StoryEditor

Test HN: Limuzína, ktorá zachytí chyby vodiča (foto)

06.08.2012, 00:00
Lancia Thema 3.0 CRD prekvapuje vysokým komfortom, no zároveň aj prijateľnou cenou.

Už nie je tajomstvom, že do úspešnej skupiny FIAT Group patria aj značky Jeep a Chrysler a že zo spojenia síl profitujú obe strany. Američania prežili krízu a Taliani získali jednoducho a rýchlo do svojho portfólia modely, ktoré im chýbali. V rámci redakčného testu sme si vyskúšali novú limuzínu Lancia Thema, ktorá svojimi proporciami aj štýlom zreteľne naznačuje svoj pôvod. Talianski konštruktéri a dizajnéri siahli po Chrysleri 300C, prepracovali jeho vzhľad, vybavili ho materiálmi najvyšších kvalít a pod kapotu dali modernú pohonnú techniku. Auto sa zmenilo na nepoznanie a právom nesie označenie Lancia Thema, teda označenie, ktoré sa už desaťročia spája s luxusom.



Thema bez kompromisov
Príslušnosť k talianskej automobilke Lancia je zrejmá už na prvý pohľad. Viac než päť metrov dlhá limuzína s trojpriestorovou karosériou púta veľkou chrómovou maskou chladiča, dvojicou čírych reflektorov so xenónovou a dennou LED technológiou. Chróm dominuje aj pri pohľade zboku. Lemuje nízke okná, zdobí kľučky dverí a nájdete ho aj na primerane veľkých spätných zrkadlách. Nechýba, samozrejme, ani na zadnej kufrovej časti. Auto naznačuje svoj výkonový potenciál dvojicou veľkých koncoviek výfuku a obrovskými, až dvadsať palcovými diskami kolies, ktoré majú skutočne prepracovaný vzhľad. Žiadne čačky-mačky. Lancia Thema je stroho elegantná, čo sa v luxusnej triede kam mieri, veľmi cení.

Interiér ohúri azda každého, a to priestorom, použitými materiálmi, ale aj vybavením. Za volantom sa pohodlne usadí útla žena aj stopäťdesiatkilogramový chlap s výškou dva metre. V tomto smere nerobí Thema žiadne kompromisy. Profituje pritom aj z veľkorysého rázvoru osí kolies tri metre, priestoru nadostač je aj na zadných sedadlách. Auto rozmaznáva posádku viacerými vtipnými a užitočnými detailmi. Má veľa odkladacích miest, jednoduché ovládanie, veľmi dobrý zvuk audiosústavy s DVD a aj také zaujímavosti, ako sú vyhrievané či chladené držiaky na poháre v stredovej konzole.

Luxusné sú aj kožené sedadlá s ventiláciou. Kožou je čalúnený aj prístrojový panel. Atmosféru noblesnosti navodzujú autentické drevené doplnky na stredovej konzole, paneloch, dverách a na volante. Prístrojový panel vytvára trojrozmerný efekt, umocnený diskrétnymi chrómovanými doplnkami a inovatívnym modrým osvetlením LED „Sapphire Blue“ použitým aj v zadnej časti vozidla. Batožinový priestor s objemom 462 litra je dobre prístupný cez veľké veko. Jeho otváranie a zatváranie by mohlo byť elektrické. K štýlu a solídnemu vybaveniu auta by to už pristalo.



Tichá sila
Nový šesťvalcový turbodiesel pochádza z Talianska. Prekvapuje tichým chodom, dobrým záberom od nízkych otáčok. Pocitovo sa s pomerne ťažkým autom s pohotovostnou hmotnosťou cez dve tony vôbec netrápi. Dokazuje to zrýchlením na sto kilometrov za hodinu za necelých osem sekúnd, aj priaznivou priemernou spotrebou. Limuzína sprevodovaná päťstupňovou automatickou prevodovkou si vystačí v priemere s deviatimi litrami nafty na sto kilometrov. Auto sa ovláda mimoriadne ľahko, a to aj napriek tomu, že cítiť jeho robustnosť. Má pohon zadnej nápravy, čo sa v pozitívnom zmysle odrazilo na komfortnom riadení.

 

Elektronika pomáha
Na palube Lancie Themy je celá škála pomocných asistenčných systémov. Auto pomáha vodičovi zvládať nástrahy premávky azda v každej situácii. Systém elektronickej kontroly stability (ESC) má navyše funkcie Ready Alert Braking (podpora núdzového brzdenia) a Rain Brake Support (podpora brzdenia na mokrej vozovke). Priebežným jemným pritláčaním brzdových doštičiek ku kotúčom zabezpečuje, aby boli vždy suché a pripravené poskytnúť okamžitý a maximálny brzdiaci výkon.

Nechýba ani systém aktívnej ochrany chodcov – Active Pedestrian Protection, ktorý zdvihne časť prednej kapoty (pri čelnom okne) s cieľom zmierniť následky nárazu chodcov. Parkovanie je jednoduchšie a bezpečnejšie vďaka zadnej parkovacej kamere, situáciu zobrazuje na 8,4-palcovej farebnej obrazovke. Adaptívny tempomat ACC prekonáva obmedzenia dnešných tradičných tempomatov. Ak vpredu idúce vozidlo spomalí, ACC upraví rýchlosť ubratím výkonu a použitím bŕzd tak, aby bola zachovaná prednastavená bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami. Nejde len o bezpečnosť, ale aj o pohodlie, pretože vodič nemusí sám spomaľovať a zase pridávať. Jazda je tak oveľa komfortnejšia. Súčasťou je aj funkcia FCS (Forward Collision Warning), ktorá varuje vodiča pred blížiacim sa nebezpečenstvom kolízie.



Technické údaje:

Lancia Thema
Motor
: 3,0 CRD
Max výkon: 176 kW/236 k
Max. krútiaci moment: 550 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,8 s
Max. rýchlosť: 230 km/h
Vonkajšie rozmery: 5 066 x 1 902 x 1 488 mm
Rázvor: 3 052 mm
Objem batožinového priestoru: 462 l
Kombinovaná spotreba: 7,2 l/100 km
Cena: od 41 200 eur

01 - Modified: 2004-08-24 07:15:05 - Feat.: 0 - Title: Medailová bilancia
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. december 2025 23:20