkel Slovensko sú ľudia a pracovné vzťahy vysoko na rebríčku priorít. „Nie sme len zamestnávateľom, ale aj miestom, kde ľudia vytvárajú priateľstvá a trvalé zväzky na celý život. V našich priestoroch sa môžete prepojiť s celým svetom, čo vás nesmierne obohacuje a učí. Také prostredie nie je bežné. K našej obľúbenosti prispieva aj naša otvorená kultúra a hodnoty, ktoré naozaj žijeme. Medzi tri najviac obľúbené benefity, ktoré nás odlišujú podľa našich zamestnancov, patria firemná predajňa Henkel shop, vlastná škôlka či dni dovolenky bez ohľadu na vek zamestnanca,“ vymenúva Zuzana Kaňuchová, riaditeľka korporátnej komunikácie CEE v Henkel Slovensko. Spoločnosť získala Titul Najzamestnávateľa prvýkrát pred ôsmimi rokmi a odvtedy sa pravidelne umiestňuje na prvých alebo druhých priečkach vo svojej kategórii. Medzi ďalšími dôležitými benefitmi sú aj dobré meno spoločnosti, pracovná istota a dlhodobá tradícia firmy, dobré platové ohodnotenie a benefity, možnosť profesijného rastu a kvalitné služby či produkty.

image

Najzamestnávateľ 2024

Najradšej ostávame doma, aj počas práce

Benefit, ktorý zamestnanci a zamestnankyne najviac oceňujú, je podľa Alma Career Slovensko aj naďalej flexibilný pracovný čas. Podstatný je najmä v stavebníctve, štátnej a vo verejnej správe a výrobe. Flexibilný pracovný čas považujú za nástroj podpory rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom napríklad v Slovenských elektrárňach. „Prispieva to k celkovej spokojnosti našich zamestnancov,“ hovorí komunikačná špecialistka Lenka Šarláková. Druhý najoceňovanejší benefit je práca z domu a oproti ročníku 2023 výrazne poskočila dovolenka navyše, ktorá je už tretia najpodstatnejšia. Tam, kde to s takýmito benefitmi nejde, prichádzajú zamestnávatelia s inými motivačnými prvkami. Obchodnému reťazcu Lidl, ktorý ocenenie vo svojej kategórii získal už šiestykrát a stal sa opakovane aj absolútnym víťazom ankety, fungujú dobre finančné benefity. „Nové zamestnankyne a noví zamestnanci predajní a skladov spoznajú už pri podpise zmluvy vývoj svojho platu na najbližšie štyri roky. Toto výročné zvyšovanie platov je u nás automatické. Zároveň každý rok prehodnocujeme platy a v roku 2025 opäť investujeme do ich zvýšenia viac ako 10 miliónov eur. Férovým príkladom prístupu Lidla sú taktiež benefity. Nezáleží totiž na pozícii, každá zamestnankyňa a zamestnanec Lidla má nárok na rovnaké benefity, a to v hodnote viac ako 800 eur ročne,“ hovorí Employer Branding Teamleader Daša Litvíková z Lidl. V Slovenských elektrárňach sú finančné benefity tiež veľmi dôležitým motivátorom a podľa Lenky Šarlákovej ide o jednu z foriem, ako môžu firmy vytvárať príležitosti na kariérny rast, rozvoj a zvyšovanie angažovanosti zamestnancov. „Ponúkame 13. a 14. plat pred letnými dovolenkami a Vianocami, päť dní dovolenky navyše a skrátený pracovný čas. Každoročne zvyšujeme platy vo výške inflácie a poskytujeme príspevok na dôchodkové sporenie a odchodné. Okrem finančných benefitov sa zameriavame aj na podporu zdravia a pohody našich zamestnancov. Pre zamestnancov organizujeme v Tatrách zimné športové hry,“ hovorí. Slovenské elektrárne majú pritom v aktuálnom roku veľké náborové plány, a tak sa aj novozískaný titul Najzamestnávateľ hodí. „K aktuálnemu počtu 4 200 máme v pláne v roku 2025 prijať ďalších 400 zamestnancov. Okrem náborových plánov chceme pokračovať v zlepšovaní pracovnej atmosféry a firemnej kultúry. Chceme byť lídrom v oblasti energetiky. Plánujeme investovať do nových technológií a inovácií, ktoré nám umožnia byť konkurencieschopní na trhu a zároveň prispievať k udržateľnému rozvoju. Naši zamestnanci budú mať možnosť podieľať sa na týchto inovatívnych projektoch a rozvíjať svoje odborné znalosti,“ vysvetľuje komunikačná špecialistka.

image

Najzamestnávateľ 2024

Employer branding je aktívom spoločnosti

Ceny zamerané na oblasť HR sú skvelým spôsobom, ako propagovať značku konkrétneho zamestnávateľa. Poskytujú značkám príležitosť ukázať, čím je výnimočná a získať za to uznanie. Symbolický potlesk na pracovnom trhu však nie je jediným benefitom takýchto ocenení. „Anketa Najzamestnávateľ je nielen významným ocenením, ale aj skvelou príležitosťou na budovanie značky zamestnávateľa. Pomáha nám reflektovať naše silné stránky, ale zároveň nám dáva podnety na zlepšenie, aby sme si udržali náš vysoký štandard a naďalej napredovali,“ hovorí Daša Litvíková z Lidla. „Dlhodobé umiestňovanie na popredných priečkach v ankete Najzamestnávateľ potvrdzuje, že sa neustále vyvíjame a zlepšujeme, čo posilňuje hodnotu našej značky na trhu práce. Ocenenie zároveň pomáha pri oslovovaní kvalitných uchádzačov, ktorí hľadajú zamestnávateľa s férovým prístupom a so stabilným pracovným prostredím. Taktiež nás odlišuje od konkurencie a posilňuje našu dôveryhodnosť v očiach súčasných aj budúcich zamestnancov,“ vysvetľuje Monika Mikulová, Employer Reputation & Recruitment Consultant CZ&SK z McDonald‘s Slovakia.

Značka zamestnávateľa je aktívom spoločnosti a je dôležité pochopiť, ako ho využiť. Je pravdepodobné, že nie som jediná, kto si pri zaznamenaní úspechov (ale aj neúspechov) spoločnosti predstaví, aké by bolo v nej pracovať. Značka alebo imidž spoločnosti sa dajú využiť mnohými spôsobmi – nielen vo svete komunikačnom a marketingovom či vo vzťahu k zákazníkom, ale aj vo vzťahu k potenciálnym a existujúcim zamestnancom ako cieľovej skupiny. Len málo vecí totiž dokáže značku poškodiť tak ako nespokojný či dokonca nahnevaný zamestnanec. Organizácia by preto mala mať jasnú predstavu o tom, ako chce byť vnímaná touto cieľovou skupinou a aký balík hodnôt jej prináša. „Našou prioritou je kultúra riadenia, ktorá má najväčší vplyv na firemnú kultúru, a teda pracujeme so všetkými úrovňami vedenia na posilňovaní manažérskych zručností, aby všetci pociťovali, že nie sú len zamestnanci, ale hlavne ľudia, na ktorých nám skutočne záleží. To má zásadný vplyv na angažovanosť zamestnancov, ktorá, veríme, sa prejavila pri ich hlasovaní. Čo vieme zo zdieľania, je, že hlasovali aj pacienti, ktorí nám fandia, ako následok spokojnosti a profesionality pri starostlivosti, akú dostávajú v našich zdravotníckych zariadeniach,“ prezrádza za nováčika medzi víťazmi svoju skúsenosť Viera Kollerová, riaditeľka úseku riadenia ľudských zdrojov spoločnosti Agel Slovensko,.

Komunikačná stratégia by nemala vynechávať HR

Len málokedy sa do centra pozornosti komunikátorov dostane HR oddelenie a personalistika vo firmách. Väčšinou ide o nárazové kampane cielené na nábor viacerých zamestnancov či hľadanie talentov. Aj tu by však mala komunikácia prebiehať na pravidelnej báze v rámci employer brandingu. Employer branding zahŕňa budovanie dôvery a dôveryhodnosti, komunikáciu kľúčových správ o hodnotovej ponuke organizácie, prilákanie talentov prostredníctvom strategického marketingového obsahu (tvorba obsahu), interakciu s potenciálnymi kandidátmi prostredníctvom kanálov sociálnych médií alebo iných metód, ako sú eventy alebo webináre, sledovanie výsledkov pomocou analytických nástrojov, ale aj sledovanie stavu a spokojnosti či potrieb aktuálnych zamestnancov, ktorí sú často práve tými, ktorí prinášajú do interného prostredia nové talenty a ich „dobré slovo“ je zároveň veľmi účinným komunikačným nástrojom. Na škodu, ako z textu vyplýva, pritom nie je ani aktívne vyhľadávanie HR súťaží a snaha o kvalitné umiestnenie, čo má potenciál posilniť navonok imidž značky a zatraktívniť ju ako zamestnávateľa.

Súťaže pre zamestnávateľov a ich benefity:

  • Rozvoj a propagácia značky zamestnávateľa.
  • Zdieľanie skúseností a osvedčených postupov s ďalšími podobne motivovanými spoločnosťami a prepojenie s ďalšími profesionálmi z vašej oblasti či medziodborovo.
  • Výhoda vo „vojne o talenty“ v porovnaní s konkurenciou.
  • Motivácia tímu, príležitosť byť ako zamestnanci hrdí na svojho zamestnávateľa a svoje pôsobenie v spoločnosti.
  • Získanie ocenenia potvrdzuje kvalitu a úspešnosť HR úsilia spoločnosti, ktoré dokáže zlepšiť reputáciu spoločnosti, aj popularizovať HR aktivity.
  • Vnútorný rast a rozvoj – príprava a podanie žiadosti o ocenenie si vyžaduje analýzu a vyhodnotenie HR aktivít spoločnosti, čo môže prispieť k vnútornému rastu a rozvoju HR procesov.
01 - Modified: 2025-01-31 08:40:17 - Feat.: 0 - Title: Najzamestnávatelia roka 2024 sú známi, až 7 firiem obhájilo víťazstvo 02 - Modified: 2024-11-15 09:53:46 - Feat.: 0 - Title: Našou ambíciou je kultivovať trh práce 03 - Modified: 2024-09-02 11:14:14 - Feat.: 0 - Title: Lidl odštartoval školský rok plateným voľnom pre rodičov prvákov 04 - Modified: 2025-02-06 11:39:54 - Feat.: 0 - Title: Slovak Telekom a T-Mobile na posilnení zamestnávateľských značiek spolupracuje s Triad Prague
01 - Modified: 2025-03-21 12:52:34 - Feat.: - Title: To, že ľudí vzdelávam a dávam im dobrý plat, je „must have“. Najzamestnávateľa definuje niečo iné 02 - Modified: 2025-03-21 09:37:13 - Feat.: - Title: Víťazi Najzamestnávateľ 2024: Ocenenie posilňuje našu značku
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
29. marec 2025 17:21