Vládny Smer prišiel za posledný rok o titul strany, ktorá používa najviac iracionálnych výrazov. Z pomyselného trónu ho zosadila Slovenská národná strana. Tá vyostrila svoju komunikáciu a ťaží hlavne z migračnej krízy.
"Slovenská národná strana vycítila príležitosť osloviť tú časť obyvateľov, ktorá sa cíti byť ohrozená migračnou krízou," vysvetľuje Milan Petrák zo spoločnosti Bisnode, ktorá analýzu vyjadrení strán vytvorila.
Strana Roberta Fica výrazne poľavila. V sledovanom období použila oproti minulému roku o sto iracionálnych slov menej. Ide o počet nájdených slov v 10-tisíc slovách textu. V rebríčku sa tak z posledného miesta posunula na štvrté miesto.
Podľa autora analýzy Milana Petráka sa v rétorike politikov zvyšuje aj agresivita. Dôvodom podľa neho nie sú blížiace sa parlamentné voľby, ale konkrétne situácie. "Blízkosť volieb nemá veľký vplyv. Ten majú skôr jednotlivé udalosti. Napríklad v prípade Smeru, ak sa publikuje kritický článok, odrazí sa to v tom, že Smer je viac agresívny,“ hovorí Petrák.
Emócie na slovenských voličov platia. "Vidíme to pri prieskumoch verejnej mienky aj pri volebných výsledkoch. Ale treba sa na to pozrieť aj racio nálne, lebo človek sa skladá aj z emocionálnej zložky,“ hovorí politológ Tomáš Koziak.
Analytici porovnávali sedem základných katégórií výrazov strán: agresivita, predaj ilúzií, dogmatizmus, zaštiťovanie sa kolektívom, ideologické myslenie, dramatickosť a posadnutosť symbolmi.
Celkovo sledovali písomné výstupy strán za obdobie od januára 2015 do februára 2016 a ako najracionálnejší vyšiel Most-Híd. Ten sa rovnako umiestnil aj v minuloročnom porovnaní.
Čo je Analýza skupinovej iracionality
- Analýza spoločnosti Bisnode vyhodnocovala články publikované najvýznamnejšími politickými stranami, ako aj blogy hlavných predstaviteľov.
- Do analýzy boli zahrnuté všetky polemické, teda kritizujúce, varujúce, či na kritiku reagujúce texty za obdobie od januára 2015 do februára 2016.
- Informácie vyplývajú zo štúdie analytika poradenskej spoločnosti Bisnode Milana Petráka a čerpajú z unikátnej metodiky Analýzy skupinovej iracionality, ktorú vyvinul.
- Analýza skupinové iracionality bola vôbec prvýkrát publikovaná v minulom roku, spoločnosť Bisnode hodnotila komunikáciu politických strán v období od januára 2014 do októbra 2014.
Pozrite sa, ako sa Robert Fico vysporiadal s jedným z najintenzívnejších momentov predvolebného boja, kedy vážne obvinil Igora Matoviča na jednej zo svojich tlačoviek: