V Audi sa hrajú s myšlienkou prepracovaného štvorvalca, ktorý by sa mal hladkosťou chodu vyrovnať šesť alebo osemvalcovým jednotkám. Patent na neho získala automobilka v roku 2013, myšlienka je však najmenej štyri roky stará. Kedy a či sa s ním stretneme vo výrobe, zatiaľ nevieme.
Server Autocar upozornil na nový zaujímavý patent, ktorý automobilka Audi získala vlani v lete. Upravená konštrukcia štvorvalcového motora by mu mala zabezpečiť hladký chod na úrovni šesťvalcov alebo dokonca osemvalcových motorov. Jednou zo špeciálnych vlastností novej konštrukcie by tiež mohla byť schopnosť motora meniť podľa potreby kompresný pomer.
Základom novej konštrukcie je ojnica piestov, ktorá nie je napojená priamo na kľukový hriadeľ. Namiesto toho sa tu o prepojenie stará špeciálny mechanizmus.
Vývojári Audi podali patentovú prihlášku už v júli 2011 a v júni 2013 bola prihláška publikovaná americkými úradmi. To je ale prakticky všetko, čo o osude nezvyčajného vynálezu vieme. Výsledný motor bude z konštrukčného hľadiska možno o trochu širší, avšak so zástavbou by nemali byť výrazné ťažkosti.
Štvorvalec s vyváženým chodom by mohol zamieriť predovšetkým pod kapoty drahších modelov, u ktorých je hladký chod zákazníkmi vyžadovaný. Napríklad v limuzínach typu Audi A8 sa síce začínajú štvorvalce objavovať, ale zatiaľ skôr len preto, aby si flotila výrobcu papierovo zmenšila emisie - mnoho zákazníkov nelákajú, a to napriek nižšej spotrebe. Hladší chod motora by mal konštruktérom dovoliť využiť tiež vyššie spaľovacie tlaky, čo by mohlo priniesť vyšší výkon.
To všetko sú však len špekulácie, zatiaľ Audi žiadny motor, ktorý by patent využíval, nepredstavila. A vzhľadom k tomu, koľko vynálezov z daného odboru zostane len na papieri, ani podobné riešenie predstaviť nemusí.
Luděk Vokáč