Moderné benzínové motory dostávajú systém priameho vstrekovania paliva. Je to lepšie pre presnejšie dávkovanie paliva, čo sa prejaví hlavne znížením spotreby. Lenže kvôli tomu potom majú problém s pevnými časticami. To by mali vyriešiť filtre, lenže tie vyžadujú starostlivosť a po čase aj nie práve lacnú výmenu.
Za úhlavného nepriateľa ľudského zdravia bol v posledných rokoch označovaný hlavne dieselový motor, ale po zavedení filtra pevných častíc sa pozornosť ekologických organizácií presúva aj k benzínu. Najnovšie test vykonaný nemeckou skúšobňou TÜV Nord na zákazku spoločnosti Transport & Environment ukazuje, že úsporné benzínové motory s priamym vstrekovaním vyprodukujú mnohonásobne viac škodlivých častíc ako moderný diesel osadený filtrom. Pretože aj pri spaľovaní benzínu vznikajú škodliviny spôsobujúce rakovinu, najväčší nemecký ekologický spolok Deutsche Umwelthilfe (DUH) volá po urýchlenom zavedení filtra aj pre zážihové motory.
O filtre pevných častíc pre "benziňáky" sa šepká medzi výrobcami už niekoľko rokov. S rozmachom moderných priamovstrekových motorov to začína byť aktuálne. Aj laik spozná , že tu "niečo nehrá": zatiaľ čo moderné turbodiesely mávajú peknú chrómovanou koncovku výfuku čistú, benzínové majú koncovky čierne začmudené ako kedysi diesely.
Všetko vraj vyrieši 50 eur
Kým prísne limity pre vypúšťanie oxidu uhličitého nútili až doteraz výrobcov áut smerovať úsilie k zníženiu spotreby paliva , tak práve honba za čo najnižšou spotrebou priniesla aj nepríjemný vedľajší efekt. Motory, u ktorých je benzín vstrekovaný priamo do valcov, produkujú podľa štúdie TÜV Nord desaťkrát až štyridsaťkrát viac škodlivín než tie, u ktorých je palivo vstrekované do sacieho potrubia. Pretože však priame vstrekovanie paliva prináša nezanedbateľnú úsporu benzínu, podiel takých motorov v autách neustále rastie a podľa odhadov majú do roku 2020 auta s nepriamym vstrekom zmiznúť v Európe z ponuky automobiliek úplne.
Testom nemeckej skúšobne prešli Renault Mégane, Hyundai i40 a Ford Focus. Všetky tri autá nemali problém s emisiami pri testoch na valcoch, nadlimitné hodnoty však vozidlá dosiahli v reálnej prevádzke. Podobnú skúsenosť s motormi s priamym vstrekom urobila nedávno aj ekologická organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH), keď otestovala Volkswagen Golf 1,4 TSI a Hyundai i30 GDI. "Nefiltrované benzínové motory sú mnohonásobne špinavšie než filtrované diesely," cituje server Focus Online vyjadrenia obchodného riaditeľa DUH Jürgena Rescha. "Preto budeme skúmať právne kroky zamerané proti typovej homologizácii týchto motorov bez filtra".
Za povinné nasadenie filtrov pre benzínové motory sa prihovára aj Greg Archer zo spolku pre čistú dopravu Transport & Environment. Na bruselskej tlačovej konferencii minulú stredu vyhlásil, že "ak si výrobcovia nebudú účtovať luxusné prirážky, nemusia autá s filtrom vôbec zdražieť." Archer odhaduje, že cena takéhoto filtra pre benzínový motor neprekročí 50 eur.
Automobilka Volkswagen však už dala najavo, že téma použitia výfukového filtra je zjednodušovanie. "To všetko stojí oveľa viac peňazí než len s obľubou citovaných päťdesiat eur. A vývoj filtra tiež vyžaduje nejakú dobu," povedal hovorca Peter Weisheit denníku Die Welt.
Filtre sú aj dobrý biznis
Výrobcovia áut však majú v ekologických organizáciách mocného súpera, ktorého vplyv neradno podceňovať. Práve Deutsche Umwelthilfe, ktorá hrozí žalobami na nefiltrované benzínové motory, stojí okrem iného za zavedením emisných zón v nemeckých mestách. Tam smú vchádzať len autá vybavené zelenou nálepkou, čo v prípade dieselových áut vyžaduje trebárs aj dodatočnú montáž filtra pevných častíc.
Hoci nemecká verejnosť často vníma DUH ako inkvizičnú organizáciu, ktorej pracovníci chodia po uliciach a hlásia polícii autá s nevylepenou ekologickou známkou, pokiaľ ide o životné prostredie, má pri tvorbe zákonov čoby poradný orgán často rozhodujúce slovo. A to napriek tomu, že kritici často poukazujú na finančné prepojenie DUH a záujmových skupín, napríklad práve s výrobcami filtrov. Od tých DUH v minulých rokoch inkasovala každý rok 100-tisíc eur ako príspevok na prevádzku.
Ďalšia vec, ktorá sa môže pokaziť
Na strane ekológov je však tentoraz aj nemecký autoklub ADAC, ktorý nemožno jednoducho označiť za militantnú záujmovú organizáciu. "V porovnaní s najlepšími dieselami sú emisie z benzínového motora s priamym vstrekovaním za istých okolností až desaťtisíckrát vyššie," tvrdí vedúci technického centra ADAC v Landsbergu Reinhard Kolke. Podľa neho by zákonodarcovia mali zladiť limity vypúšťaných pevných častíc pre benzínové a dieselové motory tak, aby nadobudli platnosť spolu s chystanou emisnou normou Euro 6. Jej zavedenie je plánované na september 2014.
Automobilisti by však mali zbystriť. Filter pevných častíc je dnes jednou z najproblematickejších komponentov dieselového motora. Vyžaduje starostlivosť poučeného vodiča a napriek tomu časom príde čas na výmenu, ktorá môže byť pekne drahá. Mnohí sa tak uchyľujú k nie ideálnemu riešeniu demontáže filtra. Benziňáky zatiaľ nič také netrápi. Ich katalyzátor je oveľa menej náchylný. S inštaláciou filtra pevných častíc tak budú servisy asi zase o niečo plnšie a bohatšie .
Jakub Stehlík, idnes.cz