Aktuálna generácia legendárneho modelu prešla prednedávnom drobnou modernizáciou vzhľadu a posilnením techniky. Auto, ktoré sa kvôli svojej konštrukcii a spoľahlivosti teší obľube najnáročnejších motoristov po celom svete, je nadčasové a na cestách i mimo nich sa nestretáva s početnou konkurenciou. O jeho kvalitách sme sa presvedčili počas testovania jeho turbodieselovej verzie. Land Cruiser je veľmi presvedčivý a suverénny. Svojím univerzálnym charakterom si ľahko získa priazeň, a to aj vodiča, ktorý robustné auto kategórie offroad dosiaľ nepreferoval.
Toyota Land Cruiser V8 sa predáva na všetkých kontinentoch planéty, a to v rovnakej konfigurácii, rozdiel býva len v ponúkaných motorizáciách. Kým v Rusku, kam putuje väčšina svetovej produkcie tohto modelu, sa predáva v 90 percentách benzínová verzia, v Európe je to hlavne nový osemvalcový turbodiesel. O spoľahlivosti, robustnosti a v neposlednom rade komforte a bezpečnosti tohto auta svedčí aj jeho časté používanie v misiách svetových organizácií OSN, Unprofor, UNESCO a podobne. Land Cruiser jazdí vo všetkých klimatických podmienkach a na všetkých povrchoch. V rámci testu sme sa snažili čo najviac preveriť jeho terénne schopnosti. Jediné, čo nás limitovalo, bolo obutie auta do letných cestných pneumatík a miera našej odvahy. Najväčšia Toyota ani raz nezaváhala.
Konzervatívny, ale nadčasový
Predný nárazník so zabudovanými hmlovými svetlami po novom ešte viac zdôrazňuje široký a dynamický postoj Land Cruisera V8. Ostro skosená spodná časť nárazníka pomáha pri jazde v teréne, umožňuje väčší nájazdový uhol so zachovaným previsom karosérie. Maska chladiča s horizontálnym rebrovaním používa nápadné dvojité rebrá striedavo s chrómovou a striebornou úpravou. Číre svetlomety majú smerom von vytiahnuté smerové svetlá, sú lepšie viditeľné pri pohľade zboku. Ich súčasťou sú teraz aj denné LED svetlá a výkonné bi-xenóny. K prémiovému vzhľadu prispievajú široké prahy dverí a 20" kolesá. Sedemmiestny interiér je povestný svojou kvalitou, trvácnosťou a vysokou praktickosťou.
Má viacero detailov a prvkov vybavenia, ktoré pripomínajú príslušnosť k prémiovému segmentu. V aute sa nachádza nový panel audiosústavy, nové čierne klavírne lakovanie prvotriednej kvality, lemované striebornou dekoráciou s vysokým leskom, alebo chrómová dekorácia okolo ovládačov a výduchov ventilácie. Pred vodičom sú zabudované optitrónové prístroje s bielym podsvietením a ciachovaním, ktoré svietia tyrkysovo modrou farbou. Päťmetrové auto je obývačkou na kolesách, miesta je nadostač vo všetkých troch radoch. Druhý rad sedadiel s operadlami delenými v pomere 40 : 20 : 40 umožňuje manuálne posúvanie v pozdĺžnom smere v celkovom rozsahu 90 mm. Opierky hlavy na krajných sedadlách sú teraz o 15 mm vyššie vzhľadom na lepšiu oporu hlavy. Stredné sedadlo je možné nezávisle sklopiť dopredu, v dôsledku čoho môže plniť funkciu pohodlnej lakťovej opierky. O 15 mm vyššie sú aj opierky hlavy v treťom rade pre väčšie pohodlie.
Tichý a mocný
Modernizovaný turbodiesel 4,5 l D-4D s filtrom pevných častíc v aute spoznáte len podľa príjemne hrubého zvukového prejavu pri plnom zábere. Zlepšený agregát spolupracuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a ponúka výkon 200 kW/272 k a mohutný krútiaci moment 650 Nm. Auto aj napriek svojej veľkej hmotnosti, ktorá sa pri bežnom používaní pohybuje okolo hodnoty troch ton, akceleruje veľmi ochotne a svižne. Prekvapuje aj nízkou spotrebou, z 93-litrovej nádrže si pri bežnom jazdení v zmiešaných podmienkach odčerpáva v priemere len 11 litrov nafty, čo je vzhľadom k zdvihovému objemu a výkonu veľmi slušná hodnota.
Nepozná prekážku
Preslávené terénne schopnosti modelu boli v prípade Land Cruisera V8 opäť zdokonalené novými funkciám. Auto má ako prvé na svete „asistent zatáčania“, vďaka ktorému je možné prejsť aj tie najostrejšie zákruty bez nutnosti cúvať. Funguje pri rýchlostiach do 10 km/h, reaguje na pokyny z volantu a pribrzďuje zadné koleso na strane zodpovedajúcej smeru, kam sa vozidlo zatáča. Brzdná sila sa automaticky zväčšuje s uhlom zatáčania, čím sa účinne zmenšuje polomer otáčania. Unikátny je aj systém Crawl Control, ktorý pomáha vodičovi zvládať najťažší terén. Funguje pri zaradenej redukcii prevodovky, pomáha počas pomalej jazdy dole alebo hore kopcom rýchlosťou chôdze. Vodič sa vôbec nedotýka brzdového ani plynového pedála, auto si tempo reguluje samo.
Inovovaný Land Cruiser V8 je vybavený voličom typu terénu MTS, automaticky reguluje činnosť škrtiacej klapky, brzdovej sústavy a systému riadenia trakcie. V režime L4 (pohon všetkých štyroch kolies s redukciou) umožňuje systém MTS voľbu spomedzi piatich rôznych režimov v závislosti od aktuálneho typu terénu: blato a piesok, voľné kamene, hrče, kamene a hlina, resp. kamene. Ak je MTS aktívne, vozidlo monitoruje okolie vozidla štyrmi kamerami a zobrazuje situáciu na 7" multifunkčnej obrazovke. V ktoromkoľvek z piatich režimov MTS je možné zlepšiť záberové schopnosti uzamknutím medzinápravového diferenciálu.
Technické údaje:
Toyota Land Cruiser V8
Motor: 4,5 D-4D
Výkon: 200 kW (272 k)
Krútiaci moment: 650 Nm
Prevodovka: 6-st. automat
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Maximálna rýchlosť: 210 km/h
Rozmery: (d/š/v): 4,95/1,97/1,86 m
Pohotovostná hmotnosť: 2 813 kg
Priemerná spotreba: 9,5 l/100 km
Cena: od 70 000 eur
