StoryEditor

Čarovanie s priestorom pod sklenou strechou

12.03.2006, 23:00

Pre istú skupinu motoristov je výhodné kúpiť si rodinný van, aby sa v ňom pohodlne odviezlo čo najviac pasažierov i s nemalým množstvom batožiny. Takúto požiadavku spĺňa nová (druhá) generácia modelu Opel Zafira, ktorú sme otestovali s dieselovým motorom 1,9 CDTi. Vyvážený dizajn umocňuje sklená strecha s mierne vyčnievajúcim stredom. Ten plní aerodynamickú i estetickú funkciu.
Patentovaný systém uchytenia sedadiel Flex7, ktorý stále určuje latku flexibility vanov tejto kategórie, umožňuje veľmi rýchlu a jednoduchú premenu Zafiry zo sedemmiestneho osobného auta na dvojmiestnu dodávku. Vznikne tak priestor s objemom až 1 820 litrov -- a pritom netreba z vozidla vyberať žiadne sedadlo.

Páka z kokpitu lietadla
Konštruktérom sa podarilo v interiéri vytvoriť veľmi priaznivé priestorové podmienky. Dokonca vzadu sú zakomponované do podlahy dve sedadlá navyše; ak treba, jednoducho sa vyklopia. Sedadlá v druhom rade sú posuvné.
Nezvyčajne tvarovaná páka ručnej brzdy pripomína kokpit lietadla. Prístrojový panel však strohosťou zostáva verný tradícii. Na dobre tvarovanom volante sú tlačidlá na ovládanie audiosústavy. Chvíľu sme si museli zvykať na netradičné ovládanie páčok smeroviek a stieračov -- mechanizmus je veľmi citlivý a dotykové či trvalé zapnutie je rozlíšené iba minimálne. Neraz sa nám stalo, že sme chceli vypnúť smerovky, no nechtiac sme ich zapli na opačnú stranu. Aj ovládanie informačného displeja je trošku zložitejšie, než sme zvyknutí.

Strecha zo skla
V novej Zafire sa prvý raz objavuje ďalšia novinka -- po celej dĺžke panoramaticky presklená strecha so stredovou stropnou konzolou, do ktorej sú integrované odkladacie schránky. Ich praktické využitie je však diskutabilné. Panoramatické strešné okná vytvárajú v interiéri príjemnú atmosféru a pred slnkom možno pasažierov ochrániť elektricky zaťahovateľnou protislnečnou clonou.

Excelentné brzdy
Samotná jazda je lahodná, tichý zvuk motora pasažierov neruší, no keďže je monotónny, vodič si občas neuvedomí, že nemá zaradený správny rýchlostný stupeň. Výborný je podvozok, ktorý dobre drží stopu v zákrutách, a priam excelentné sú brzdy. Účinkujú okamžite a veľmi razantne. Radiaca páka je vhodne umiestnená, no pri radení jednotlivých stupňov sa presúva pomerne ťažko.
Za dobrými jazdnými vlastnosťami novej Zafiry je nutné vidieť predovšetkým špičkový interaktívny podvozok IDS a jeho najvyspelejšiu verziu IDSPlus s elektronicky riadenými tlmičmi perovania CDC (Continuous Damping Control). Všetky najdôležitejšie prvky má vzájomne elektronicky prepojené. Ďalšou technickou novinkou, ktorá sa v segmente kompaktných vanov objavuje vôbec po prvý raz, sú adaptívne bi-xenónové svetlomety AFL, ktoré sú spriahnuté s riadením, takže sa natáčajú do zákrut a lepšie osvetľujú temné časti okolo vozovky.

Prekvapujúce zrýchlenie
Mimoriadne bohatá škála motorov pre novú Zafiru zahŕňa moderné benzínové agregáty s objemom od 1,6 l až po 2,2 l, ktorých výkony siahajú od 74 kW (100 k) po 147 kW (200 k). Čerešničkou na šľahačke je výrazne športová verzia Zafira OPC, poháňaná preplňovaným zážihovým motorom s výkonom 176 kW (240 k). Všetky vznetové motory majú priame vstrekovanie nafty do valcov "common-rail" poslednej generácie a tiež bezúdržbové filtre pevných častíc DPF. Dieselový motor 1,9 CDTi, ktorý sme mali v testovanej Zafire, poskytuje veľmi dobrý ťah a nekompromisné zrýchlenie ostatných vodičov neraz prekvapilo. Aj pri razantnom spôsobe jazdy sme udržali kombinovanú spotrebu na prijateľnej hodnote 7,8 l/100 km. Pri pokojnej jazde sme sa dostali na šesť litrov.

Naše odporúčanie
Trošku nám prekážalo tvrdé radenie prevodových stupňov a určite by sme si nechali domontovať tempomat. Chýbali nám tiež cúvacie senzory, takže pri parkovaní sme museli zvýšiť obozretnosť. V každom prípade je však Zafira druhej generácie pohodlným autom na dlhé cesty pre početnejšiu posádku. Pravda, aj keď je s veľkým náskokom najpredávanejším modelom v segmente H3, konkurentov má neúrekom: Citroën C8, FIAT Ulysse, Hyundai Trajet, Chrysler Grand Voyager, Kia Carnival, Mazda5, Mitsubishi Grandis, Peugeot 807, Renault Espace, SEAT Alhambra či VW Sharan.
Cena základnej verzie s motorom 1,6 je 673-tisíc korún, testovaná Zafira 1,9 CDTi stojí 963-tisíc.
Registrácie nových áut
I. -- XII. 2005
segment H3
1. Opel Zafira 79
2. KIA Carnival 39
3. VW Caddy 39
4. Mazda5 32
5. Peugeot 807 26
6. SEAT Alhambra 25
7. VW Sharan 21
8. Chrysler Voyager 16
9. Renault Espace 12
10. Chrysler Grand Voyager 12
11. Hyundai Trajet 10
Celkovo v segmente H3: 340
Plusy
+ tichý zvuk motora, aktívny podvozok
+ systém uchytenia sedadiel Flex7, ich variabilita
+ presklená strecha so stropnou konzolou
Mínusy
-- netradičné ovládanie páčok pod volantom
-- tvrdé radenie prevodových stupňov

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. máj 2024 03:43