So svojimi historickými palácmi, kostolmi a architektonickými komplexmi sa právom radí medzi najkrajšie európske mestá. Za zmienku stoja Palác kultúry a vedy, Kráľovský palác, Veľké divadlo, Wilanow palác či Katedrála sv. Jána. Môžete si vybrať aj zo širokej ponuky múzeí, Varšava ich má 20. Cena ubytovania na noc pre dvoch: 36 eur Cena jedla v strednej drahej reštaurácii pre dvoch: 23,54 eura Cena piva: 1,88 eura Jednosmerný lístok v MHD: 1,04 euraPixabay
StoryEditor

Prečo sa Poľsku tak darí?

14.12.2017, 23:00
Väčšia hustota ciest a eurofondy.

Na vrchole je Nemecko

Poľsku v sieti diaľnic a rýchlostných ciest jednoznačne napreduje. Pritom ešte v roku 2008 malo týchto ciest len niekoľko stoviek kilometrov a pri zmienke Poľska nám naskakovala husia koža nad ich bezútešným stavom.

Krajina chce cestnú infraštruktúru rozvíjať čo najviac a s pomocou eurofondov chce mať do konca roka 2020 až 5300 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Zostalo by tak na piatej priečke v európskom meradle – štvrté Taliansko by do konca tohto obdobia malo mať skoro 6500 kilometrov.

Prvé miesta zastávajú Nemecko, Francúzsko a Španielsko všetky presahujúce 10-tisíc kilometrov ciest.

V Poľsku sa mal dokonca počet diaľnic a rýchlostných ciest v porovnaní rokov 2007 až 2016 až strojnásobiť. Za intenzívnym rozvojom treba hľadať zmenu v predchádzajúcej nízkej hustote národných ciest a nárastu európskych fondov v rokoch 2007 až 2013.

Viac diaľnic, vyššia cena

Podľa Generálneho riaditeľstva pre vnútroštátne cesty a diaľnice je cena jedného kilometra v Poľsku momentálne 9,6 milióna eur, v Maďarsku stojí 11,9 miliónov a v Rakúsku 12,9 miliónov.

Je to značne menej ako 15 miliónov, koľko stál kilometer v roku 2008.

Aj keď však národné cesty prosperujú, predstavujú iba päť percent z celkovej cestnej infraštruktúry a stav lokálnych ciest sa naďalej zhoršuje, keďže európske fondy ich stav nezaujíma.

Rapídny rast má aj svoju ďalšiu tmavú stránku – kumulácia stavebných prác v rokoch 2017 až 2020 môže spôsobiť nárast nákladov na stavebné materiály.

Prekrývajú sa totiž práce na cestnej a železničnej doprave a chýba aj pracovná sila.

01 - Modified: 2024-04-30 10:51:50 - Feat.: - Title: Poľsko sa stáva silnou krajinou, zodpovednou za obranu celej Európy, vyhlásil Tusk 02 - Modified: 2024-04-30 07:46:35 - Feat.: - Title: V tomto roku pribudne málo diaľnic, aj tie sú ohrozené. Na severe sú termíny neisté, množia sa problémy 03 - Modified: 2024-04-30 10:30:00 - Feat.: - Title: FOTO Dedina, v ktorej sa nedá zablúdiť. Kúsok od Slovenska sa nachádza obec, ktorej 6-tisíc obyvateľov žije na jedinej ulici 04 - Modified: 2024-04-29 19:10:48 - Feat.: - Title: Kvalita ovzdušia sa v Poľsku vlani výrazne zlepšila 05 - Modified: 2024-04-29 08:58:26 - Feat.: - Title: Bývalého námestníka starostu Gdaňsku odsúdili za zneužívanie mladistvého
menuLevel = 2, menuRoute = focus/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
30. apríl 2024 13:31