StoryEditor

Znovuzrodený Fiat 500 osloví nielen dámy

16.03.2008, 23:00
Nový fiat 500 je imidžový automobil pre každodenné používanie. Nesie jasné črty legendárneho ľudového vozidla, ktoré oceníte najmä v mestskej doprave.

Taliani opäť raz dokázali, že sú skutoční majstri dizajnu. Nový mestský automobil Fiat 500 nesie jasné črty legendárneho ľudového vozidla, ktoré jazdilo po cestách Európy pred päťdesiatimi rokmi, no napriek tomu nie je len jeho lacnou kópiou. Moderná interpretácia dopriala novinke možnosť vytvoriť kategóriu imidžových a štýlových automobilov určených pre každodenné používanie. Nový Fiat 500 sme si vyskúšali s dieselovým motorom a vo vybavení Lounge.

Očarujúci vzhľad
Za novou päťstovkou sa otáčajú mladé dámy, ktorých iste zaujme svojím veselým dizajnom, a tiež aj dôchodcovia, ktorým možno pripomína časy minulé. Len tri a pol metra dlhé vozidlo má svoj zovňajšok zvládnutý skutočne majstrovsky. Auto tvorí jeden celok, nech sa naň pozeráte z ktorejkoľvek strany. Viaceré detaily evokujúce veselú náladu a atmosféru nostalgie na prvý pohľad nezbadáte, sú rafinovane skryté. Všimnite si napríklad chrómové lišty na plastových nárazníkoch, kľučky dverí alebo lemy blatníkov či svetlá charakteristických tvarov. Žiadne iné auto než Fiat 500 by ich nemohlo mať takto riešené. Pohľad dovnútra rovnako šokuje. Ako jednoducho sa dá oprášiť história. Charakteristická je oválna prístrojovka s analógovým tachometrom a tiež aj horizontálny panel lakovaný do farby zovňajšku auta. Skutočne čarovné.

Nový spôsob komunikácie
V ostrom kontraste s retrodizajnom nového Fiatu 500 je jeho moderné elektronické vybavenie. V testovanom aute bolo na palube zariadenie s názvom Blue&Me, ktoré je výsledkom spolupráce medzi spoločnosťami Fiat Auto a Microsoft. Ponúka nový spôsob komunikácie a zábavy vo vozidle. V dôsledku hlasových príkazov môže posádka jednoducho ovládať mobilný telefón pripojený pomocou Bluetooth. Bez toho, aby musel vodič pustiť volant z ruky je možné prijímať hovory, uskutočňovať volania na čísla v telefónnom zozname, vypočuť si doručenú textovú správu a tiež aj ovládať prehrávanie pesničiek vo formáte MP3. Externá digitálna pamäť sa dá pripojiť jednoducho pomocou konektora USB.

Auto nielen do mesta
Nová fiatka je k dispozícii s dvoma benzínovými agregátmi a po novom aj s dieselom, ktorý sme si radi vyskúšali. Má zdvihový objem 1,3 litra, turbodúchadlo, priame vstrekovanie a ponúka slušný výkon sedemdesiatpäť koní. Na ľahké, len 980 kilogramov vážiace štvormiestne auto je to pomerne dosť. Motor v interiéri auta takmer vôbec nepočuť, nízke sú aj jeho vibrácie. Sila a úspornosť nafty sa oplatia motoristom, ktorí v meste jazdia veľa a často. Ak sa presúva na krátke vzdialenosti, tak ako my počas testu, asi bude lepšie, keď sa pri výbere auta zameria na jednu z dvoch benzínových verzií. Turbodiesel pracuje efektívne, až keď dosiahne prevádzkovú teplotu. V dňoch, keď sme ho skúšali, sa teplota vonku pohybovala zväčša len mierne nad nulou. A tak sa motor zohrial až po desiatich - pätnástich kilometroch. Odrazilo sa to na priemernej spotrebe, ktorú sa nám nepodarilo dostať pod 5,8 litra nafty na sto kilometrov. Na porovnanie, benzínová verzia 1,2 l má podľa údajov výrobcu kombinovanú spotrebu 5,1 litra na sto kilometrov. Výhodou turbodieselovej motorizácie je mocný krútiaci moment, ktorý príde vhod pri predbiehaní, a tiež aj úspornosť pri cestovaní mimo mesta. Malá fiatka si trúfne aj na diaľnicu, veď jej maximálna rýchlosť oveľa viac prekračuje u nás povolený limit. Prekvapením je nízka hlučnosť v kabíne pri vysokom tempe a tiež aj slušná stabilita na vozovke, a to aj napriek krátkemu rázvoru náprav auta.

Úprava podľa predstáv
Pre tých, čo radi zdokonaľujú aj originál, je určený personalizačný program Fiatu. Malé auto sa svojím vzhľadom rado prispôsobí presne štýlu a potrebám svojho majiteľa. Posúďte sami. Taliani ponúkajú na 500-ku devätnásť unikátnych polepov karosérie, desať rôznych symbolov na bočné lišty, dva druhy krytov kolies, výber zo siedmich dizajnov zliatinových diskov, tri rozdielne súpravy krytov kľúčov, chrómované kryty vonkajších zrkadiel a dokonca aj špeciálne automatické osviežovače vzduchu. Spočítané a podčiarknuté, v ponuke je široký rad doplnkov a príslušenstva pre športovejšie, elegantnejšie alebo všestrannejšie vozidlo. Každý si môže vyskladať vlastné unikátne auto, na výber má viac ako 500-tisíc kombinácií.

ZÁKLADNÉ ÚDAJE:
Motor: 1,3 JTD
Max. výkon: 55 kW (75 k)
Max. krút. moment: 145 Nm
Rozmery: 3 546 x 1627 x 1 488 mm
Pohotovostná hmotnosť: 1 750 kg
Zrýchl. 0 - 100 km/h: 12,5 s
Max. rýchlosť: 165 km/h
Kombinovaná spotreba: 4,2 l/100 km
Cena modelu od: 309 500 Sk

Naše hodnotenie:
+ Dizajn a štýl
+ Ovládateľnosť
+ Kultúra chodu motora, spotreba
+ Nízka cena
+ Možnosť personalizácie
- Málo miesta vzadu

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
09. december 2025 00:46