„Nákupný asistent“ je ucelený koncept spoločnosti BILLA, ktorý pomáha nevidiacim a slabozrakým ľuďom nakúpiť si pohodlne a bez stresu. Projekt funguje vo vybraných predajniach po celom Slovensku a v rámci verejnej zbierky „Biela pastelka 2020“ si ho vyskúšal aj youtuber Malý Mišo.
Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska každoročne organizuje verejnú zbierku pre ľudí so zrakovým postihnutím. Ide o zbierku „Biela pastelka“, ktorý sa tento rok v uliciach slovenských miest uskutoční 18. septembra. Ľudia môžu v tento deň slabozrakých a nevidiacich finančne podporiť priamo v teréne, a bez ohľadu na dátum v kalendári je možná aj podpora cez SMS na číslo 820 alebo na bankový účet Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska. V rámci podpory tejto zbierky si službu „Nákupný asistent“ v BILLA prišiel do predajne na Bajkalskej ulici v Bratislave vyskúšať youtuber Michal Kalman, ktorý vystupuje pod pseudonymom Malý Mišo. Vo svojich videách „1 Deň ako...“ sa stáva vybraným povolaním, tentoraz si však nasadil špeciálne okuliare a ocitol sa v koži nevidiaceho človeka.
BILLA myslí na znevýhodnených zákazníkov
BILLA je prvou sieťou supermarketov na Slovensku, ktorá sa rozhodla skvalitniť nákupy svojim nevidiacim a slabozrakým zákazníkom. V roku 2017 spustila v troch predajniach v Bratislave projekt „Nákupný asistent“, ktorý neskôr zaviedla aj v predajniach v Levoči, Ružomberku a Nitre. Od vstúpenia do prevádzky až po vyprevadenie na ulicu sa zákazníkovi s poškodeným zrakom venuje odborne vyškolený zamestnanec. Pomáha mu s výberom konkrétnych potravín, informuje ho o práve prebiehajúcich akciách a asistuje aj s platením pri pokladni. „Uvedomujeme si, že nákup potravín je pre nevidiacich a slabozrakých ľudí veľmi náročný. Preto je pre nás v projekte Nákupný asistent dôležitá edukácia našich zamestnancov a v neposlednom rade aj verejnosti. Pripravili sme preto inštruktážne video s ukážkou ilustrovaného nákupu, ku ktorému pribudli i náučné plagáty, ktoré slúžia ako návod vhodnej pomoci pri nákupe zrakovo znevýhodnených zákazníkov,“ hovorí Jana Gregorovičová, CSR senior špecialistka BILLA a podpredsedníčka o. z. BILLA ľuďom. Prehľadnými plagátmi disponujú všetky predajne na Slovensku.
Ďalší krok k samostatnosti
Význam projektu „Nákupný asistent“ v BILLA potvrdzuje Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Mnohí ľudia so zrakovým postihnutím nemajú väčšie problémy pohybovať sa po ulici či inom exteriéri, ale nákup potravín je pre nich výzvou. „Nevidiaci zväčša navštevujú jednu predajňu, ktorú poznajú, ale aj v nej sa môžu zmeniť regály a tovar sa zrazu nachádza na inom mieste. Pri nákupe v cudzom prostredí sú nevidiaci odkázaní výlučne na pomoc druhých, preto sme veľmi radi, že v BILLA sa nestratia a že ich vo vybraných predajniach ochotne sprevádza vyškolený pracovník“, hovorí Eliška Fričovská, PR manažérka Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Služba „Nákupný asistent“ v BILLA je podľa nej ďalším dôležitým krokom k tomu, aby ľudia so zrakovým postihnutím mohli žiť samostatný a nezávislý život.