Koncern Volkswagen priznal, že ich vozidlo rozpozná, že sa nachádza v emisnom teste. Ďalší výrobcovia na to idú zase z opačného konca. Ich autá majú prevádzkové režimy, ktoré, naopak, rozpoznávajú, že sa v emisnom teste celkom iste nenachádzajú. Výsledok je rovnaký: v normálnej prevádzke autá laboratórne emisné limity neplnia, uvádza server iDnes.cz
Aktuálna kauza zvaná Dieselgate bola poslednou kvapkou pre Libora Fleischhansa, popredného českého odborníka na autodiagnostiku a meranie emisií. Veľký kritik súčasného stavu skúšobníctva STK a merania emisií tak stojí pri vzniku asociácie s cieľom ochrany pred emisnými škodlivinami z cestnej dopravy.
„Cieľom tejto komunity je narovnanie pokrivenej emisnej legislatívy v cestnej doprave tak, aby opäť zaisťovala svoju pôvodnú úlohu ochrany ovzdušia a ľudského zdravia,“ vysvetľuje. Je otázka, či sa mu podarí dosiahnuť až k tvorcom európskych emisných noriem, ale výrobcovia áut by mu za realistickejšie predpisy určite boli vďační.
Presné skúšky
Prečo takmer všetky diesely vyhovujú len v homologačných skúšobniach a v bežnej cestnej premávke nie? „Homologačné emisné skúšky určované európskou, ale aj americkou legislatívou sú definované jazdným testom na valcovej skúšobni za presných podmienok.
Teplota, presne časovo dané rozjazdy a zastavenie, hlavne presná šablóna rýchlosti vozidla doslova zvádzajú všetkých výrobcov k tomu, aby pre splnenie veľmi prísnych emisných limitov naprogramovali emisné správanie vozidla doslova na tieto jazdné šablóny,“ opisuje Fleischhans. „Takto striktne emisne riadiť vo všetkých režimoch otáčok motora a rýchlosti vozidla nie je dôvod, pretože sa žiadne vozidlo v rámci homologačných skúšok v týchto živších režimoch emisne nikdy netestuje,“ vysvetľuje.
Smola rozpoznania
To, čo Volkswagen preukázateľne robil „rozpoznaním“ vozidla, že sa nachádza v emisnom teste, možno robiť aj obrátene. „Ak bude režim vozidla podobný, ako je v emisnom teste, k čomu nedochádza v praxi často, možno jeho emisné systémy nechať pracovať, ako majú.
Ak sa však režim bude od známeho priebehu emisného testu odlišovať, môže si vozidlo od striktného dodržiavania emitovania škodlivín oddýchnuť a zamerať prevádzku motora na hospodárny režim, nízku spotrebu paliva a na účinné spaľovanie,“ dodáva odborník. Bohužiaľ, v tomto režime sú veľmi nepriaznivé emisie oxidov dusíka.
„Za týchto okolností nejde o preukázateľný podvod, ale o naladenie systému na záťažové režimy podobné šablónovitým testom. Ostatné značky teda nepodvádzajú v pravom zmysle slova, v konečnom výsledku však emisné limity neplnia úplne rovnako ako Volkswagen, ktorý mal tú smolu, že sa rozhodol pre ,rozpoznanie, že v teste je‘, a nie pre ,rozpoznanie, že v teste nie je‘, a že sa k tomu priamo priznal,“ uzatvára Fleischhans.