StoryEditor

Vynovený Mercedes-Benz Vario

06.09.2006, 00:00

Nová generácia úžitkového automobilu Mercedes-Benz Vario prichádza do premávky s vyššou technickou hodnotou a bohatšou výbavou. Robustný a všestranne využiteľný transportér s celkovou hmotnosťou 6 až 7,5 tony je v ponuke s novými prevodovkami a taktiež motormi, ktoré spĺňajú emisné limity Euro 4. Úpravami prešiel aj modernizovaný interiér kabíny vodiča a nové vyklápacie plošiny.
BlueTec motory s technológiou SCR (selektívna katalytická redukcia) sa vyznačujú nízkymi emisiami, ktoré spĺňajú limity Euro 4. Odteraz sú k dispozícii aj v modeloch Mercedes-Benz Vario. Agregáty s touto technológiou zažili úspešnú premiéru najprv v ťažkých nákladných vozidlách Actros a následne vo všetkých ťažkých a stredných úžitkových vozidlách.
Hospodárna technika
Nová technológia dieselových motorov BlueTec koncernu DaimlerChrysler je založená na prepracovaných motoroch a úprave výfukových plynov. Vysokoefektívne spaľovanie sa pritom postará o nízky stupeň emisií, ktoré z hľadiska podielu sadzí a jemného prachu zodpovedajú už prefiltrovaným výfukovým plynom. Ďalší filter pevných častíc už preto nie je potrebný. Oxidy dusíka sa vďaka integrovanej úprave emisií technológiou SCR, pridaním redukčného roztoku AdBlue, zmenia v katalyzátore na neškodný dusík a vodnú paru.
Pridávanie AdBlue riadi elektronika motora, ktorá ho z osobitnej nádržky v potrebnom množstve vstrekuje do horúcich výfukových plynov, pričom dochádza k hydrolýze na amoniak. Ten následne katalyzuje želanú chemickú reakciu. Takýto postup sa preukázal ako správny aj do budúcnosti, pretože popri splnení limitov normy Euro 4, umožní zvládnuť i limitné hodnoty Euro 5, platné od roku 2008/2009.
Aditívum AdBlue sa čerpá do druhého napĺňacieho hrdla, ktoré je umiestnené bezprostredne vedľa hrdla palivovej nádrže. Počas čerpania nafty sa dá zároveň z druhej tankovacej pištole čerpať i AdBlue, a to priamo do nádrže SCR. Takéto čerpanie teda nezaberá žiaden čas navyše. Spotreba aditíva sa v nových Euro 4 motoroch s dieselovou technológiou AdBlue pohybuje na úrovni asi 4 % spotreby nafty. Nádržka s AdBlue je ľahko prístupná, umiestnená pod kapotou. Má objem 18 litrov a stačí ju doplniť približne pri každom treťom tankovaní nafty. AdBlue sa dá načerpať už na vyše 1 500 staniciach po celej Európe.
Systém SCR funguje nasledovne: do prúdu výfukových plynov v motore sa vstrekne vodný roztok močoviny (obchodný názov AdBlue). V oxidačnom katalyzátore sa ďalej oxidy dusíka rozložia na neškodné súčasti vzduchu -- vodnú paru a dusík. Želaným vedľajším účinkom je, že motory sa vďaka SCR dajú optimalizovať na ešte efektívnejšie spaľovanie, ktoré výrazne znižuje spotrebu paliva. V rovnakom tempe zreteľne klesajú aj emisie pevných častíc. BlueTec motory nielenže spĺňajú normu Euro 4, platnú od októbra 2006, ale zároveň pracujú hospodárnejšie než kedykoľvek predtým. Mercedes-Benz však na SCR techniku nestavil iba v stredných a ťažkých úžitkových vozidlách. Prezentácia triedy S, vybavenej čistením výfukových plynov systémom SCR, rovnako podčiarkuje výnimočný potenciál tohto postupu.
Silné a úsporné motory
Vario i naďalej poháňajú silné a pružné štvorvalcové turbodiesle s objemom 4,25 litra; disponujú elektronickým riadením motora, tromi ventilmi na valec a vstrekovacou technikou typu pumpa -- vedenie -- dýza s osobitnými zásuvnými pumpami na každý valec. Generácia Vario BlueTec poskytuje výkon 95 kW (129 k) a krútiaci moment 500 Nm už pri 1200 -- 600 ot/min. Výkonnejšie verzie dosahujú 115 kW (156 k), 610 Nm, resp. 130 kW (177 k) a 675 Nm.
Odteraz má Mercedes Vario sériovo šesťstupňovú prevodovku. Na želanie je dostupná i päťstupňová automatická.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 10:01