Bez rinčania a búchanie košov a "odfrkávánia" oranžového smetiarskeho vozidla si niektoré rána v týždni veľakrát ani nemožno predstaviť. Nad deťmi obdivovanou profesiou sa však sťahujú mračná. Na stúpadlo, na ktorom sa chcel zviesť snáď každý chlapec, si robia chute roboti, píše portál idnes.cz.
Ťažko povedať, prečo malí chlapci tak často túžia byť smetiarmi, každopádne tejto romantickej predstave bude pravdepodobne veľmi skoro koniec. Švédsky výrobca nákladiakov Volvo totiž v spolupráci s niekoľkými univerzitami intenzívne pracuje na robotickom systéme, ktorý bude kontajnery upratovať bez dotyku ľudskej ruky.
Predstavte si, ako roboti potichu vojdú k vám pred dom a bez rušivého zvuku vyprázdnia popolnice do vozidla, s ktorým potom opäť nečujne zmiznú. Práve tak by mala vyzerať finálna podoba vypratania odpadkov s pomocou systému ROAR (Robot-based Autonomous Refuse handling), ktorý vyvíja Volvo spoločne s dvoma technickými univerzitami zo Švédska a Pennsylvánskou univerzitou zo Spojených štátov.
Cieľom projektu je vyrobiť robota, ktorý s pomocou operačného systému smetiarskeho vozu sám nájde smetiak, vysype ho a potom opäť vráti na rovnaké miesto. Vodič vozidla by mal mať nad celým procesom kontrolu a mohol by zabrániť napríklad vyhodeniu nevhodného alebo ťažkého odpadu, ktorý by roboty mohol poškodiť.
Autorom projektu však nejde primárne len o vyberanie kontajnerov, pre roboty dokážu nájsť aj ďalšie zamestnanie. "Vo Volve predpovedáme automatickým systémom veľkú budúcnosť," hovorí Per-Lage Götvall z Volvo group, ktorý má aktuálny vývoj na starosti. "Tento projekt postupne umožní pretaviť našu predstavivosť na skutočnosť a podrobne si vyskúšať nové koncepty zajtrajška."
Dizajn robota-smetiara budú vytvárať študenti švédskej Mälardalenskej univerzity, komunikačný systém a kontrolný panel vodiča vznikne na Pennsylvánskej univerzite, operačný systém zas majú na starosti študenti Chalmers University v Göteborgu. Hotové by to malo byť v budúcom roku, kedy prebehne testovanie v reálnom cestnej premávke.
Automatický smetiar by mal byť len zlomkom výskumov automatických systémov, na ktorých Volvo začína spolupracovať s celkovo dvanástimi univerzitami po celom svete. "Pre študentov je to veľká príležitosť, ako sa naučiť tímovej práci, novým technológiám, a to všetko zasadiť do skutočnej priemyselnej praxe," hovorí Mikael Ekström z Mälardalenské Univerzity.
StoryEditor