StoryEditor

Test HN: Silný motor Mazdy ladí s dobrým podvozkom (foto)

30.07.2012, 00:00
Dynamická Mazda MPS sa snaží konkurovať hlavne jazdnými vlastnosťami, ale aj dizajnom a priestorom v kabíne.

Už na prvý pohľad to nie je bežný rodinný hatchback. Výkonový potenciál prezrádza doplnkami karosérie, ktoré sú efektné, ale aj funkčné. Má širšie boky, osemnásťpalcové disky kolies, lemy blatníkov, aerodynamický nárazník a veľký spojler nad kufrovými dverami. Súčasťou čírych predných svetlometov sú aj xenónové výbojky. Zadné svetlá, ktoré sú tiež šikmé, využívajú LED technológiu.

Mazda MPS patrí medzi solitéry, ktoré sa na trhu nestretávajú s početnou konkurenciou. Kombinuje športovosť s variabilitou potrebnou na každodenné používanie. Najsilnejšia verzia MPS je k dispozícii s benzínovým motorom s objemom 2,3 litra, ktorý vďaka prepĺňaniu má maximálny výkon 260 koní. Kombinácia silného motora, klasickej manuálnej prevodovky, pohonu prednej nápravy a priestrannej päťdverovej karosérie je viac ako zaujímavá.

Najsilnejšia kompaktná Mazda 3 navyše púta pozornosť veľmi atraktívnym štýlom karosérie, ktorá je v porovnaní s bežným modelom zreteľne nižšie položená. Pri pohľade zozadu upúta nielen veľké strešné krídlo, ale aj dvojica chrómových koncoviek výfuku.



Vyvážené proporcie
Verzia MPS patrí medzi autá, ktoré sa aj napriek športovým ambíciám nezriekajú variability svojho interiéru. Športové sedadlá sú komfortné a zároveň ponúkajú dostatok opory pri jazde vyššími rýchlosťami. Prístrojový panel je takmer identický s konvenčnými verziami. Pribudlo zopár doplnkov, ako napríklad ukazovateľ tlaku turbodúchadla. Atmosféru športovosti cítiť aj vďaka kovovým pedálom, bielo-červenému vyhotoveniu ukazovateľov. Prístroje sú podsvietené na modro. Interiér je navyše tiež podsvietený na modro, čo je veľmi efektné hlavne v noci.

Súčasťou vybavenia Mazdy 3 MPS je aj prémiový audiosystém dodávaný špecializovanou firmou BOSE, má desať reproduktorov, pre prítomnosť basového subwofera sa auto zrieklo rezervného kolesa. Kvalita zvuku z autorádia, CD alebo z externého zdroja signálu je nadštandardná, čo sa k naturelu auta hodí. Súčasťou trojramenného koženého volantu je ovládanie autorádia, tempomatu, palubného počítača, ako aj mobilného telefónu, ktorý sa pripája cez rozhranie Bluethooth.



2
60 koní na prednú nápravu
Mazda MP3 disponuje benzínovým turbomotorom, ktorý vďaka výkonu 260 koní a krútiacemu momentu s maximom 380 Nm dáva autu nadštandardný výkon. Prenáša sa na prednú nápravu, ale ladenie riadenia by mohlo byť precíznejšie. Nástup účinku turbodúchadla, pri približne 3 000 ot./min., je veľmi citeľný. Volant je potrebné v zákrutách pevne držať oboma rukami. Prenos sily na vozovku, za pomoci veľkopriemerových a dostatočne širokých pneumatík, je takmer bezproblémový.

Skúsenejší vodič iste ocení možnosť deaktivácie pomocných elektronických bezpečnostných systémov. S autom sa po vypnutí ESP a protipreklzovacieho systému dá do sýtosti vyjašiť. Podvozok je mäkší než pri predošlej generácii, stále je však dostatočne tvrdý, tak, ako sa na auto so silou vyše dvesto koní patrí. Za zmienku stojí aj výkonný brzdový systém auta. Nepýši sa pôvodom a konštrukciou od renomovaného špecialistu. Napriek tomu svoju úlohu zvláda veľmi dobre, a to aj pri dlhšom športovom nasadení.



Precízne riadenie
Radiaca páka má kratšie dráhy, je tradične presná, spojkový pedál si vyžaduje trochu viac sily, to je však vzhľadom na výkonový potenciál auta pochopiteľné. Štvorvalcový benzínový turbomotor teší vodiča silou, zvukovým prejavom, ale aj hospodárnosťou. Pri pokojnej jazde sa uskromní s priemernou spotrebou na úrovni desiatich litrov, pri plnom nasadení však pokojne aj dvojnásobok. Športové odladenie motora si vyžaduje tankovanie drahšieho, 98-oktánového benzínu. Jazda s novou Mazdou 3 MPS je zážitkom. Na ceste budí pozornosť svojím atraktívnym vzhľadom, v našom prípade aj ohnivočervenou metalízou, vodiča teší ochotou akcelerovať, a to prakticky kedykoľvek.

Šprint na tempo 100 km/h zvláda za vynikajúcich šesť sekúnd a na nemeckých diaľniciach dokáže pretekať hoci aj rýchlosťou 250 km/h. Jej veľkou výhodou je variabilita a schopnosť ponúknuť, okrem športových zážitkov, aj variabilitu a priestor, ktoré sú tak dôležité pri každodennom používaní.

Technické údaje:

Mazda 3 MPS

Motor: 2 261 cm3 Turbo
Výkon: 191 kW (260 k)
Krútiaci moment: 380 Nm
Prevodovka: 6-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,1 s
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Rozmery: (d/š/v): 4 505/1 770/1 460 mm
Objem batožinového priestoru: 300 l
Kombinovaná spotreba: 9,6 l/100 km
Cena od: 26 690 eur

01 - Modified: 2004-08-22 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Kalendárium
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. december 2025 23:20