Sú z karbónu, nemajú pach pretekárskeho benzínu a nevydávajú ani žiadny zvuk. Teda až na aerodynamický hluk a odpor kolies. Formula E, teda tá elektrická nie klasická F1, vznikla prakticky takmer z ničoho ešte v roku 2012 a už o dva roky sa chystá jej prvá sezóna. Bude iná, a najmä tichšia, aj keď nové modely F1 pre aktuálnu sezónu sa rovnako nemajú čím chváliť.
Formula E, ako už hovorí názov sa bude skladať len z elektrických monopostov, ktoré sú na prvý pohľad veľmi podobné tým zo seriálu F1. O stavbu úplne nových formúl sa postarali spoločnosti ako McLaren, Spark Racing Technology či Renault. Ich stavba bola blesková. K prvému prototypu na testy to nemalo trvať viac než 15 týždňov. Bezpečnosť by mala vychádzať z poznatkov, ktoré sú získané v F1.
Elektrické monoposty narážajú však na limity súčasnej doby, a tak budú pomalšie a slabšie ako konkurencia z F1. A práve tu tkvie aj dôvod zrodenia nového motošpotu. „Nie je to len o pretekaní, ale o vývojí nových technológií, ktoré sa budú dostávať aj do klasických vozidiel - elelktromobilov“, povedal Alejandro Agag, CEO šampionátu Formuly E.
Namiesto „tankovania“ presadnú piloti do iného monopostu
Maximálnu rýchlosť elektrických monopostov stanovila FIA na 225 kilometrov za hodinu a ich celkový výkon je 133 kW, teda 181 koní. Formulu E je ale možné počas jazdy krátkodobo nastaviť na výkon 272 koní, dovolená bude akási obdoba systému KERS z F1. Zrýchlenie je však napriek udávaným hodnotám vynikajúce, najmä kvôli okamžitému krútiacemu momentu. Z nula na sto kilometrov za hodinu vyštartuje Formula E za tri sekundy. To nie je na monopost so silou 181koní zlý údaj.
Prvé preteky sa budú konať v Pekingu už tento september. Formula E bude zameraná najmä na špecializované mestské okruhy ale aj klasické športové dráhy. V seriály bude desať rôznych týmov, ktoré si v súčasnosti prevzali svoje kúpené monoposty. Tie sú po technickej stránke zatiaľ totožné. Teda 181 koní, rovnaká aerodynamika ale aj hmotnosť. Do týmov v ďalších týždoch pribudnú ešte tri nové monoposty.
Oproti pretekov F1 však budú jazdci svoje monoposty pravdepodobne meniť. Energia nevystačí na celé preteky. A práve v tomto segmente čaká Alejandro Agag najväčšie pokroky. Tými budú nútené vyvíjať rôzne riešenia na uchovávanie energie či dokonalejšie batérie ktoré dopomôžu aj klasickým elektromobilom. „To je dôvod prečo robíme Formulu E“, dodáva Agag.
Alain Prost.
Zdroj: engadget.com