StoryEditor

Takmer každé auto odhalí test emisií, hovorí odborník

13.10.2015, 08:26
Autor:
HNstyle.skHNstyle.sk
Takmer všetky diesely vyhovujú len v homologačných skúškach a v bežnej cestnej premávke nie.

Koncern Volkswagen priznal, že ich vozidlo rozpozná, že sa nachádza v emisnom teste. Ďalší výrobcovia na to idú zase z opačného konca. Ich autá majú prevádzkové režimy, ktoré, naopak, rozpoznávajú, že sa v emisnom teste celkom iste nenachádzajú. Výsledok je rovnaký: v normálnej prevádzke autá laboratórne emisné limity neplnia, uvádza server iDnes.cz

Aktuálna kauza zvaná Dieselgate bola poslednou kvapkou pre Libora Fleischhansa, popredného českého odborníka na autodiagnostiku a meranie emisií. Veľký kritik súčasného stavu skúšobníctva STK a merania emisií tak stojí pri vzniku asociácie s cieľom ochrany pred emisnými škodlivinami z cestnej dopravy.

„Cieľom tejto komunity je narovnanie pokrivenej emisnej legislatívy v cestnej doprave tak, aby opäť zaisťovala svoju pôvodnú úlohu ochrany ovzdušia a ľudského zdravia,“ vysvetľuje. Je otázka, či sa mu podarí dosiahnuť až k tvorcom európskych emisných noriem, ale výrobcovia áut by mu za realistickejšie predpisy určite boli vďační.

Presné skúšky

Prečo takmer všetky diesely vyhovujú len v homologačných skúšobniach a v bežnej cestnej premávke nie? „Homologačné emisné skúšky určované európskou, ale aj americkou legislatívou sú definované jazdným testom na valcovej skúšobni za presných podmienok.

Teplota, presne časovo dané rozjazdy a zastavenie, hlavne presná šablóna rýchlosti vozidla doslova zvádzajú všetkých výrobcov k tomu, aby pre splnenie veľmi prísnych emisných limitov naprogramovali emisné správanie vozidla doslova na tieto jazdné šablóny,“ opisuje Fleischhans. „Takto striktne emisne riadiť vo všetkých režimoch otáčok motora a rýchlosti vozidla nie je dôvod, pretože sa žiadne vozidlo v rámci homologačných skúšok v týchto živších režimoch emisne nikdy netestuje,“ vysvetľuje.

Smola rozpoznania

To, čo Volkswagen preukázateľne robil „rozpoznaním“ vozidla, že sa nachádza v emisnom teste, možno robiť aj obrátene. „Ak bude režim vozidla podobný, ako je v emisnom teste, k čomu nedochádza v praxi často, možno jeho emisné systémy nechať pracovať, ako majú.

Ak sa však režim bude od známeho priebehu emisného testu odlišovať, môže si vozidlo od striktného dodržiavania emitovania škodlivín oddýchnuť a zamerať prevádzku motora na hospodárny režim, nízku spotrebu paliva a na účinné spaľovanie,“ dodáva odborník. Bohužiaľ, v tomto režime sú veľmi nepriaznivé emisie oxidov dusíka.

„Za týchto okolností nejde o preukázateľný podvod, ale o naladenie systému na záťažové režimy podobné šablónovitým testom. Ostatné značky teda nepodvádzajú v pravom zmysle slova, v konečnom výsledku však emisné limity neplnia úplne rovnako ako Volkswagen, ktorý mal tú smolu, že sa rozhodol pre ,rozpoznanie, že v teste je‘, a nie pre ,rozpoznanie, že v teste nie je‘, a že sa k tomu priamo priznal,“ uzatvára Fleischhans.

01 - Modified: 2007-10-10 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Z kláštora vyviedli zabarikádované rádové sestry
01 - Modified: 2024-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Top model z Bruselu mieri namiesto Bratislavy do Mexika. Výhodou sú nižšie výrobné náklady aj blízkosť USA 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-11-03 13:10:14 - Feat.: - Title: Po rokoch štrukturálnych problémov je redukcia nákladov nevyhnutná, hovorí šéf Volkswagenu 04 - Modified: 2024-10-31 10:57:57 - Feat.: - Title: Ford znovuzrodil svoj ikonický model Capri. Ako jazdí s technikou od Volkswagenu? 05 - Modified: 2024-10-30 19:48:45 - Feat.: - Title: Volkswagen zverejnil časť úsporných opatrení, odbory hovoria o toxickom zozname
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 08:54