Ak plánujete vydať sa autobusom po Európe, nenechávajte kúpu lístka na poslednú chvíľu. Väčšina prepravných spoločností ponúka zvýhodnené ceny lístkov, ktoré si pasažieri zakúpia v dostatočnom predstihu. Ak ste zvyknutí na dovolenky last minute, tak aj niektorí autobusoví prepravcovia vám vedia dať zaujímavejšiu ponuku. Avšak platí, že lístky zakúpené v predstihu budú určite lacnejšie. Ušetriť môžete taktiež aj pri kúpe spiatočného lístka.
Obľúbené autobusové destinácie Slovákov s cenami jednosmerných lístkov (bez zliav na druhý augustový týždeň):
Napríklad spoločnosť Slovak Lines, ktorá prevádzkuje diaľkové autobusy pod značkou Eurolines, ponúka až 50-percentnú zľavu z ceny lístka, ak si ho kúpite viac ako 45 dní pred odchodom. Ak si lístok kúpite s 30-dňovým predstihom, ušetríte 35 percent ceny. 11 až 29 dní pred odchodom dostanete lístok lacnejší o 20 percent.
Student agency predáva lístky napríklad v akciovej ponuke. Vtedy sa cestovné lístky predávajú pri dodržaní určitých podmienok za výrazne nižšiu cenu. Ponuka však platí iba mimo hlavnej sezóny. „Cestujúci si musí lístok kúpiť aspoň 30 dní dopredu, pričom ho nie je možné dodatočne stornovať a ani presunúť na iný termín. Počet lístkov v akciovej cene je obmedzený,“ vysvetľuje hovorca Student agency Aleš Ondrůj. Napríklad lístok do Londýna v druhý augustový týždeň vás vyjde na 92 eur. V akciovej ponuke by ste si ho mohli kúpiť už za 39 eur.
Ondrůj dodáva, že ak zvýšia lístky na niektorú linku, dajú sa kúpiť za zvýhodnenú cenu pár hodín pred odchodom. Napríklad do už spomínaného Londýna za 52 eur.
Televízia aj internet
Cestovanie autobusom prešlo počas posledných pár rokov výrazným progresom. Televízia, internet či toaleta sú už skôr samozrejmosťou ako výnimkou. „Vybavenie si môžete zistiť spravidla cez webovú stránku dopravcu. Služby na palube sa neustále zlepšujú, hlavne v oblasti vybavenia elektronickými médiami,“ hovorí generálny riaditeľ Slovak Lines Peter Sádovský.
„Žlté autobusy prinášajú inovatívne riešenie v podobe multimediálneho systému Funturo. Ide o dotykové obrazovky zabudované priamo v kožených sedadlách, z ktorých si cestujúci môžu pozrieť filmy či počúvať hudbu. Okrem toho môžu sledovať aktuálne vysielanie v TV, počúvať rádio, surfovať po internete, pozerať predpoveď počasia, sledovať polohu autobusu na mape, či si dokonca zahrať rôzne online hry,“ opisuje ponuku Ondrůj.
V prípade akejkoľvek poruchy, či už zaseknutého pásu alebo pokazenej klimatizácie, sa treba obrátiť v prvom rade na vodiča, ktorý je inštruovaný ako má postupovať, zhodujú sa prepravcovia.
Prestávky sú povinné
„Prestávky sú povinné najmä za účelom oddychu vodičov a náležitej bezpečnosti cestovania. Spravidla sa stojí na väčších parkoviskách popri diaľniciach alebo na staniciach,“ hovorí Sádovský.
Oddych šoféra kontroluje palubný systém, ten po prekročení dĺžky jazdy nedovolí vodičovi ďalej šoférovať. Maximálny čas jazdy, medzi dvoma prestávkami, sú štyri a pol hodiny. „Všetky prestávky sú, samozrejme, zakomponované do cestovného poriadku spojov. Prestávky sa snažíme vykonávať najmä na autobusových staniciach, kde je dostupná infraštruktúra pre oddych a občerstvenie – vrátane toaliet či internetových kaviarní,“ doplňuje Ondrůj.
Poistite sa pred cestou
Nech už cestujete kamkoľvek, cestovné poistenie sa vám môže hodiť a veľmi pomôcť v nepredvídateľných situáciách. „Určite je vhodné poistiť sa formou cestovného poistenia v niektorej z poisťovní, takto je napríklad možné poistiť sa priamo na pokladniach na Autobusovej stanici Mlynské Nivy,“ odporúča Sádovský. Poistiť sa dá, samozrejme, aj online. „Cestujúci si spolu s lístkom môžu na našej stránke zakúpiť aj cestovné poistenie,“ dodáva Ondrůj.