StoryEditor

Usilovná dodávka sa cez víkend mení na príjemné rodinné auto

22.12.2002, 23:00

Blíži sa koniec roka, a preto treba "vyplatiť" všetky dlžoby. Už niekoľko rokov na našich cestách jazdí veľmi úspešný modelový rad Citroën Berlingo a v budúcom roku by ho mal vystriedať inovovaný typ, ktorý zachováva všetko dobré zo svojho predchodcu a pridáva modernejší interiér a viac luxusu. Automedia dostala takmer na štyri mesiace k dispozícii zvláštnu verziu tohto typu, ktorá vznikla z iniciatívy spoločnosti Citroën Slovakia -- importéra vozidiel značky Citroën. V dlhodobom teste sme skúšali päťmiestny Citroën Berlingo 2,0 HDi s možnosťou odpočtu DPH.

Prestavba úžitkového fourgonu na päťmiestne vozidlo sa podarila. Pôvodne dvojmiestna dodávka dostala druhý rad sedadiel na trojmiestnej lavici, ktorá sa dá zložiť, a kovová priehradka, ktorá oddeľuje nákladný priestor od kabíny, sa potom môže posunúť smerom dopredu. V tejto konfigurácii má potom nákladný priestor rozmery 1 250 x 1 520 x 1 240 mm, čo je iba o niečo menej ako pôvodná dvojmiestna dodávka. Manipulácia s nákladom je veľmi praktická aj preto, lebo výška prahu zadných dverí nad vozovkou je iba 560 mm a nákladná časť nemá obklady stien ani stropu.
Ak potrebujete odviezť menej nákladu, ale ďalších pasažierov, dá sa táto konfigurácia veľmi ľahko zmeniť na päťmiestny automobil, ktorý aj na zadnej lavici ponúka tri samostatné pohodlne čalúnené sedadlá s dvoma trojbodovými a jedným dvojbodovým bezpečnostným pásom. Zadné dvere sa podľa praktickej tradície úžitkových vozidiel dajú otvoriť až do uhla 180 stupňov.
Päťmiestny Citroën Berlingo s možnosťou odpočtu DPH je prestavba, a preto skrýva niekoľko kompromisov. Bočné posuvné dvere majú vyššie umiestnený prah a zatvárať sa dajú pohodlne iba zvonka. Tieto maličkosti však celkom určite vyváži možnosť odpočtu DPH a najmä výborný motor. Dvojlitrový turbodieselový common-rail s výkonom 66 kW a najvyšším krútiacim momentom 205 Nm s priamym vysokotlakovým vstrekovaním nafty spája dve takmer pod jednou automobilovou strechou nespojiteľné charakteristiky. Je úsporný v prevádzke a dynamický na ceste. Priemerná spotreba sa pri našom dlhodobom teste pohybovala na hranici 5,4 litra nafty na 100 km. Aj to je argument pre tento variant, ktorý stojí v základnej verzii 438 100 Sk bez DPH.
Hoci testovaný Citroën Berlingo už dosluhuje, na štartovacej čiare čaká jeho nová verzia, bolo to vozidlo, ktoré znova dokázalo veľký inovačný potenciál francúzskych automobilových konštrukcií. Ak sa podarí aj novému Berlingu zachovať všetky dobré vlastnosti svojho predchodcu a pridať novú kvalitu, o čom svedčia prvé skúšobné jazdy, máme sa v novom roku skutočne na čo tešiť.

Charakteristika: päťmiestny, štvordverový fourgon so sklopnou zadnou lavicou sedadiel a posuvnou deliacou stenou
Motor: radový štvorvalcový turbodieselový common-rail s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, 8 ventilov na valec, OHC, päťstupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies
Zdvihový objem: 1 997 cm3
Maximálny výkon: 66 kW (90 k)/4 000 min-1
Max. krút. mom.: 205 Nm/1 900 min-1
Max. rýchlosť: 158 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,1 s
Rozmery (mm): 4 108 x 1 440 x 1 802
Svetlá výška: 140 mm
Rázvor: 2 690 mm
Pohotovostná hmotnosť: 1 147 kg
Celková hmotnosť: 1 982 kg
Objem bat. priest.: 624 -- 2 800 l
Objem pal. nádrže: 60 l
Cena: od 438 100 Sk bez DPH

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
10. máj 2024 16:17