18.02.2019, 19:00

Z neznámeho podnikateľa do Prezidentského paláca. Ako vyzerala Kiskova cesta? (grafy)

  • Andreja Kisku pri oznámení kandidatúry v októbri 2012 vôbec nepoznali tri štvrtiny opýtaných.
  • O rok neskôr, v novembri 2013, vyšiel prieskum, v ktorom sa prvýkrát ukázalo, že filantrop a podnikateľ z Popradu by v prípade postupu do druhého kola mohol poraziť premiéra Roberta Fica.
Z neznámeho podnikateľa do Prezidentského paláca. Ako vyzerala Kiskova cesta? (grafy)
Zdroj: Pavol Funtál

V októbri 2012 oznámil svoje rozhodnutie uchádzať sa o post hlavy štátu vo voľbách v roku 2014 podnikateľ a filantrop z Popradu Andrej Kiska. Bol vôbec prvým kandidátom, ktorý sa zapojil do boja o prezidentské kreslo. 

Pri oznámení kandidatúry uverejnila agentúra Focus prieskum, podľa ktorého Kisku vôbec nepoznali tri štvrtiny opýtaných. Známy bol najmä ako zakladateľ charitatívnej nadácie Dobrý anjel. 

V prieskume agentúry MVK z januára 2013 mal Andrej Kiska podporu 5 percent opýtaných. Pätnásť mesiacov pred voľbami tak strácal 24 percentuálnych bodov na vtedajšieho premiéra Roberta Fica, ktorý ohlásil kandidatúru až na konci roka 2013.

Následne však začali Kiskove preferencie stúpať. Vzostup Andreja Kisku politológovia pripisovali jeho výraznej komunikácii a intenzívnej bilbordovej kampani. "Kiska si získava voličov všetkých strán a je akceptovateľný aj pre stúpencov Smeru," hovoril pre HN v júli 2013 politológ Martin Slosiarik.  

Budúci prezident už počas leta 2013 tvrdil, že spozoroval začiatok negatívnej kampane voči jeho osobe, predovšetkým snahu vykresliť ho ako úžerníka, ktorý zbohatol na vysoko úročených pôžičkách. Vtedy to vnímal ako útoky od pravicových kandidátov. Kiska zakladal splátkové spoločnosti Quatro a Triangel, neskôr ich predal VÚB banke a odvtedy sa venoval filantropii cez nadáciu Dobrý anjel.

V novembri 2013 vyšiel prieskum, v ktorom sa prvýkrát ukázalo, že Andrej Kiska by v prípade postupu do druhého kola mohol poraziť Roberta Fica. Tesne pred voľbami to potvrdili aj ďalšie dva prieskumy, v ktorých Kiska svoj náskok dokonca zvýšil. 

  

Najvýraznejší rast preferencií zaznamenal Kiska mesiac pred voľbami, kedy sa vzdialil svojim konkurentom v boji o postup do druhého kola Radoslavovi Procházkovi a Milanovi Kňažkovi.

Agentúra Median namerala Kiskovi v tomto období 32,6 percenta, čo znamenalo, že sa priblížil Ficovi len na rozdiel 3,2 percentuálnych bodov. V poslednom prieskume agentúry Focus pred voľbami mal už Kiska väčšiu dôveru respondentov ako traja pravicoví kandidáti dokopy.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.