StoryEditor

Veľké auto pre malých podnikateľov

20.09.2004, 00:00

Svetoznáma japonská automobilka Honda je povestná tým, že v priebehu výroby konkrétny model systematicky zlepšuje. Pri siedmej generácii modelu Civic nečakane urobila kompletnú modernizáciu na karosérii sedanu, aj v jeho interiéri.
Na prvý pohľad upúta predovšetkým predná časť so zdvihnutým "obočím" predných svetiel. K športovému dizajnu, ktorý bol v minulých rokoch pre Civic charakteristický, a nevedno prečo od neho Japonci v nedávnych rokoch ustúpili, prispievajú zadné skupinové svetlá so zdvojenými koncovkami. Bočné spojlery pod prahmi nadväzujú na nárazníky a prvkami tuningu, čo ešte viac zlepšuje beztak výbornú aerodynamiku vozidla.
Jazda ako lahôdka. Osvedčenou pohonnou jednotkou je živý motor s variabilným časovaním ventilov, ktorý má objem 1,6 l. Dá sa s ním jazdiť úsporne, ale v prípade potreby vie byť dostatočne temperamentný, veď svojím výkonom 81 kW (110 k) poskytuje pri predbiehaní spoľahlivú rezervu, čo z hľadiska vodiča vždy znamená dostatočnú akceleráciu. Vynikajúce brzdy sú pri tejto značke už dlhé roky tradíciou. Podvozok drží presnú stopu bez akýchkoľvek náznakov na odskočenie auta aj pri vyšších rýchlostiach, keď spolujazdec už trnie v obavách. Pochopiteľne, to všetko je možné len v spolupráci s elektronickými systémami. Plynový pedál reaguje mimoriadne citlivo, rovnako aj spojkový mechanizmus má veľmi jemné ovládanie, takže vodič sa cíti ako "v bavlnke".
Pod prednou kapotou. Zmenené uchytenie motora prospieva estetike tejto časti vozidla. Lepší je napríklad prístup k akumulátoru alebo nalievaciemu hrdlu nádobky ostrekovača. Konštrukcia prednej nápravy umožňuje presné vedenie auta v každej situácii, pričom podvozok je dobre odpružený a elegantne tlmí nerovnosti.
Príjemný interiér. Sedadlá sú pohodlné, anatomické a dobre držia telo, takže ani na 500 km dlhej trase sme nepociťovali únavu. Všetky štyri lakťové opierky sú mäkko čalúnené, čo je príjemné najmä pri dlhšej jazde. Veľkoryso je riešený priestor na nohy pre cestujúcich na zadných sedadlách. Tí majú dostatok miesta i nad hlavami. Len vodič pri vystupovaní neraz zachytí ľavou nohou páčku otvárania kapoty, ktorá je -- v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi -- zbytočne posunutá dopredu.
Modrý kontrast. Preštylizovaný prístrojový panel i naďalej reprezentuje tradičnú japonskú dokonalosť a maximálnu ergonómiu. Kruhové prístroje sú usporiadané prehľadne, po ich obvode je modré sfarbenie, čo v kontraste s červenými ručičkami dotvára atmosféru. Kruhové ovládače ventilácie a kúrenia sú usporiadané zvisle nad sebou -- teda bližšie k volantu. V kabíne je viacero praktických odkladacích priestorov a v kufri sme ocenili kryté priehradky po bokoch. V nich možno mať odložené drobnosti, ktoré však zostávajú poruke.
Honda Civic je rozmermi neveľká, no komfortom určite veľká limuzína -- priam ideálna pre malých podnikateľov. Tých uspokojí vo viacerých smeroch -- napríklad v spotrebe či dynamike jazdy. Ale aj z hľadiska priestoru.
KONKURENTI
Sedan z dielne Hondy príjemne prekvapil v porovnaní s ďalšími dvoma novinkami na trhu nielen výkonovými parametrami, ale aj povestnou úspornosťou, hoci Cerato je práve v tomto smere silným konkurentom. Škoda Octavia vyznieva v tomto porovnávaní len ako "tretí do partie", lebo má najnižší výkon, najvyššiu kombinovanú spotrebu i najslabšie zrýchlenie z pokoja na stovku. Jedinou devízou Octavie je väčší kufor, čo však nie je pre každého rozhodujúce kritérium. Z hľadiska ceny je pre japonský aj kórejský automobil hendikepom dovozné clo vo výške 10 %, ktoré je v prípade Octavie nulové.
Porovnanie s konkurenciou
Honda Civic 1,6 sedan Kia Cerato Škoda Octavia
Motor -- benzínový 4-valec, predný pohon 4-valec, pp 4-valec, pp
Objem, cm3 1 590 1 599 1 595
Výkon, kW (k) 81/110 77/105 75/102
Krútiaci moment, Nm 152 143 148
Max. rýchlosť, km/h 195 186 190
Zrýchlenie 0 -- 100 km, s 9,9 11,0 11,8
Spotreba, l/100 km 8,5 -- 5,5 -- 6,6 9,1 -- 5,5 -- 6,8 9,9 -- 5,5 -- 7,2
Cena s DPH (v tis. Sk)
Základný model od 679 530 430
Testované vozidlo 679 530 490

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
28. apríl 2024 07:35