StoryEditor

Testovali sme auto, ktoré zmení svet. Tesla Model S

29.05.2014, 00:00
Elektromobil, na ktorý nikdy v živote nebudete chcieť zabudnúť. A už ho stretnete aj na Slovensku.

Ak by ste sa ma opýtali, za ktoré auto by som teraz „vyhodil“ stotisíc eur, bez váhania by som označil top model americkej automobilky Tesla.

Zážitok z tohto auta je taký veľký možno aj preto, lebo má za sebou veľký príbeh. Na začiatku bolo len typické americké odhodlanie a kopa prekážok. Vtedy ešte mladučká a neznáma automobilka Tesla s jediným autom na konte chcela poraziť top spoločnosti, ktoré sa venujú výrobe áut už viac ako sto rokov. Písal sa rok 2008 a „nejaký“ Elon Musk, výkonný riaditeľ Tesla Motors, vtedy ukázal prvé špecifikácie Modelu S, ktoré by viacnásobne tromfli všetko, čo je na trhu. Nikto mu, samozrejme, neveril.
No o štyri roky neskôr vybehli na cesty prvé kusy, ktoré boli dôkazom toho, že Musk „nekecá“ do vetra. Karta sa začala obracať. Z Tesly sa stala hviezda. A to až taká, že sa v roku 2013 stala najlepším autom v Spojených štátoch.




Tesla Model S. Snímka: HN/Peter Mayer

Zabudnite na ropu
Priznávam, že som veľmi chcel sedieť za volantom tohto auta. Pokojne môžem Teslu prirovnať k Applu, je to skrátka inovatívna spoločnosť, ktorá ukazuje, akým smerom treba kráčať.
A ten „deň D“ nastal. Po krátkej inštruktáži palubných systémov si sadám za volant a štartujem, pardon, teda zapínam auto.
Pre tých, ktorí toto auto nepoznajú, v skratke zopakujem, že Model S je plne elektrický, má reálny dojazd 400 kilometrov a výkon 416 koní, ktorý je k dispozícií kedykoľvek. A to doslova!

Auto do zásuvky
Zabudnite na predsudky, elektromobily nie sú malé autíčka, ktoré vyzerajú akoby práve ušli z miestneho lunaparku. Model S je už na prvý pohľad veľká limuzína, ktorá svojou bezpečnosťou v testoch NHTSA (americký ekvivalent Euro NCAP) dosiahla najvyššie hodnotenie v histórii meraní.
Navyše máme tú česť s čiernou verziou, s čiernymi 21-palcovými diskami. Náš Model S je v najlepšej predávanej verzii, ktorá nesie označenie P85+.
No teraz k praktickej stránke: asi aj vás zaujíma, kde auto nabijete a koľko reálne na toto nabitie prejde.
Aby som vás nenaťahoval, auto môžete so všetkou vážnosťou nabíjať aj na predlžovačke vedľa vášho telefónu. Takto sa dobije približne za 25 hodín, pri 400 voltoch za osem. A tých 400 voltov vám zaručí Supercharger, čo je vlastne najvýkonnejšia nabíjačka vo svete elektromobilov. Dôkaz? Za 20 minút vám daruje 80 percent kapacity.  
Na „pumpe“ si teda odskočíte a dáte jedno presso, a pokračujete s plnou ďalej. Takže sme sa vybrali tento zázrak otestovať do Viedne.


400 kilometrov stojí len 6 eur
Priznávam, som prekvapený aj tým, ako sa auto začalo rekordne rýchlo nabíjať. „Ono to skutočne funguje,“ pomyslel som si. Aby som výhody elektromobilu preniesol do čísel: pri nočnom prúde vás spomínaný dojazd 400 kilometrov vyjde asi na šesť eur. Úžasné.
Pritom ešte dnes sa počet nabíjačiek na Slovensku neustále rozširuje a Tesla vám ich okamžite automaticky pridáva do mapy v aute. A aj tam nabíjate zadarmo. Výdavky na palivo teda vôbec neriešite. A vecí, na ktoré nemusíte myslieť, je omnoho viac.
Zabudnite na tisíceurové vstreky, sviečky, výmenu oleja, vodné pumpy či lambda sondy. V tom aute sa nemá motoricky dokopy čo pokaziť, a práve preto nemajú automobilky až takú radosť z rozširovania elektromobilov. Kto by nechcel zarábať na servise?
A viete, ako rieši Tesla predaj? Všetko má pod svojimi krídlami. Neexistujú žiadne dílerské siete, ktoré si ceny upravia podľa seba a pri výmene oleja naúčtujú aj kávu mechanika. Teslu si kúpite len cez internet, a tak po prečítaní tohto článku môžete zablúdiť na stránku a „naklikať“ si svoj model.



Online kdekoľvek. Na účet Tesly
Nakupovať môžete priamo za volantom, kde je vám k poslúži 17-palcový displej s jemným Full HD rozlíšením. Všetky systémy ovládate len prostredníctvom neho. Na vývoji panelu pracovali aj inžinieri, ktorí predtým pôsobili v spoločnosti Apple, a na výsledku to cítiť.
A čerešnička na torte? Tesla vám sľubuje internetové pripojenie v aute a myslí to vážne. K dispozícii ho máte spolu s klasickým prehliadačom internetu kdekoľvek. A vôbec sa nestaráte o to, či ste v Česku, v USA alebo na dovolenke v Chorvátsku. Máte ho zadarmo a nestaráte sa o žiadne účty. Navyše cez mobilnú aplikáciu si auto viete skontrolovať na diaľku. Vidíte, kde je, aký má dojazd či akou rýchlosťou ide. Zmeníte si aj nastavenie klimatizácie alebo zapnete svetlá.

Nebo. Hneď ako stúpite na pedál
Aby som sa však dostal k tomu, ako sa auto šoféruje a jazdí v Modeli S. Je to takmer päťmetrový koráb, ktorý sedí vďaka nízkemu ťažisku na cestách ako prikovaný. Batérie sú totiž umiestnené v podlahe. Vodič má pred sebou rovnako len displej a volant či ovládacie páčky, ktoré má v rodnom liste Mercedes. Výkon tohto auta spôsobuje takzvaný Tesla grin, teda Tesla úškrn alebo „hlúpy“ úsmev.
V momente, ako stlačíte pedál pochopíte, že toto je automobilový raj. Nechá so šarmom za sebou aj BMW M5. A skúšať tento efekt baví donekonečna. Nebudete počuť ani žiadny zvuk motora. Len tiché elektrické zabzučanie. Predbieha však prvotriedne. Autá nemusíte obchádzať po jednom, na krátkej rovine „dáte dole“ pokojne aj celú kolónu.


Detail na palubnú dosku. Snímka: archív

Motor veľký ako kanistra
Čaro Tesly je veľmi intenzívne. A to som nespomenul, že Model S má jeden z najnižších aerodynamických odporov v histórii – ako prvý používa parkovaciu Full HD kameru a jeho 416-koňový elektromotor je veľký asi ako 20-litrová kanistra s vodou. Navyše záruka na batérie je osem rokov. A to musí zapchať ústa aj najväčším pochybovačom. Pretože reči tých, ktorí Tesle nevedia prísť na meno, v mnohom pripomínajú skôr poprask okolo prvého iPhonu. Tomu tiež nikto neveril. Dovolím si tvrdiť, že Teslu ako mladú a inovatívnu automobilku čaká rovnaká budúcnosť.

Čo sa nám páčilo
Myslím si, že kolónka na vyjadrenie pozitív je dosť malá. Skrátka všetko! Dúfam, že uvidím Teslu na cestách čoraz častejšie.

Čo mohlo byť lepšie
Ak túžite po luxuse, nenájdete tu napríklad odvetrávané sedadlá, videnie do tmy či adaptabilný tempomat a iné doplnky. Je to však prvá lastovička a toto všetko pomaly pribudne.

01 - Modified: 2006-06-05 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Blamáž sa odkladá, Slovensko stavia štadión
01 - Modified: 2024-04-26 14:19:41 - Feat.: - Title: Regulátori v USA vyšetrujú úpravu asistenčného systému pri vozidlách Tesla 02 - Modified: 2024-04-24 07:23:20 - Feat.: - Title: Automobilke Tesla prudko padol zisk. Musk oznámil, že urýchli výrobu lacnejšieho elektromobilu 03 - Modified: 2024-04-23 15:39:06 - Feat.: - Title: Tesla zruší v megatovárni pri Berlíne tri percentá pracovných miest 04 - Modified: 2024-04-24 11:07:07 - Feat.: - Title: Tí, ktorí mu verili, dnes plačú. Ako nesadnúť Muskovi na lep 05 - Modified: 2024-04-22 09:46:46 - Feat.: - Title: Menej predajov, nižšie ceny. Tesla zlacnela na viacerých kľúčových trhoch
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 11:04