Začnem trošku netypickým sumárom. Pri skúsenostiach s testovaním áut môžem povedať, že najlepšie verzie automobilov pochádzajú práve z vyšších, silnejších a oplastovaných verzií – takzvaných allroadov alebo kombíkov do terénu. A presne takým príkladom je aj Octavia s prívlastkom Scout.
Pri teste sa ukázalo, že je to mimoriadne univerzálne auto, ktoré vám splní úlohu auta do terénu či do snehu, slušného „hltača“ kilometrov na diaľnici a obrovského priestoru vzadu. Áno, Škoda exceluje v disciplíne, ako usporiadať kufor, kde umiestniť háčiky a ako pracovať s objemom 588 litrov.
No zatiaľ čo vo vnútri okrem nápisov a líšt Scout žiadny rozdiel oproti obyčajnej Octavii nie je, pri jazdných vlastnostiach to je už úplne iné auto. V základe je Scout o tri centimetre vyšší ako bežná Octavia, má pevnejší a dokonalejší podvozok a už v základe pohon 4x4.
Ako sme (takmer) zapadli
Ten sme sa vybrali otestovať do vinohradov a zablatených kopcov. Ako prvé sa ukázalo, že vyjazdené koľaje od „tatroviek“ akurát stačia na zvýšený podvozok a po druhé, blato, na ktoré sme narazili, budeme ešte dlho čistiť z nových kobercov.
Pohon 4x4, ktorý má na starosti Haldex, sme tak testovali v hnedom bahne, ktoré na aute prekonáte ťažšie ako sneh. Octaviu primárne poháňa len predná náprava a zadná sa pripojí, ak je to potrebné. Ale ešte pred preklzom predných kolies.
Ostré testovanie v malom teréne prebehlo úspešne a zatiaľ čo ja som sa bavil v aute a jazdil všade, kam to išlo, fotograf sa takmer „stratil v bažine“. Kombík tam, kde by predokolka skončila len s odťahom, pomerne pohodlne zvládal kombinovať ťah tak, aby sa nezahrabal a prekonal terén. Síce som mal párkrát dojem, že som už za hranicou a Scout sme definitívne v blate utopili, stále sme sa dokázali pohnúť ďalej.
Všetkému výrazne pomáha aj elektronika.
Auto sa však výborne cíti aj na cestách. A to najmä rozbitých. Auto má lepšie spracovaný podvozok, ktorý neprenáša nerovnosti a hluk do kabíny pri jazde na nespevnených či „deravých“ asfaltových cestách. Dojem z jazdy na takýchto povrchoch je výrazne iný ako v obyčajnej Octavii.
V teréne však nepreceňujte schopnosti. Stále je to rodinný kombík, ktorý je určený predovšetkým na (lesné) cesty. Zastaviť vás totiž môžu nájazdové uhly.
Špecialitou Scouta je aj motorizácia. Pod kapotou budete mať minimálne 150 koní, náš Scout však mal vrchol – teda 184 koní. Rovnaký motor nájdete aj v Octavii RS. Tej, ktorá nemá benzín, samozrejme.
Automat a bohatá výbava
Automatická prevodovka, ktorá má šesť stupňov, pomáha komfortnému šoférovaniu. To vás „stojí“ asi 6,7 litra v kombinovanom režime. Takmer 200 koní sa na cestách cíti výborne. Prevodovka dobre pracuje s krútiacim momentom a pri predbiehaní a zrýchľovaní sa môžete na auto spoľahnúť.
Rovnako dobre poslúži aj nakladací priestor – teda kufor. Ten má objem slušných 588 litrov a pri prvom pohľade máte dojem, že sem naložíte čokoľvek.
Scout rozhodne považujem za najlepšiu Octaviu, ktorú si môžete od Škodovky objednať. Má robustný vzhľad, ktorý bude imponovať najmä mužom a v správnej kombinácii farieb vyzerá výborne. Základná výbava je mimoriadne bohatá, no aj cena testovaného modelu sa vyšplhala na 30-tisíc eur. Vyskladať si ju sa však dá aj lacnejšie.