Bestseller strednej triedy Volkswagen Passat mieri do ľahkého terénu. Dôvod je jednoduchý. Stratégovia skupiny VW rozmýšľajú racionálne, využívajú kompletnú koncernovú stavebnicu a na trh uvádzajú model Passat Alltrack.
Kombi má mäkší podvozok s vyššou svetlou výškou a pohon 4 x 4. Pritom si zachováva variabilitu päťmiestneho interiéru a tradičný komfort, ktorým je už tridsaťročný líder triedy dobre známy. Novinku vybavenú luxusnou benzínovou motorizáciou a s automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG sme si vyskúšali. Temperament viac než dvoch stoviek koní získava v ľahkom terénnom balení ďalší rozmer.
Tradičné hodnoty
Volkswagen Passat je poplatný svojej povesti. Dizajnom nevyniká, je konzervatívny a napriek tomu zaujme. Jeho štýl je veľmi nadčasový. Žiadne experimenty, prioritou je ergonómia, funkčnosť a nadčasovosť.
Rodinné alebo aj podnikateľské kombi prekvapuje nadštandardnými priestorovými podmienkami a precíznym vypracovaním. Ambície a schopnosti auta zájsť aj do terénu vodič ani posádka vnútri vôbec nevnímajú. Upúta možno len tlačidlo off-road, ktorým sa aktivujú elektronické asistenčné systémy, akým je napríklad pomocník zjazdu klzkým zjazdom. Auto s pomoou ABS stráži bezpečnú rýchlosť, odvaľovanie sa kolies a tým aj smerovú stabilitu.
Alltrack ponúka komfort, na vrchole ktorého vodičovi spĺńa dokonca aj masážnu funkciu. Súčasťou stredovej konzoly je združený audionavigačný systém, ktorý sa ovláda pohodlne a rýchlo pomocou dotykovej farebnej obrazovky. Pripojenie externých zdrojov signálu pomocou Bluetooth alebo konektorov je samozrejmosťou.
Batožinový priestor so základným objemom je dobre prístupný cez piate, elektricky výklopné zadné dvere. Benefitom je plochá dvojitá podlaha a ľahký prístup pre nízku nakladaciu hranu. Päťmiestny interiér ponúka posádke vľúdnu atmosféru, a to aj v dôsledku veľkorysého presklenia. Pohľad na nebo a kontakt s okolitou prírodou sa naskytá cez delenú panoramatickú strechu, ktorá sa z polovice dá odklopiť alebo celkom odsunúť. V prípade potreby je vnútrajšok chránený pred slnečnými lúčmi stropnou slečnou clonou. Nie je síce pevná a nepriesvitná ako v prípade francúzskych konkurentov, funkciu však plní.
Sila štyroch
Novinka z Nemecka disponuje efektívnou, ekologickou a hlavne výkonnou technikou. Spojenie robustná karoséria typu kombi, benzínový turbomotor so silou viac než dvesto koní, automatická prevodovka, pohon 4 x 4 a spotreba na úrovni ôsmich litrov benzínu na sto kilometrov boli donedávna nepredstaviteľné. Dnes je to už realita a motoristi za to vďačia pokrokovej technológii. Kombinuje priame vstrekovanie, variabilné časovanie ventilov a je to turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek.
Poldruhatonové auto reaguje na pokyny vodiča ochotne a bleskurýchlo. Prepĺňaný benziniak má sily nadostač, dvojspojková prevodovka DSG radí rýchlosti až prekvapujúco rýchlo, športovo založeným by možno chýbali azda len padlá za volantom pre manuálny režim voľby stupňov. Volkswagen Passat Alltrack má k dispozícii stály pohon všetkých kolies 4Motion. Ide o elektronicky riadenú distribúciu sily motora medzi nápravy pomocou spojky Haldex. Viacerí systém už poznajú. Za bežných okolností poháňa agregát predovšetkým prednú nápravu, zadná sa do „práce“ zapája bleskurýchlo v momente, keď snímače zaznamenajú problém s prenosom sily na vozovku.
Pohon funguje automaticky a autonómne. V teréne auto a vodiča limitujú nižšia svetlá výška, dlhšie previsy karosérie a absencia redukcie prevodovky. Passat Alltrack sa však vôbec netvári ako pravý offroad. Je to auto, ktoré ochotne slúži na každodenných cestách a na druhej strane bez reptania zíde z cesty a prebrodí potok alebo prekoná prudkú zvážnicu. V štýlovom, elegantnom balení a s puncom kvality so značkou „Vyrobené v Nemecku“ to má svoju cenu.