Modelový rad Honda Civic tento rok oslavuje 40. výročie svojho prvého predstavenia. Japonská odpoveď na úspešné britské Mini mala v roku 1972 trojdverovú karosériu, vpredu priečne uložený benzínový motor s obsahom 1 169 cm3, pohon prednej nápravy a priestranný interiér pri malých vonkajších rozmeroch.
Prvé generácie modelu Civic lákali zákazníkov na tie časy skutočne nadštandardnými doplnkami vybavenia. Medzi ne patrilo napríklad AM autorádio, ochranné lišty karosérie, stierače s dvoma rýchlosťami alebo chrómové puklice kolies. Rokmi dostal Civic k dispozícii klimatizáciu, automatickú prevodovku, centrálne zamykanie, elektrické okná, kožené čalúnenie, navigáciu a množstvo iných nadštandardných doplnkov.
Postupne sa z modelu vyprofiloval solídny automobil, ktorý si iste právom zaslúžil napríklad označenie japonský VW Golf. Honda Civic sa totiž smelo porovnáva aj so silnou európskou konkurenciou, ktorá má s výrobou áut predsa len dlhšie skúsenosti. Najnovšiu generáciu japonského bestselleru, ktorému sa predajne darí na všetkých kontinentoch planéty, sme si vyskúšali s dieselovým motorom 2,2 i-DTEC s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a so stredným stupňom vybavenia Sport.
Netradičné poňatie
Honda Civic má skutočne jedinečný štýl, nikoho nekopíruje. Novým dizajnérskym smerom vykročila jeho predchádzajúca generácia. Predstavenie jej sériovej podoby bolo pre viacerých šokom – od odvážnej štúdie sa totiž veľmi nelíšila. Aktuálna novinka má mierne skresané kontúry, stále však výrazne klinovitý profil, veľmi nízku prednú časť a vyslovene robustný kufor. Civic je robustný, nízky a široký. Vyššie boky evokujú bezpečnosť.
Interiér za extravagantným zovňajškom nezaostáva, tiež však prešiel drobnými zmenami. Nový prístrojový panel tvorí viacero farebných displejov, zostáva horizontálne delený. Cez multifunkčný volant je dobre vidno trojicu analógových ukazovateľov. Centrálne umiestnenému otáčkomeru sekunduje palivomer a ukazovateľ teploty chladiaceho média motora. Zvyšné kontrolky, vrátane digitálneho tachometra, ponúka združený displej, ktorý sa nachádza v úzadí za volantom. Doménou dizajnu interiéru je kontrast oblých línií a ostrých hrán. Všetko je viac-menej orientované na vodiča, iste aj preto sa Civic veľmi pohodlne ovláda aj napriek veľkému množstvu rôznych tlačidiel. Stredová konzola, na ktorej je autorádio a klimatizácia, pozvoľna prechádza do širokej stredovej konzoly, ktorá rozdeľuje priestor.
Kráľ priestoru
Predné sedadlá sú široké a pohodlné, ale na to sme už v prípade Hondy zvyknutí. Zadné, delené sedadlá sa nielen sklápajú, aby rozšírili batožinový priestor, ale majú aj možnosť dohora vyklopiť sedáky. Týmto netradičným riešením sa vytvára miesto na prepravu väčších predmetov v zadnej časti interiéru. Samotný batožinový priestor prekvapuje svojím veľkorysým objemom až 467 litrov, táto hodnota radí Civic k najpriestrannejším v triede.
Vnútrajšok auta teší posádku množstvom odkladacích priestorov a dostatkom miesta pre nohy i nad hlavou. Interiéru kompaktnej Hondy možno vytknúť azda len zložitejšie nastupovanie na zadné sedadlá pre menší otvor a uhol otvorenia dverí.
Na ceste
Konštruktéri zámerne naladili podvozkové skupiny Hondy Civic viac komfortne než športovo. Aj keď nesie označenie Sport, ide v prvom rade o bežné mestské, rodinné auto, rýdzo športový charakter je rezervovaný pre top verziu Type-R.
Nami skúšané auto, vybavené pomerne vitálnym dieselovým agregátom, zvládalo výkon 150 koní s prehľadom. Civic s motorom i-DTEC ochotne akceleruje, prevodové stupne zapadajú s povestnou japonskou presnosťou a sú veľmi dobre odstupňované. Chválime pružnosť motora. V meste či mimo mesta sa predbieha bez nutnosti podraďovať. Priemerná spotreba zvukovým prejavom i vibráciami kultivovaného 2,2-litrového štvorvalca sa v priemere pohybuje na hranici okolo piatich – šiestich litrov nafty na sto kilometrov. Zaujímavosťou je, že autu je prakticky jedno, či s ním jazdíte ekonomicky alebo temperamentne.
