StoryEditor

Hviezda reality šou smeruje do Bieleho domu. Pomohli mu aj médiá, ktoré ho nenávidia

10.11.2016, 23:00
Trumpovi sa podarilo vytvoriť médiá, ktoré vytvorili Donalda Trumpa – prezidentského kandidáta.

Spojené štáty si zvolili svojho 45. prezidenta. To, čoho sme boli v mediálnom svete svedkami počas uplynulých mesiacov, naznačuje, že svet médií, ich fungovanie a komunikácia s politikmi sa v priamom prenose menia.

Dvaja

Na jednej strane demokratka a prvá žena. Príliš dlhé pôsobenie v centre americkej politiky Hillary Clintonovú však sčasti obralo o možnosť rozumieť bežným ľuďom navôkol. Nepomohla ani absencia charizmy, s ktorou počas kampane o prezidentský post nebojovala po prvýkrát.

Na druhej strane realitný magnát, bývalá televízna hviezda reality šou, ktorej sa podarilo nevídané: Donald Trump vytvoril médiá, ktoré zase vytvorili Donalda Trumpa – kandidáta na prezidentský úrad.

„Trump získaval mediálnu pozornosť televíznej hviezdy z reality šou, ktorá premenila politiku na predstavenie,“ opisuje mediálne pôsobenie republikána analytik Jim Rutenberg.

Tlač musí v súčasnosti podľa Rutenberga preskúmať frustráciu tých mnohých Američanov, ktorí si myslia, že voľný obchod zašiel príliš ďaleko, že imigrácia ohrozuje národné štruktúry a že zasvätené osoby z Washingtonu, Wall Street, ako i samotné médiá zmanipulovali systém proti nim.

Práve tí si totiž aj vďaka volebnému systému zvolili nového amerického prezidenta s celou rétorikou, ktorú uplynulé mesiace systematicky používal.

Ako pokrývať Trumpa

Donald Trump bol fenomén už od začiatku. Médiám generoval sledovanosť, a tým aj zisk. Do kampane investoval výrazne menej ako jeho konkurenti. Nemusel. Médiá boli tam, kde sa objavil on. Jeho excentrickosť a radikálny slovník vyvolávali záujem divákov viac ako umiernená rétorika jeho protivníkov.

Bolo to ešte v marci, keď americký portál mediaQuant zverejnil štúdiu, v ktorej informoval, že republikán dosiaľ získal zadarmo mediálny priestor v hodnote dvoch miliárd dolárov. Na porovnanie, Hillary Clintonovej sa podarilo získať priestor v médiách v hodnote 746 miliónov dolárov, iný demokratický kandidát, Bernie Sanders, zase vo výške 321 miliónov.

​Mnohé médiá však po ďalších a ďalších výrokoch zaujímali postupne k Donaldovi Trumpovi vyhranený postoj. Po kritickom reportovaní o republikánskom kandidátovi zo strany prestížneho amerického denníka The Washington Post Trumpov štáb oznámil, že médiu ruší tlačové poverenie na ďalšie pokrývanie kampane.

trump trump Reuters

​​Jedným z jeho najväčších kritikov sa stal portál Huffington Post. Dlhé mesiace sa pod každým článkom, ktorý pokrýval voľby a republikánskeho kandidáta, zobrazovala ostrá poznámka redakcie: „Donald Trump pravidelne podnecuje politické násilie, je klamár, nekontrolovateľný xenofób, rasista a mizogýn, ktorý sa opakovane verejne zaviazal, že moslimom zakáže vstup do Ameriky.“

Redakcia zvažovala, že ak Trump vyhrá, zverejňovaný dôvetok stiahne. „Premýšľali sme nad tým. Donald Trump čoskoro prevezme prezidentský úrad a my chceme začať s čistým štítom,“ uviedol Ryan Grim, autor a vedúci washingtonskej pobočky média.

„Ak však bude vládnuť rasisticky a ako mizogýn, uzurpujeme si právo vrátiť poznámku späť. Chceme tak vyjadriť rešpekt prezidentskému úradu, ktorý mu Trump a jeho podporovatelia nikdy nedali.“

Jedna vec sú však tradičné mediálne domy, iná a nepomerne dôležitá neregulované sociálne siete. Na rozdiel od vydavateľstiev sú Twitter i Facebook miesta, na ktoré nemajú editori dosah. S ľuďmi tak mohli kandidáti komunikovať bez obmedzení.

Zatiaľ čo Trumpov profil sleduje na Twitteri viac ako 14 miliónov ľudí, Clintonová má takmer 11 miliónov podporovateľov. Práve tí boli často svedkami ostrej výmeny názorov medzi oboma protivníkmi, ktorá do veľkej miery ovplyvňovala vývoj prezidentskej kampane.

Sila a priamosť sociálnych médií

Bolo to ešte v júni, keď Barack Obama verejne podporil kandidatúru Clintonovej. Trump vtedy jeho slová ostro kritizoval. Odpoveď, ktorú mu Clintonová následne venovala, obsahovala na Twitteri len tri slová: „Zmaž svoj účet.“ Jej reakcia sa na sociálnej sieti stala jej najpopulárnejším tweetom vôbec, získala viac ako pol milióna zdieľaní a takmer 700-tisíc lajkov.

Trumpova odpoveď však prišla s rovnakou silou. „Ako dlho trvalo 823 zamestnancom, kým vymysleli túto odpoveď, a kde je tých 33-tisíc e-mailov, ktoré si vymazala?“ Reakciu republikánskeho kandidáta následne zdieľalo takmer 200-tisíc ľudí.

Svoju úlohu v predvolebnom boji zohral i meniaci sa algoritmus najsilnejšej siete Facebook, ktorý uzatváral publikum oboch kandidátov do názorových bublín a kľúčovú predvolebnú polemiku, ktorú majú prinášať práve médiá, tak sčasti úspešne eliminoval.

Reuters

​V horizonte dvoch mesiacov sa Donald Trump presunie do Bieleho domu. Z jeho pôsobenia je dnes jasné, že nie je fanúšikom médií. Aj vďaka ich kontinuálnej kritike sa mu podarilo dostať tam, kde je dnes.

Už počas kampane mnohokrát hrozil, že s médiami, ktoré voči nemu vystupujú kriticky, sa neváha súdiť. Ostáva dúfať, že po búrlivej kampani sa vzťah budúceho amerického prezidenta ku kľúčovej inštitúcii v krajine zjemní. Už totiž nebude potrebné "kampaňovať," ale vládnuť.

01 - Modified: 2021-06-25 17:06:16 - Feat.: - Title: Adam Valček odchádza zo SME. Ako bloger bude zarábať z príspevkov čitateľov 02 - Modified: 2021-01-02 20:18:02 - Feat.: - Title: Američan vzdal otázku za pol milióna dolárov. Nedokázal si poradiť s českým slovom 03 - Modified: 2020-11-27 10:11:51 - Feat.: - Title: Trump prvýkrát od volieb odpovedal na otázky a hneď prišlo k roztržke: Ste iba ľahká váha 04 - Modified: 2019-03-26 14:27:04 - Feat.: - Title: Prelomový zákon vyjde technologických gigantov draho, Google a Facebook budú platiť médiám 05 - Modified: 2019-02-19 14:37:51 - Feat.: - Title: Fico útočil na novinárov: Som presvedčený, že veľká časť z vás škodí tejto krajine
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 10:35