Na európske cesty prichádza Polo. Najväčší svetový výrobca automobilov, koncern Volkswagen, predstavuje novú, v poradí už piatu generáciu jedného zo svojich nosných modelových radov. Našou skúškou prešlo vozidlo segmentu B, vyskúšali sme si ho v kombinácii so zážihovým štvorvalcovým motorom. Volkswagen si uvedomuje fakt, že s novinkou prichádza na trh približne v rovnakom čase ako jeho najsilnejší konkurent Citroën s modelom C3. Navyše, Polo bude musieť odolať aj cenovým útokom svojich sesterských koncernových súrodencov, Škode Fabia a SEAT-u Ibiza. Aj preto je veľmi precízne navrhnutý, dobre vybavený a solídne vypracovaný. Dvanásť dní za jeho volantom nás dokonale presvedčilo o vysokých kvalitách nového modelu. Je to skutočne moderné auto.
Miesta je dosť
Päťdverová karoséria nového VW Polo ponúka vo svojom interiéri viac miesta, než sa na prvý pohľad zdá. Konštruktéri sa rozhodli posunúť interiér aj na úkor batožinového priestoru, ktorý objemom 280 litrov síce na bežné každodenné jazdenie stačí, no faktom je, že pri porovnaní s konkurenciou je o 10 až 15 percent menší. Za volant si pohodlne sadne útle žieňa, ale aj vysoký muž. Správnu polohu si každý nájde vďaka výškovo nastaviteľnému sedadlu a volantu, ktorý sa dá posúvať aj hĺbkovo.
Z auta je dobrý výhľad, predné stĺpiky nie sú široké, trochu prekvapujú menšie spätné zrkadlá, ale rýchlo si na ne zvyknete. Ovládacie prvky sú rozmiestnené s nemeckou precíznosťou a zmyslom pre ergonómiu. Zaujímavé je, že interiér napriek tomu nepôsobí chladne a stroho, tak ako doposiaľ.
Chválime zvolené materiály, ako aj dielenské spracovanie, ktoré je na vysokej úrovni. Pri každodennom používaní prídu vhod odkladacie miesta na stredovej konzole aj veľké police vo výplniach dverí.
S ľahkosťou na ceste
Po naštartovaní vodič vníma chod motora, len ak sa naň sústredí. Radový štvorvalec je mimoriadne dobre uložený a odhlučnený. Dámy iste poteší kompromisne mäkká spojka, ktorá sa ovláda s istotou a bez námahy. Radenie rýchlostí je presné a elektrické servoriadenie robí z parkovania doslova hračku, volantom sa krúti skutočne ľahko. Podvozok nového Pola je odladený so zreteľom na komfort, s prehľadom teda zvláda aj cesty horších kvalít. Konštruktéri sa rozhodli použiť viacero súčiastok z odľahčených materiálov. Predné kolesá boli predsunuté o päť milimetrov. Tým bolo možné dosiahnuť väčší uhol stopy, a tým aj zlepšiť stabilitu pri priamej jazde. Navyše sa v novom vozidle Polo používajú nové ložiská pružiacej vzpery, ktoré sú na jednej strane ľahšie, na druhej zlepšujú komfort jazdy. Keďže sa teraz dá jazdiť s väčšími kolesami, opäť sa zlepšuje komfort. Zároveň kolesá pozitívne ovplyvňujú aj dynamiku jazdy.
Polo sa sériovo dodáva s elektronickým stabilizačným programom (ESP), vrátane asistenta rozbiehania do kopca. Najnovší Volkswagen sa na ceste ovláda veľmi pohodlne a s ľahkosťou aj vďaka nízkej hmotnosti - len 1 070 kg, ktorá je prekvapujúca hlavne v kontexte vynikajúcej bezpečnosti. Od konzorcia Euro NCAP, ktoré uskutočňuje nezávislé nárazové skúšky, dostalo plný počet, päť hviezdičiek.
Tichá a úsporná sila
Nový VW Polo sa bude tento rok predávať s jedným zo siedmich motorov, štyri sú benzínové, tri naftové. My sme si vyskúšali štvorvalcový šestnásťventil so zdvihovým objemom 1,4 litra, ktorý bude podľa nás poháňať väčšinu áut predaných u nás. Agregát pracuje veľmi ticho, na malé a ľahké auto je dostatočne silný a prekvapivo úsporný.
Testované vozidlo malo najazdených len dvetisíc kilometrov. Jazdili sme s ním v mestskej premávke, sem-tam aj rýchlou diaľnicou, väčšinou s chuťou vyskúšať jeho temperament a kvalitu podvozka. Priemerná spotreba sa aj preto držala na hodnote 6,7 litra benzínu na sto kilometrov jazdy. Takýto údaj zobrazovaný sériovým palubným počítačom však považujeme za veľmi dobrý.
Nový Volkswagen Polo je solídne malé auto, ktoré má celkom určite všetky predpoklady nadviazať na predajné úspechy svojich predchodcov.
