StoryEditor

Toto je auto, ktorého sa budete chcieť dotknúť. Nový Cactus

02.11.2014, 15:52
Autor:
stlstl
Citroën pripravil a pohľad iné auto. Auto, ktoré má na dverách „plastové tlmiče“ či spojené predné sedadlá.

Nebýva zvykom, aby automobilky dávali svojim vozidlám mená po rastlinách. Citroën však urobil výnimku. Nová C4 dostala pomenovanie Cactus. Prečo? Nuž, dobrá otázka. Na aute nie sú žiadne „pichliače“ a nedokáže žiť ani s minimom vody, prípadne pohonných látok. Z hľadiska dizajnu malo ísť o iróniu a v oblasti spotreby o použitie motorov s malými objemami prevažne s normou Euro 6.

Cactus je iný už na prvý pohľad. Ide o dizajnovú hru francúzskych tvorcov. Počas testu však boli reakcie verejnosti skôr negatívne než pozitívne. Nik mi nepovedal, že „fíha, čo to máš za pekné auto?“. Väčšina ľudí reagovala skôr tak, že auto je síce zaujímavé, no v garáži by ho veľmi nechceli.

Za nezvyčajný vzhľad auto vďačí aj plastovým panelom Airbump. Mäkké panely karosérie ho majú ochrániť pred nechcenými spomienkami na úzke parkovacie miesta, ktoré nechávajú nepozorní vodiči iných áut. Podarilo sa? V podstate áno. Plastové vonkajšie diely skutočne dokážu ochrániť či už stred, alebo hrany dverí od „obúchania“. Ich ďalšou výhodou je fakt, že oživujú vzhľad. 

Na parkovisku sa mi dokonca stalo, že keď som išiel k autu, tak ich niekto doslova obchytkával a skúšal tieto časti stláčať. Naozaj. Navyše Cactusa môžete prispôsobiť na mnoho spôsobov. Výrobca sľubuje 21 farebných kombinácií karosérie a Airbumpov.

Podobná dizajnová divočina vládne aj vnútri. Ktoré auto má dnes na miesto sedadiel pohovku? Žiadne. Predné sedačky sú obrovské a mäkké. Pod dlhej jazde však prílišná mäkkosť škodí. Zadné sedadlá sú už o niečom inom. Tie až také veľkorysé nie sú.Citroën v interiéri tiež použil avantgardné postupy.

Drvivú väčšinu gombíkov a ovládačov nahradil veľký tablet. Poviete si „paráda“. Má to však jedno ale. Trafiť počas jazdy na malý priestor na obrazovke dá zabrať. Platí to ešte viac na kaktusovom podvozku.Radosť však urobí panoramatická strecha, ktorá nepotrebuje žiadnu clonu. Sklo sa jednoducho pri silnom slnečnom svite stmaví. Vynikajúce riešenie. Celý dojem však kazí lacno pôsobiace a zvlnené tesnenie okolo neho. Interiér má však vo všeobecnosti taký retro-moderný nádych. Človek sa tam cíti dobre.

Ak si chcete kúpiť Cactus, vyhnite sa 5 aj 6 stupňovej robotizovanej prevodovke. Niečo tak otrasné som ešte neskúsil. V podstate ide o obyčajnú manuálu prevodovku, ktorú neovládate vy, ale auto. Zabudnite na plynulé zmeny rýchlostí, na ktoré sme zvyknutí z automatov. V tomto prípade to jednoducho trvá. A dlho. Auto počas preraďovania dokonca vždy citeľné spomalí.Oveľa lepšou voľbou bude aj obyčajný 5-stupňový manuál.

V oblasti motorov Citroën ponúka 1,2 litrový benzínový trojvalec s označením PureTech, ktorý dosahuje 60 kW (82 k). Motor je slabý, no povedzme, že v meste sa s ním dá vydržať. Oveľa lepšou voľbou sa javí jeho preplňovaná verzia s výkonom 81 kW (110 k). Priaznivcov nafty poteší naftový štvorvalec HDI s výkonmi 68 kW (92 k) alebo 73 kW (100 k). V prípade najslabšieho benzínového trojvalca výrobca hovorí o priemernej spotrebe 4,3 l/100 km. Nám však na našej testovacej trati vyšla hodnota 6,2 l/100 km. Pozitívne však treba zhodnotiť fakt, že Citroën v porovnaní s obyčajnou C4 okresal hmotnosť až o 200 kg.

azda s Cactusom je kategória sama o sebe. Podvozok nepodrží. Auto poskakuje. Niekoľkokrát som sa s ním dostal nechcene na hranicu jeho možností v meste. Predné kolesá na nerovnostiach doslova odskakujú. Rovnako sa správa aj zadok. Navyše je odpruženie nepochopiteľne tvrdé. Celé jeho správanie je otravné a nezmyselné. Riadenie je nastavené tak, že sa s autom príjemne parkuje. Nie je to športový typ a teda nemá zmysel, aby bolo tuhé. Je  presne také, aké by ste od mestského auta očakávali.

Citroën C4 Cactus je jednoducho mestské auto pre ľudí, ktorí chcú byť iní. Ale iba po dizajnovej stránke. Žiadne šoférsky hodnotné auto to rozhodne nie je. Vlastne ani nemalo byť. Podvozok je naozaj zlý. Na druhej strane Cactus zaujme kdekoľvek príde. Základná cena je 12 290 eur. V tomto prípade však na palubu nedostanete ani klimatizáciu. Citroën veľmi nerád počuje, že Cactus je lacný. Údajne je to voľba z rozumu. Ak si kúpite priemerne vybavený kus, dostanete sa cez 16 tisíc eur. Lacné to teda nie je. Či rozumné? To posúďte sami.

Posledné správy však hovoria o tom, že Cactusu sa v Európe darí pomerne dobre. Automobilka musí v továrni v Španielsku navyšovať výrobu. Treba podotknúť, že úspech prichádza napríklad na západných trhoch vrátane toho francúzskeho. V tejto zemepisnej oblasti sú však podmienky na kúpu iné.

Môže za to najmä relatívna cena, ktorú vytvárajú platy a životná úroveň v jednotlivých krajinách. A asi málokto si ho kúpi ako jediné auto do domácnosti. Priestorovo by sa na to hodil, no na výlety veľmi vhodný nebude. Jednak pre slabšie motory a tiež pre nepraktický kufor, či len kompletne sklápateľnú zadnú lavicu, ktorá nevytvorí rovinu.

Ako kedysi pred desaťročiami, Citroen je znovu vo svojom živle. Je inovatívny, originálny a priekopnícky. Cactus je teraz azda najlepší príklad. Bacuľatý dizajn je len začiatok. Airbag spolujazdca v strope nad hlavou je svetový unikát, vďaka čomu je k dispozícii jeden z najväčších kastlíkov aké poznám.

Ochranné AirBumps v bočných dverách sú nezaminteľné, fungujú a dodávajú ich v 4 farbách (aby ste ich mohli zladiť s autom lepšie podľa svojej chuti). Pri silnom slnku automaticky stmavované veľké čelné okno prináša vzdušnosť a zaujímavý výhľad pre výlety do hôr. Ani predné sedadlá ako v Cactuse nenájdete v žiadnom aute na svete, ba ani nič podobné.

Skvelo reprezentujú známe francúzke zameranie na pohodlie až hýčkanie. Vnútro ponúka mnoho mnoho odkladacích priestorov pre oba rady sedenia. Do predných aj zadnýh dverí v pohode vložíte aj veľké fľaše, s miestom nebude problém ani pre 5 dospelých. 

Citroën C4 Cactus, rok výroby 2014

Motor

benzínový trojvalec uložený vpredu naprieč s viacbodovým vstrekovaním paliva, objem 1199 cm3, výkon 60 kW/5750 ot, krútiaci moment 118 Nm/2750 ot, vŕtanie a zdvih 75 x 90,5 mm, kompresný pomer - 11.0:1,rozvod - DOHC, litrový výkon - 50 kW/l (68 k/l), emisná trieda Euro 5

Pohon

5 stupňová robotizovaná manuálna prevodovka, s pohonom prednej nápravy

Podvozok                       

Predná náprava pseudo McPherson so spodnými trojúholnikovými ramenami, vinutými pružinami, teleskopickými hydraulickými tlmičmi a zkrutným stabilizátorom. Nezávislé zavesenie kolies. Zadná náprava s vlečenými ramenami, defomovateľnou priečkou, vinutými pružinami, teleskopickými hydraulickými tlmičmi.

Kolesá

17" disky z ľahkej zliatiny, pneumatiky 205/50 R17

Rozmery a hmotnosť

d x š x v- 4157 x 1946 x 1530 mm, objem kufra 358/1170 litrov, rázvor 2595 mm, pohotovostná hmotnosť (bez vodiča) 975 kg, výkonová hmotnosť - 16,27 kg/kW , kombinovaná spotreba (výrobca) 4,3 l/100 km, počas testu 6,2 l/100 km, objem palivovej nádrže 50 litrov

Dynamické parametre

Maximálna rýchlosť 173 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km- od 12,8 do 14,3 (v závislosti od výbavy a obutých kolies)

Cena

Základ PureTech 82- 12 290 €

Základ PureTech 110- 16 590 €

Základ e-HDi 92- 16 290 €

Základ BlueHDi 100- 16 190 €

 

 

PLUSY:

+ dizajn exteriéru aj interiéru,

+ AirBump panely pre ochranu dverí,

+ veľká panoramatická strecha,

+ veľké a pohodlné sedačky,

+ vnútorný priestor,

+ mnozštvo odkladacích miest,

+ neuveriteľne nízka hmotnosť.

MÍNUSY:

- tvrdý podvozok,
- hlučnosť vnútri na horších cestách,
- prekvapivo nedotáčavý,

- slabý a smädný trojvalec,

- hrôzostrašný robotizovaný manuál,

- lacné materiály a riešenia,
- nedelená zadná lavica,
- vysoká nakladacia hrana kufra,
- len vyklápacie okná vzadu,
- chýba verzia s 4x4.

01 - Modified: 2006-12-07 15:10:34 - Feat.: 0 - Title: Jariabek požiadal súd o zastavenie voľby riaditeľa STV
01 - Modified: 2022-12-09 18:18:59 - Feat.: - Title: Naozaj si myslíte, že ste príkladný vodič? Otestujte sa v kvíze, ktorý vám pomotá hlavu 02 - Modified: 2022-12-09 23:09:54 - Feat.: - Title: Aké boli v teste hodinky za tisíc eur? Vyskúšali sme najlepšie Apple Watch 03 - Modified: 2022-12-05 07:31:26 - Feat.: - Title: Nič výkonnejšie a drahšie od Škody nekúpite. Otestovali sme vrchol z českej dielne 04 - Modified: 2022-11-30 10:17:59 - Feat.: - Title: Zlatá éra motorizmu: Spoznajte v kvíze ikonické autá 90. rokov, možno aj tie vaše 05 - Modified: 2022-11-29 10:13:55 - Feat.: - Title: Vodiči ich ignorujú či nepoznajú. Tento kvíz preverí vašu znalosť dopravných značiek
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
10. december 2022 02:45