StoryEditor

Test HN: Fiat Panda vás naučí jazdiť ekologicky

09.07.2012, 00:00
Novinka od Fiatu sa v premávke nestratí vďaka obratnosti, má dostatok priestoru a malú spotrebu.

V kategórii malých mestských miniautomobilov nie je na európskom trhu veľká konkurencia. O priazeň zákazníka súperí len približne desať modelov. FIAT Panda patrí medzi stálice a Taliani predstavili pred pol rokom jej ďalšiu generáciu. Panda bola v minulosti len sparťansky vybaveným modelom, debutovala v roku 1980. V roku 1983 sa predstavila aj s pohonom všetkých kolies a o tri roky neskôr pribudol do ponuky aj vznetový motor. Zvláštnosťou je elektromobil, Panda Elettra, ktorý Taliani predstavili svetu v roku 1990.

Druhá generácia FIAT-u Panda bola predstavená v roku 2003 a stala sa aj základňou pre úspešný retro model novodobej „päťstovky“. Novinku, aktuálnu Pandu, sme si vyskúšali vybavenú malolitrážnym benzínovým motorom, ktorý je svojím spôsobom unikátny. Má zdvihový objem 0,87 litra a vďaka prepĺňaniu podáva maximálny výkon 63 kilowattow. Auto je s ním až prekvapivo živé.

Pôvodné tvary
FIAT Panda je ľahko rozpoznateľná, má svoj vlastný štýl. Zachováva si pôvodné tvary predošlých generácií a moderná interpretácia jej veľmi svedčí. Tak ako je to pre taliansky dizajn typické, vzhľad a funkčnosť je sofistikovaná a jedinečná.

Atraktívny vzhľad Pandy je založený na mäkkých, napriek tomu odvážnych líniách. Pohľad upúta priam usmievavou prednou časťou, rovnými a vyššími bokmi. Je milé, že auto je veľkoryso presklené. To sa v prípade rodinných áut, aj takú funkciu Panda v našich končinách plní, cení zvlášť. Konštruktéri automobilky FIAT dodržali aj v prípade Pandy už zaužívaný princíp, dizajn exteriéru je podriadený funkčnosti a praktickosti interiéru. Panda zaujme hravým dizajnom farebnej prístrojovej dosky.



Pred spolujazdcom sa nachádza otvorená priehradka. Také milé retro. Radiaca páka je umiestnená v praktickej výške. Ručná brzda pripomína počítačovú myš. V meste aj na cestách krajinou sa zíde navigácia Blue&Me, ktorú dodáva renomovaná spoločnosť TomTom. Grafika navigovania je jednoduchá a ľahko čitateľná. Jednoduchým dotykom prsta alebo pomocou hlasových príkazov sa dajú zobraziť funkcie na monitore navigácie, telefón sa ovláda cez technológiu
Bluetooth.



Motor na úrovni
Auto patrí k najúspornejším a najekologickejším mestským autám. Pozná najmodernejšie automobilové technológie ako priame vstrekovanie, turbodúchadlo s variabilnou geometriou, ako aj napríklad systém Start&Stop, ktorý zastaví motor hneď, ako auto zastaví na križovatke alebo v hustej premávke. Panda zaujme aj zariadením eco:Drive. Je to osobný tréner, ktorý vodiča naučí jazdiť ohľaduplne voči životnému prostrediu. Stačí zaznamenať jazdné dáta na USB jednotku pripojenú do rozhrania Blue&Me a tieto potom stiahnuť do počítača na detailnú analýzu jazdného štýlu a na získanie konkrétnych, osobných tipov, ako znížiť spotrebu pohonných látok i tvorbu emisií.

Fiat ponúka škálu efektívnych motorov od živého 1.2 Fire 69 koní cez 1.3 MultiJet II 16v 75 koní až po šampióna v tomto rade, pokiaľ ide o ekologickosť a efektivitu nákladov, revolučný motor TwinAir 0.9 l, ktorý sme si vyskúšali v rámci testu. Ponúka výkon 85 koní a po tisícke najazdených kilometrov si dovoľujeme vysloviť názor, že právom vyhral prestížnu cenu Motor roka 2011 za svoju schopnosť znížiť spotrebu pohonných látok a tvorbu emisií až o tridsať percent. A to bez toho, aby sa vodič musel vzdať radosti a vzrušenia za volantom. Jediné, čo sa dá motoru vyčítať, je jeho nekultúrny zvukový prejav a zvýšené vibrácie. Treba si na to zvyknúť.

Spoza volantu
Panda sa ovláda mimoriadne jednoducho a zľahka. Zdá sa, že opäť bude vyhovovať predovšetkým ľuďom, ktorí majú radi obratné autá, ktoré sú vhodné skôr do mestských ulíc. V porovnaní s predchádzajúcim modelom zreteľne „narástla“, ponúka dostatok priestoru aj vyšším postavám, povrchové materiály a dizajn tešia oko, ako aj ruky pri pohladení. FIAT Panda je zábavné auto, ktoré iste osloví aj individualistov. Svojím talianskym štýlom a eleganciou sa totiž vymyká zo šede svojej triedy.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. december 2025 23:22