StoryEditor

Európska únia chce odstrániť bariéry rozvoja nabíjacej siete. Sama ich však vytvorila

31.12.2023, 00:00
  • Európska komisia volá po odstránení prekážok nástupu elektromobility.
  • Chce rýchlonabíjačky na každých 60 kilometroch cesty, lenže chaos byrokracie sama vytvára.
  • V európskej dvadsaťsedmičke totiž neexistuje štandardizovaný proces inštalácie, jednotná legislatíva, čo prácu investorom práve neuľahčuje.

Každých 60 kilometrov dĺžky jedna rýchlonabíjačka pre osobné vozidlá, každých sto kilometrov jedna pre ťažké nákladné vozidlá. Takúto podobu má zákon, ktorý tento rok prijala za svoj Európska únia, a k jeho naplneniu dôjde v roku 2030. Pre vodičov elektromobilov predstavuje úľavu skôr len teoreticky než prakticky, píše iDNES.cz.

Osadiť vo zvolenom mieste rýchlonabíjačku je totiž väčšinou oveľa menší problém, než ju úradne schváliť na prevádzku, pripojiť k sieti a skrátka spustiť. Inštalácia ultrarýchlej dobíjacej stanice pre elektromobily, to je technický úkon, ktorý zaberie dva až tri týždne práce. Ale administratíva okolo, schválenie zariadenia na prevádzku, trvá byrokratom až dva roky.

Aj preto elektromobilita vraj v EÚ nepostupuje tak, ako by si ľudia zrejme želali. Vďačným príkladom komplikácií je Španielsko, ktoré výdatne pridalo na tempe budovania rýchlonabíjačiek. Polovica z 1 600 novozriadených dobíjacích staníc, prevádzkovaných tu spoločnosťou Repsol, je však aj mesiace po svojom zhotovení nečinná.

Nemajú totiž pripojenie k sieti, pretože na to chýbajú potrebné povolenia. Podobných formálnych nedostatkov, keď nabíjačky hotové stoja, ale nefungujú, nie je ušetrený ani zvyšok krajín európskej „dvadsaťsedmičky“. Podľa nového zákona majú byť tieto rôznorodé procesné a funkčné prekážky odstránené v nasledujúcom roku a pol. Lenže nemálo z nich vyžaduje oveľa komplexnejšie riešenie.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 80% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-12-28 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Súboj o najlepšiu kúpu auta: Čínsky model prvýkrát ovládol známu európsku anketu 02 - Modified: 2023-12-24 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Od pólu k pólu na elektromobile? Nissan sa stal vôbec prvým autom, ktoré to zvládlo 03 - Modified: 2023-12-22 11:05:54 - Feat.: 1 - Title: Audi reaguje na pokles záujmu o batériové autá. Premiéry elektromobilov sa spomalia 04 - Modified: 2023-12-19 11:24:33 - Feat.: 1 - Title: Absolútna ignorácia vodičov: Nedodržaním tejto maličkosti ohrozujete seba i ostatných 05 - Modified: 2023-12-18 12:32:33 - Feat.: 1 - Title: Bezpečnosť na prvom mieste: V USA chcú zakázať reklamy na rýchle a výkonné autá 06 - Modified: 2023-12-13 13:20:00 - Feat.: 1 - Title: BMW M odmieta downsizing. Veľké motory si nechá čo najdlhšie, potvrdil šéf značky
01 - Modified: 2024-05-31 08:53:53 - Feat.: - Title: Návod na mestá bez nehôd? Presadnúť na bicykle, zvýhodniť chodcov a najmä spomaliť 02 - Modified: 2024-05-31 08:59:21 - Feat.: - Title: Renault láka na nízke ceny. Prichádza s lacným elektromobilom Twingo, vyvíjať ho bude s čínskym partnerom 03 - Modified: 2024-05-30 22:00:00 - Feat.: - Title: Zelená politika pomôže uhoľnému biznisu 04 - Modified: 2024-05-30 18:01:19 - Feat.: - Title: Štáty Únie plánujú znížiť dovoz energií z Ruska skôr ako v roku 2027. Energetická bezpečnosť sa zvýšila 05 - Modified: 2024-05-30 19:01:35 - Feat.: - Title: Od Mečiara cez nástenkový tender až po Orbána. Ako bruselské orgány klepli po prstoch rebelujúcim krajinám
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
31. máj 2024 11:20