Mercedes si rozumie s hodinkami a Google Glass
Luxusná nemecká automobilka na výstave ukázala, že jej vozidlá sa budú učiť štýl vašej jazdy a dorozumejú sa aj s hodinkami. Mercedes ukázal funkčnú aplikáciu, ktorá spolupracuje s hodinkami Peeble. Tie sa dostali na trh už minulý rok a sú to vlastne prvé masovo úspešné smart hodinky. Na výstave sa dočkali luxusného kovového spracovania, ktorý pristane majiteľom viac, než len plastové hodinky. Pomocou spárovania s hodinkami vidí majiteľ vozidla ihneď aj mimo vozidla, koľko má najazdených kilometrov, aký má stav nádrže alebo kde presne auto stojí. Rovnako si vie nájsť koľko dní ostáva do plánovanej servisnej kontroly, tlak v pneumatikách alebo oznámenie či zamkol auto.
Mercedes mal navyše vo svojom stánku aj Google Glass, ktoré sa rovnako rozhodol v budúcnosti podporovať. Vodič tak bude mať pred sebou okamžitú rýchlosť či iné, takmer akékoľvek údaje o aute bez otočenia hlavy. Mercedes navyše ukázal spoluprácu so spoločnosťou Nest Labs, ktorej kúpu už avizoval Google. Vďaka tejto spolupráci bude váš dom šetriť energiu. Pri odchode automaticky zníži teplotu v dome a ak zaregistruje, že sa vraciate, opäť ju nastaví na ideálnu teplotu.
Na driftovanie už netreba žiadne schopnosti
Samojazdiace autá sú k nám stále bližšie a keďže je v americkom štáte Nevada povolené jazdiť aj týmto autám, ak je za volantom stále vodič, ukázalo BMW takéto vozidlá driftovať. Síce na uzatvorenej trati, no dvojica BWM radu 6 a 2 tu samostatne len s pomocou pokročilých senzorov a počítača driftovalo. A to bez toho, aby sa človek, ktorý sedel za volantom, vôbec musel dotknúť volantu. Technológia ukázala, že je schopná veľmi precízne riadiť vozidlo, a to aj v extrémnych situáciách. Na autách nebolo navyše takmer vôbec opticky vidieť, že sa jedná o špeciálne samojazdiace auto. Len na streche sa nachádzali veľmi malé 360 stupňové radary a anténa navyše.
Štúdia Eno Center for Transportation ukazuje, že ak by len v USA jazdilo 10 percent samojazdiacich áut, znížil by sa počet vážnych nehôd z 50 tisíc na tisíc za rok. Prvé skutočné samojazdiace autá oznámilo BMW na rok 2020. Nemecký výrobca však nezabudol ani na smart hodinky a ukázal funkčnú spoluprácu so Samsungom a jeho elektromobilom BMW i3. Ten je možné cez tieto hodinky kontrolovať, zatvárať, otvárať okná, ukázať polohu či prezrieť servisný interval.
Audi ukázalo, že mikrospánok v autách už nebude zabíjať
Špeciálne vybavená Audi A7, ktorá je úplne na nerozoznanie od ostatných áut, dokáže šoférovať úplne samostatne. V minulosti zabrali komponenty a počítače na tieto operácie takmer celý kufor, no teraz je auto úplne rovnaké ako každé iné. Ako z exteriéru, tak z interiéru. Žiadne antény ani vytŕčajúce radary či lasery. Audi A7 vedelo do rýchlosti 40 míľ za hodinu jazdiť úplne samostatne, vrátane napríklad skenovania semaforov. Na diaľnici sa to dokázalo obdobne, držalo sa len áut pred ním. Avšak vnútorné kamery stále sledujú vodiča a jeho reakcie. „Práve teraz idem zatvoriť oči,“ povedal Giesler z Audi redaktorovi Digital Trends počas jazdy na diaľnici. Simuloval tak mikrospánok, auto okamžite začalo vodiča budiť alarmom, no keď pár sekúd neodpovedal, samostatne spomalilo a bezpečne zastavilo na krajnici.
Audi však ukázalo aj ďalšie novinky ako napríklad tablet. Ten bude zrejme v dokúpiteľnej výbave a vydrží extrémne teploty od 80 stupňov až do mínus 40. Obsahuje špeciálnu verziu operačného systému Android, ktorý na Full HD displeji ukáže rôzne údaje o aute či dovolí ovládať multimediálny systém. Medzi ďalšie novinky patria laserové LED svetlá s extrémnou svietivosťou, približne dvojnásobný dosah oproti súčasným špičkovým svetlám a pripojenie do LTE dátových sietí. Audi navyše začalo spolupracovať s Nvidiou pri dodávaní výkonných procesorov.
Toyota prinesie budúci rok do USA auto na vodík
Vodík je braný stále ako palivo budúcnosti, no Toyota chce už budúci rok vybudovať v Kalifornii 40 vodíkových čerpacích staníc a priniesť auto, ktoré na tento pohon zvládne 310 míľ, teda skoro 500 kilometrov. „Nie je to už len sen,“ povedal Bob Carter, senior viceprezident Toyoty na tlačovej konferencii. Na veľtrhu CES priniesla automobilka po prvýkrát svoj koncept, Toyotu FCV, ktorý by sa tu mal objaviť na cestách už v roku 2015. Rozloženie vodíkových čerpacích staníc má byť navyše v roku 2016 na takej úrovni, aby každý majiteľ vedel nájsť v južnej Kalifornii tú najbližšiu už do šiestich minút jazdy.
Výhodou vodíka oproti elektrickej energii je rýchlosť doplnenia paliva, ktorá je totožná s tankovaním benzínu či nafty alebo jeho neškodnosť pre životné prostredie. Toyota uvádza, že ich vodíkové auto bude schopné jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu a zrýchlenie z nula na sto kilometrov za hodinu dosiahne za desať sekúnd. Nebude to síce žiadny superšport, na cestách by ale extrémne zavadzať nemal. Cena jedného FCV na vodík je zatiaľ v pomerne veľkom rozpätí. Podľa dohadov sa bude pohybovať medzi 50 až 100 tisíc amerických dolárov. Rovnako nie je známa cena za natankovanie nádrže. V súčasnosti Toyota testuje svoju finálnu verziu FCV v extrémne chladných podmienkach v Kanade či na cestách Severnej Ameriky.
Poháňať autá bude slnečná energia
Auto, ktoré má na celej streche slnečný panel, sa už možno čoskoro stane skutočnosťou. Špeciálny Ford C-Max, ktorý ukázala automobilka na výstave CES, je schopný len na slnečnú energiu prejsť cez 30 kilometrov. No batérie sa musia dobíjať až sedem hodín. Upravený C-Max samozrejme obsahuje bežný spaľovací motor, no strecha, ktorá zachytáva slnečnú energiu, pomáha znižovať jeho spotrebu aj počas jazdy. Na streche sa má nachádzať približne jeden a pol metra štvorcového fotovoltaických článkov.
Automobilka však ukázala aj zaujímavý systém, ktorý môže byť aktuálne integrovaný až v osmych miliónoch áut. Ford Sync je špeciálna platforma, ktorá dovolí do vozidla inštalovať rôzne aplikácie, ktoré sú následne ovládané hlasom. Teraz ich napríklad obsahuje približne 60. Do auta si tak môže inštalovať aplikáciu, ktorá vám dovolí ovládať niektoré činnosti auta, napríklad špeciálny mód v novom Forde Mustang. Sync komunikuje aj s telefónom, a tak môže auto po každom zaparkovaní automaticky ukladať svoju polohu do telefónu. Rovnako spolupracuje s vybranými aplikáciami v telefóne, ako sú internetové služby s hudbou či dokonca s aplikáciou, ktorá objednáva pizzu.
Pobyt a cestu redaktora hradila spoločnosť Telefonica Slovakia
Snímky: Reuters