Nové štítky na pneumatikách majú v EÚ spotrebiteľom zjednodušiť výber. Rozdeľujú pneumatiky podľa troch kritérii: válivý odpor, chovaniu na mokrej vozovke a hlučnosť. Kto sa však vyzná do pneumatík vie, že ich nemôže hodnotiť len podľa týchto parametrov.
V konečnom dôsledku tak spotrebiteľa štítky skôr zavádzajú. Z dobrého hodnotenia môže mať dojem, že ide o najlepšiu gumu na trhu. Pritom športové gumy nemôžu nikdy dosiahnuť dobrú hodnotu valivého odporu a teda aj spotreby paliva. Continental AG ukazuje na ďalší problém so štítkami. Pri testoch zistili nezhody pri klasifikácii na energetických štítkoch EÚ. Pneumatiky v rovnakej kategórii si počínali dramaticky odlišne.
Continental AG volá po zlepšení systému kontroly európskeho trhu. Najnovší test zimných pneumatík vykonaný autoklubom ADAC a spotrebiteľským inštitútom Stiftung Warentest totiž opäť potvrdzuje nedostatok účinnej kontroly v dodržiavaní právnych predpisov Európskej komisie zo strany členských štátov Európskej únie.
Pri teste priľnavosti na mokrom povrchu v kategórii menších pneumatík v rozmere 165/70 R 14 bola najlepšia zimná pneumatika ContiWinterContact TS 850, ktorá má na štítku EÚ klasifikáciu C a z rýchlosti 80 km/h dokáže vozidlo zastaviť na vzdialenosti 36,2 m. Najhorší výsledok dosiahla pneumatika ázijského výrobcu, takisto s klasifikáciou C, ktorá však k zastaveniu vozidla potrebovala až 49,6 m.
„Tento extrémny príklad, rozdiel viac ako 13 metrov v rámci jednej klasifikácie priľnavosti na mokrom povrchu na štítku EÚ, nie je v pneumatikárskom priemysle prvý prípad svojho druhu,“ hovorí Christian Koetz, vedúci divízie pneumatík pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá v spoločnosti Continental AG pre región EMEA a predseda asociácie európskych výrobcov pneumatík ETRMA.
„Je najvyšší čas, aby boli z týchto alarmujúcich nezhôd vyvodené primerané, ale svojim spôsobom odstrašujúce sankcie. V opačnom prípade by bol európsky pneumatikársky priemysel vďaka európskym zákonom v podstatnej nevýhode, čo nemôže byť v záujme zákonodarcov.“
Continental AG čo najdôraznejšie požaduje, aby sa namiesto neustáleho schvaľovania nových predpisov Európska komisia i členské štáty EÚ konečne zaviazali vytvoriť účinné systémy kontroly trhu. „Aj v ostatných krajinách a regiónoch existuje stále viac a viac predpisov,“ dodáva Koetz. „Ich porušenie sa tam však stretáva s výraznými sankciami, takže výrobcovia majú stálu motiváciu hrať podľa pravidiel.“
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk