Kórejčania sa netaja ambíciami pevne sa etablovať na európskom trhu. V Nemecku vybudovali dizajnérske a vývojové centrum, na Slovensku a v Česku postavili moderné fabriky. Ich veľkým vzorom sú klasické a už celé desaťročia úspešné značky ako Volkswagen, Opel, Renault, Peugeot/Citroën alebo Fiat.
Nie všetko sa však dá napodobniť, nie všetko sa dá skopírovať. Vedia to aj Kórejčania, a aj preto v posledných rokoch investujú nemalé peniaze do nadaných a skúsených odborníkov. Neraz preberajú ľudí aj od konkurencie, no za ich úspechom treba vidieť hlavne ich cieľavedomú prácu a nasadenie.
Kým ešte pred približne dvadsiatimi rokmi predávali v Európe autá len vďaka extrémne nízkej cene a bohatej výbave, dnes sa o priazeň zákazníka uchádzajú atraktívnym dizajnom, úspornou technikou a solídnou kvalitou prevedenia. Presvedčili sme sa o tom aj počas testovania novej generácie kompaktného modelu Kia cee´d. Jazdili sme s päťdverovým modelom vybaveným radovým malolitrážnym turbodieselom 1,4 l so silou 90 koní. Auto nás v mnohom príjemne prekvapilo, a to nielen výkonom, ktorý sa dá porovnávať s potenciálom dvojlitrov ostatných rokov.
Klinovitý štýl
Nová Kia cee´d upúta dynamickým dizajnom. Nízka predná časť, číre reflektory s integrovanými dennými LED svetlami. „Tvár“ auta tvorí maska, ktorá podľa jej tvorcov pripomína tigra. Ťažko posúdiť, v každom prípade je nápaditá a spolu so šikmými svetlami púta na ceste značnú pozornosť. Nový model cee´d vzhľadom nekopíruje konkurenciu, má svoj vlastný štýl. Pri pohľade zboku na aute upútajú línie, ktoré siahajú od predných svetiel až do robustnej kufrovej časti. Dojem extravagantnosti robí chrómová lišta, ktorá sa tiahne okolo okien. Vyšší pontón dverí, širšie prahy, veľké oblúky kolies. Kia cee´d jednoznačne útočí na city mladších vodičov, má zreteľný športový esprit, ktorý však rešpektuje aj praktickosť a univerzálnosť použitia auta. Cee´d celkom určite ochotne slúži aj ako plnohodnotné rodinné auto.
Snímky: Vlado Dimov
Tichý, ale úsporný
Pod prednou kapotou pracuje radový naftový štvorvalec so zdvihovým objemom len 1,4 litra. Má elektronikou riadené sekvenčné priame vstrekovanie paliva a turbodúchadlo s variabilnou geometriou. Pri skromnom objeme len 1,4 litra disponuje agregát slušným výkonom 66 kW, teda 90 koní. Pocitovo je auto veľmi agilné, pri slušnej jazde je aj úsporné. Robustné, relatívne ťažké vozidlo s hmotnosťou približne 1,4 tony, sa pri bežnej každodennej jazde uskromní so spotrebou zhruba šesť litrov nafty na sto kilometrov. Výhodou v porovnaní s konkurenciou je šesťstupňové sprevodovanie, ktoré podporuje dynamiku, tichý chod, ako aj úspornú prevádzku. Cee´d patrí k najvydarenejším autám svojej kategórie. Čo sa týka odhlučnenia interiéru, inžinieri Kie aj tu odviedli veľmi dobrú prácu. A to v rámci aerodynamiky, ako aj konštrukcie samotného auta.
Spoza volantu
Interiér nového hatchbacku Kia cee´d je priateľský k pasažierom, a to ergonómiou, ako aj veľkorysými úložnými priestormi. Posed za volantom si nájde útla blondínka, ako aj basketbalista. V meste sú sedadlá dostatočne komfortné, na dlhších cestách by sa zišla väčšia bočná opora. Čo sa týka vnútrajška novej Kia cee´d, dizajnéri automobilky sa rozhodli veľmi neexperimentovať. Vzhľad a rozmiestnenie ovládacích prvkov sú triezvo a precízne navrhnuté a auto sa ovláda zľahka a priam intuitívne. Kia cee´d nie je exotom vo svojej triede, je skôr nenápadným modelom s ambíciou zaujať, a to hlavne triezvym štýlom a nadčasovosťou.
Kto chce kam
Podvozok auta presne kopíruje požiadavky početnej klientely nižšej strednej triedy. Je hlavne komfortný, métou je aj dlhá životnosť a spoľahlivosť. Na ceste sa nový cee´d správa mimoriadne pokojne a je ľahko „čitateľný“, vodič presne vie, čo môže od neho očakávať. Konštruktéri správne odhadli svetlú výšku, ako aj rázvor; cee´d si preto trúfne, hoci aj naložený, aj na nespevnené cesty. Iste aj preto je úspešný aj globálne. V extrémnych jazdných situáciách je autu nápomocná aj pomocná elektronika. V týchto dňoch spúšťa automobilka Kia, vo výrobnom závode neďaleko Žiliny, produkciu svojho nového modelu cee´d Sportswagon. Priestrannejšia verzia s karosériou typu kombi cielene obohatí modelový program automobilky značky Kia a iste to bude vítaným obohatením kompaktnej triedy európskych automobilov.
Technické údaje:
Kia cee´d
Motor: 1,4 CRDi WGT
Výkon: 66 kW (90 k)
Krútiaci moment: 220 Nm
Prevodovka: 6-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,5 s
Maximálna rýchlosť: 170 km/h
Rozmery: (d/š/v): 4 310/1 780/1 470 mm
Objem batožinového priestoru: 380 l
Kombinovaná spotreba: 4,1 l/100 km
Cena od: 15 790 eur
Citroën C4
Motor: 1,6 HDI
Výkon: 68 kW (92 k)
Krútiaci moment: 230 Nm
Prevodovka: 5-st. automat
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,9 s
Maximálna rýchlosť: 180 km/h
Rozmery: (d/š/v): 4 329/1 789/1 489 mm
Objem batožinového priestoru: 380 l
Priemerná spotreba: 4,2 l/100 km
Cena od: 14 090 eur
Volkswagen Golf
Motor: 1,6 TDI
Výkon: 77 kW (105 k)
Krútiaci moment: 250 Nm
Prevodovka: 5-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,3 s
Maximálna rýchlosť: 189 km/h
Rozmery: (d/š/v): 4 199/1 786/1 480 mm
Objem batožinového priestoru: 350 l
Kombinovaná spotreba: 4,5l/100 km
Cena od: 16 930 eur
StoryEditor
Test HN: Kia cee´d. Tiger, ktorý mieri na vrchol
Hatchback navrhnutý pre Európu prekvapuje dizajnom a precíznou technikou.
