StoryEditor

Motor na vodík do bežnej premávky

02.10.2006, 00:00

BMW: Kryogénny vodík
Nemecká automobilka BMW predstavila novú luxusnú limuzínu určenú do bežnej premávky, pričom jej motor poháňa vodík. Je to jeden z najdôležitejších výsledkov stratégie CleanEnergy (Čistá energia), ktorá znamená mobilitu nezávislú od klasických fosílnych palív. Navyše -- produkuje nulové emisie.
BMW Hydrogen 7 je postavený na báze limuzíny radu 7. Pod prednou kapotou je dvanásťvalcový motor s objemom 6,0 litra, s maximálnym výkonom 260 koní a krútiacim momentom 390 Nm. Automobil teda zrýchli z nuly na stokilometrovú rýchlosť za 9,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 230 km/h.
Na vodík aj na benzín
Pohonný agregát pracuje v duálnom móde -- po vyčerpaní nádrže vodíka sa dokáže prepnúť na spaľovanie vysokooktánového benzínu. Prepnutie je možné kedykoľvek, aj manuálne, tlačidlom na multifunkčnom volante. Jazdné parametre tento proces nijako nepocítia, keďže uvedené charakteristiky motora sú navlas také isté ako pri vodíkovom aj benzínovom pohone.
Z rôznych alternatív sa firma BMW rozhodla pre pohon tekutým, kryogénnym vodíkom, ktorý poskytuje až o 75 percent väčšie energetické rezervy než plynný vodík, stlačený na 700 barov. Automaticky to prináša aj výhodu podstatne dlhšieho dojazdu v prospech tekutého vodíka v porovnaní s plynným. Pri pohone iba na vodík predstavuje dojazd vyše 200 kilometrov, ďalších 500 km dojazdu pridáva pohon na benzín. Duálny mód spaľovania spôsobuje, že vodíkové BMW Hydrogen 7 možno bez problémov využiť aj vtedy, ak nemáte na blízku vodíkovú čerpaciu stanicu.
Na rozdiel od fosílnych palív je vodík k dispozícii v neobmedzených množstvách. Získava sa z biomasy, pomocou slnečnej energie, vodnej energie a ďalšími spôsobmi. (koniec)

DaimlerChrysler: Palivový článok
Aj DaimlerChrysler podporuje v oblasti pohonných látok množstvo výskumov. Súčasné palivá ako nafta a benzín sa dajú ďalej zlepšovať; rovnako je opodstatnené hľadať, ako technicky optimalizovať spaľovacie motory. Primiešavanie obnoviteľných biopalív prvej generácie už dnes umožňuje znižovať i emisie CO2 a brzdiť spotrebu fosílnej primárnej energie. Syntetické palivá, ktoré sa dajú získať z fosílnych, ale aj z obnoviteľných zdrojov (biopalivá druhej generácie), predstavujú ďalší krok k udržaniu motorového pohonu a taktiež zvyšujú efektivitu a znižujú emisie.
Viacerí významní výrobcovia už vyhlásili, že do roku 2010 zdvojnásobia produkciu áut, ktoré budú môcť jazdiť na alternatívne palivá. Cieľom automobiliek je totiž dosiahnuť, aby sa vyrábali také palivá, ktoré by sa získavali prevažne alebo výlučne z obnoviteľných zdrojov.
Bez emisií
Napríklad DaimlerChrysler vidí ideálneho nositeľa energie vo vodíku. Je na to viacero dôvodov. Z perspektívneho hľadiska nemá žiadna koncepcia pohonu vyšší potenciál, ako dosiahnuť trvalú mobilitu, než využiť palivový článok poháňaný natlakovaným vodíkom. Koncern sa preto už dávno rozhodol ísť touto cestou. Vďaka súčasným testom sa mu podarilo v praxi značne pokročiť a uviesť na trh inovatívny pohon. S výskumným vozidlom F 600 HYGENIUS vedci z DaimlerChrysler dokázali, ako sa dá dôsledne stupňovať výkonnosť, stálosť a spôsobilosť tejto mladej koncepcie pohonu. Palivový článok ponúka dlhodobo najväčší potenciál v jazde bez emisií.

KDE VYVÍJAJÚ SÉRIOVÉ AUTÁ NA ALTERNATÍVNY POHON
- BMW (auto poháňané spaľovaním vodíka, auto s palivovým článkom)
- General Motors (auto s palivovým článkom)
- DaimlerChrysler (auto s palivovým článkom)
- Toyota (auto s kombinovaným benzínovo-elektrickým pohonom)
- Audi (auto s kombinovaným benzínovo-elektrickým pohonom)
- Honda (auto s vodíkovým článkom)

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
23. apríl 2024 11:43