StoryEditor

Športiak na každý deň

25.02.2007, 23:00
Je to klasické športové auto. Výkonný motor má uložený vpredu, za ním prevodovku, kardanový hriadeľ a pohon zadnej nápravy. Karoséria typu kupé je príkladne nízka, riadenie ostré a radenie presné. Všetko je tak, ako má byť.

Je to klasické športové auto. Výkonný motor má uložený vpredu, za ním prevodovku, kardanový hriadeľ a pohon zadnej nápravy. Karoséria typu kupé je príkladne nízka, riadenie ostré a radenie presné. Všetko je tak, ako má byť. Na prvý pohľad nič nezvyčajné, ale len do momentu, kým nenazriete pod prednú kapotu. V tej chvíli stratíte reč.
Jedinečná konštrukcia
Valce a klasické piesty budete hľadať márne, hoci je to benzínový motor. Je to totiž agregát s Wankelovým rotačným cyklom spaľovania. O čo ide? Motor má dve spaľovacie komôrky, každú s objemom len 654 kubických centimetrov, ktoré sa nachádzajú na pomyselnej kružnici. V strede sa točí piest trojuholníkového tvaru. Mimochodom, jeho vzhľad pripomína viacero dizajnérskych detailov. Motor je charakteristický vysokými pracovnými otáčkami, až 9 000 za minútu, a na svoj objem nezvyčajne vysokým výkonom - až 231 koní.
Splyniete s interiérom
Verte či nie, Mazda RX8, aj keď na to nevyzerá, je štvordverové a štvormiestne auto. Nemá stredový stĺpik, ten je totiž vtipne integrovaný do zadných dverí, ktoré sa s ním otvárajú proti smeru jazdy. Nastupovanie do auta je teda veľmi jednoduché, dlháni sa cítia pohodlne, azda len starším ľuďom robí problém nízka podlaha vozidla. Vodič a jeho najbližší spolujazdec sú doslova obklopení prístrojovou doskou. Stredový panel plynulo prechádza do veľkého stredového tunela, sedadlá sú vaničkovité, dvere majú nízke okná. V aute sa necítite nepríjemne stiesnene, skôr ste ako v bezpečnom objatí. Športový volant s ovládaním audiosústavy BOSE padne výborne do ruky. Chválime mimoriadne presnú krátku radiacu páku šesťstupňovej manuálnej prevodovky, kiež by takú mali všetky autá, alebo aspoň tie, ktoré sa tvária športovo.
Dynamická aj v stoji
Model RX-8 naznačuje svoj výkonový potenciál aj atraktívnym vzhľadom, každému to musí byť jasné na prvý pohľad. Ako sa na pravé športové auto patrí, predná kapota je dlhá a nízka. Keď pri aute stojíte, siaha vám možno len do polovice stehien. Veľké, 18-palcové kolesá opticky ešte zvýrazňujú plastové lemy blatníkov, dramatické sú výduchy odvetrávajúce brzdy prednej nápravy i chrómové koncovky výfukov. Popri elegantnom športovom dizajne má Mazda RX-8 dosť miesta, aby sa stala skutočne praktickým autom na každodenné používanie. Kufor s objemom 290 litrov je dostatočne veľký na dva kufre alebo golfový bag. V kabíne je rozmiestnené množstvo úložných priestorov vrátane puzdra na mapu či dvoch držiakov na poháre, takže budete mať poruke všetko, čo potrebujete na pohodlnú cestu.
Pevne v rukách
Auto sa ovláda presne, ľahko a je s ním skutočne radosť jazdiť. Platí to však len vtedy, ak si naň zvyknete a prispôsobíte jazdný štýl jeho charakteru. Ako prvé si treba uvedomiť, že motor sa cíti dobre skutočne len pri otáčkach v počte vyššom než 4 000 za minútu. Potom treba vypnúť elektronický stabilizačný systém, a pritom pamätať na relatívne ľahkú zadnú časť s poháňanou nápravou. Prechádzať zákruty šmykom je zážitok. Je dobré brať do úvahy aj celkovú dĺžku auta s veľkosťou štyri a pol metra. Kto si však na toto auto zvykne, nebude z neho chcieť vystúpiť počas celých 300 kilometrov -- približne na toľko vystačí 61-litrová nádrž. Pri plnom nasadení si Mazda RX-8 pýta zhruba 25 litrov naturálu na každých sto kilometrov. S testovacím modelom sme prešli bezmála tisíc kilometrov a len neradi sme sa s ním lúčili. Nejde o auto dostupné pre všetkých, ani jeho prevádzka nie je lacná. Je to skrátka stroj na zážitky.

ZÁKLADNÉ ÚDAJE:
Motor:
2 x 654 cm3
Max. výkon: 170 kW (231 k)
Max. krút. moment: 211 Nm
Zrýchl. 0-100 km/h: 6,4 s
Max. rýchlosť: 235 km/h
Rozmery: 4,43x,1,77x1,34 m
Rázvor: 2,70 m
Pohot. hmotnosť: 1350 kg
Komb. spotreba: 11,2 l/100 km
Batožinový priestor: 290 l

PLUSY:
Motor a podvozok
Presná krátka radiaca páka

MÍNUSY:
Vysoká spotreba oleja a benzínu (25 litrov naturálu na každých sto kilometrov)


menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 22:14