Pri preventívnych vyšetreniach u lekára ani pri neodkladnej zdravotnej pomoci nemusíte siahať do peňaženky. To, čo hradiť musíte, sa dozviete buď priamo od lekára, alebo to nájdete na viditeľnom mieste v čakárni ambulancie či zdravotníckeho zariadenia.
Kedy u lekára nemusíte platiť?
Je to jednak pri preventívnych vyšetreniach alebo v situácii, keď ide o priame poskytnutie zdravotnej starostlivosti, teda pri úkonoch, ktorých poskytnutie je neodkladné a hradí sa z verejného poistenia. „Vo všeobecnosti sa teda platí len vtedy, ak vám lekár či zdravotnícke zariadenie poskytne nadštandardné služby,“ zdôrazňuje hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Eliášová.
Nárok na neodkladnú starostlivosť
Ako informuje Všobecná zdravotná poisťovňa, neodkladná zdravotná starostlivosť sa vám poskytne pri náhlej zmene zdravotného stavu a v bezprostrednom ohrození života. Bez rýchlej pomoci môže taký zdravotný stav vážne ohroziť vaše zdravie, spôsobiť prudkú a neznesiteľnú bolesť alebo náhle zmeny v správaní a konaní, pod vplyvom ktorých bezprostredne ohrozujete seba či okolie. Rovnaké zásady sa týkajú aj situácie pri pôrode. „Na neodkladnú zdravotnú starostlivosť má nárok každý, vždy a za každých okolností,“ prízvukuje poisťovňa.
Súčasťou neodkladnej zdravotnej starostlivosti je aj nevyhnutná preprava osoby k lekárovi či do nemocnice, neodkladná preprava medzi zdravotníckymi zariadeniami ako aj naliehavé doručenie darcovských orgánov, tkanív a buniek určených na transplantáciu.
Kedy lekár nemôže žiadať úhradu
Ako informuje rezort zdravotníctva, lekár vás nemôže nútiť platiť v takých situáciách, ako je napríklad objednanie na vyšetrenie vrátane zabezpečenia konkrétneho termínu, ďalej – pri vypisovaní receptu alebo potvrdenia o návšteve u zdravotníckeho pracovníka či kvôli prednostnému zákroku. Pacienti nesmú platiť ani za nadštandardnú výbavu v čakárňach pred ordináciami, ako napríklad za klimatizáciu či za hygienické návleky....
Zostáva vám 85% na dočítanie.